  • 31. Data: 2011-12-16 21:17:03
    Temat: Re: poprawny wielodostęp
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 16.12.2011 21:46, identifikator: 20110701 pisze:

    > przepraszam, ale jaśniej już napisać się nie da...
    > najlepiej na moim przykładzie...
    Jaśniej odpowiedzieć się nie da:
    - transakcja
    - poziom izolacji
    Już Ci o tym pisałem w poprzedni wątku. Jak nie doczytasz o tych
    pojęciach to dalsza dyskusja nie ma sensu. Jak doczytasz to też nie
    będzie miała bo sam sobie odpowiesz na pytanie.

    Michoo

  • 32. Data: 2011-12-16 21:37:29
    Od: Tomek Banach <b...@b...org>

    On 2011-12-16 13:46, Stachu 'Dozzie' K. wrote:

    > Ach, to ty pytałeś dziekanatu! Trzeba było spytać prowadzącego, bo to
    > jemu potencjalnie będziesz przeszkadzać. Wzrost zużycia środków trwałych
    > i innych materiałów z faktu twojej obecności jest pomijalny, uczelni
    > jako instytucji naprawdę nie zrobi to żadnej różnicy.

    Ba IMO jako instytucja utrzymywana z podatków ma psi obowiązek pozwolić
    na coś takiego przy powyższym założeniu.

    --
    Tomek

  • 33. Data: 2011-12-17 19:32:43
    Od: wloochacz <w...@n...gmail.spameromnie.com>

    W dniu 2011-12-16 12:48, Stachu 'Dozzie' K. pisze:

    > W takim razie proszę o twoją definicję, bo ma spore szanse być niezgodna
    > z pozostałą częścią świata.
    ORLY?

    > Ja twój termin "wielodostęp" zrozumiałem jako możliwość używania tego
    > samego pliku bazy danych przez wiele procesów. To, że niektóre operacje
    > muszą być synchronizowane, nijak na to nie wpływa.
    Acha.
    Czyli to, że możliwość zapisu danych w bazie danych, a nie w tabeli czy
    wierszu tabeli, tylko w całej bazie danych (sic!) jest ograniczona tylko
    do jednego procesu w tym samym czasie, to Ci nie przeszkadza w
    twierdzeniu iż SQLite jest systemem wielodostępnym?
    Można i tak, ale w takim przypadku fakt - różnimy się w pojmowaniu
    definicji wielodostępności i jest spora szansa na to, że Twoja jest
    niezgodna z pozostałą częścią świata.

    > Analogicznie system z jednym procesorem nie może być wielozadaniowy, bo
    > w tym samym czasie tylko jedno zadanie naraz może się wykonywać.
    Good point.
    Tyle, że w *wielodostępnych* RDBMS sam silnik o to dba, a w przypadku
    SQLLite muszę o to zadbać ja.
    W przypadku kiedy klienci bazy danych pochodzą od różnych dostawców
    ciężko mi sobie wyobrazić ową "synchronizację niektórych operacji"...
    Chyba, że zwyczajnie SQLLite opluje mnie błędem, że teraz nie wolno - to
    jakoś to kulawo może działać.
    Jakoś...

    No offence, Kolego!
    Mam zerowe doświadczenie z SQLite i po prostu pewnych rzeczy na temat
    tego silnika nie wiem, a zawsze się czegoś nowego dowiem - przy okazji ;-)

    --
    wloochacz

  • 34. Data: 2011-12-17 20:20:37
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    Tomek Banach <b...@b...org> napisał(a):

    > Ba IMO jako instytucja utrzymywana z podatków ma psi obowiązek pozwolić
    > na coś takiego przy powyższym założeniu.
    Czegos sie bali... nie wiem... moze ze bede piwo pil na wykladzie...

  • 35. Data: 2011-12-18 16:10:36
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-12-17, wloochacz <w...@n...gmail.spameromnie.com> wrote:
    [...]
> [...]
    > do jednego procesu w tym samym czasie, to Ci nie przeszkadza w
    > twierdzeniu iż SQLite jest systemem wielodostępnym?

    Nie przeszkadza. Wystarczy, że ta blokada będzie krótka. Chyba jakoś
    niespecjalnie przeszkadza ci mówić o wielodostępie do takiego PostgreSQL
    pracującego na jednoprocesorowej maszynie? Bo to mniej więcej to samo:
    tylko jeden proces może w danym momencie zapisywać dane.

    > Można i tak, ale w takim przypadku fakt - różnimy się w pojmowaniu
    > definicji wielodostępności i jest spora szansa na to, że Twoja jest
    > niezgodna z pozostałą częścią świata.

    Nadal nie podałeś co rozumiesz pod pojęciem "wielodostęp" i dlaczego
    jest zachowany na serwerze jednoprocesorowym, a przy synchronizacji na
    pliku już nie jest. No chyba że na serwerze jednoprocesorowym baza traci
    twoim zdaniem własność "wielodostępu" (założyłem że twierdzisz, że nie
    traci).

    > Good point.
    > Tyle, że w *wielodostępnych* RDBMS sam silnik o to dba, a w przypadku
    > SQLLite muszę o to zadbać ja.

    W Postgresie (pozwól, że przyssam się do tej bazy z pełnowymiarowych
    RDBMS-ów) o synchronizację dostępu dba silnik. W przeciwieństwie do
    SQLite, gdzie o synchronizację dostępu dba... silnik.

    W pierwszym przypadku z silnikiem się łączysz, w drugim silnik osadzasz
    w aplikacji, (czyli aplikację linkujesz z biblioteką). Nie widzę
    specjalnej różnicy.

    > W przypadku kiedy klienci bazy danych pochodzą od różnych dostawców
    > ciężko mi sobie wyobrazić ową "synchronizację niektórych operacji"...

    Oczywiście że ciężko. Ale wtedy najprawdopodobniej nie używasz SQLite,
    tylko pełnowymiarowej bazy relacyjnej.

    Poza tym nie słyszałem o konkurencyjnej do SQLite implementacji silnika
    SQLite. Ale to taka drobna sygnalizacja, że te obawy dotyczą dość
    mglistej (i moim zdaniem mało prawdopodobnej) przyszłości.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot