  • 1. Data: 2009-06-06 16:43:02
    Temat: prawdlowe naswietlanie expozycji
    Od: "FiZZyK" <N...@p...onet.pl>

    Witam

    Dopiero zaczynam, i ciagle sie ucze fotografii. Dzis bylem pofocic zlot
    motocyklowy. Slonce w pelni, na zmiane z chmurkami. Zdjecia robilem w trybie
    Av, af roznie; raz na one shot, all focus, Af srodkowy ( wszyscy w ruchu -
    aczkolwiek nie zawsze ) w uzyciu filtr polaryzacyjny.
    I teraz. Przepalone niebo, aparat dobiera badz za krotki, badz za dlugi
    czas,a co z tego wynika, zdjecia sa albo przepalone, albo nieznacznie
    niedoswietlone.Na korekcje ekspozycji nie ma czasu ( tu pokazuje ze dobrze
    sie naswietla )
    Wiec teraz pytanie; Czy mozna zrobic prawidlowo naswietlone foto tak aby
    niebo nie bylo biale bez uzycia szarej polowki ? Z tego co zauwazylem filtr
    polaryzacyjny w minimalnym przypadku przyciemnia, mozna powiedziec ze
    paktycznie wcale,wiec jego rola tu minela sie z celem
    Zatem, czy jestem skazany na szara polowke ktora pozwoli aparatowi
    prawidlowo ustawic ekspozycje i dobrze naswietlic ? Zwracam sie do Was bo
    macie wiecej doswiadczenia, a czasem lepiej zapytac sie praktykow niz
    sleczec nad ksiazka ktora w teori nie zawsze da bardzo przejrzyste
    podpowiedzi.
    Aparat to 40D

    pozdrawiam

    Fz

  • 2. Data: 2009-06-06 19:54:23
    Temat: Re: prawdlowe naswietlanie expozycji
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Użytkownik "FiZZyK" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > filtr polaryzacyjny w minimalnym przypadku przyciemnia, mozna powiedziec
    > ze paktycznie wcale,wiec jego rola tu minela sie z celem

    Ale kręcisz tym filtrem, czy tylko go zakładasz?

    Ważna jest pora dnia i kierunek względem słońca,
    ale czasem warunki pogodowe są takie, że "w samo południe" albo światła albo
    cienie.
    Za analoga też takie problemy były.

    JD

  • 3. Data: 2009-06-06 20:02:32
    Od: "Zibi" <l...@i...pl>

    Użytkownik "FiZZyK" napisał w wiadomości:

    > Dopiero zaczynam, i ciagle sie ucze fotografii. Dzis bylem pofocic zlot
    > motocyklowy.

    Też jeżdżę na zloty...

    > Slonce w pelni, na zmiane z chmurkami. Zdjecia robilem w trybie Av, af
    > roznie; raz na one shot, all focus, Af srodkowy ( wszyscy w ruchu -
    > aczkolwiek nie zawsze ) w uzyciu filtr polaryzacyjny.

    Polar? A jaki obiektyw? (bo nic nie piszesz o szkle)

> [...]
    > czas,a co z tego wynika, zdjecia sa albo przepalone, albo nieznacznie
    > niedoswietlone.Na korekcje ekspozycji nie ma czasu ( tu pokazuje ze dobrze

    Jak nie ma czasu, to ja ustawiam korekcję na minus.
    (moim zdaniem lepiej nie doświetlić i poprawić w wywoływarce)

    > Wiec teraz pytanie; Czy mozna zrobic prawidlowo naswietlone foto tak aby
    > niebo nie bylo biale bez uzycia szarej polowki ?

    Można.

    > Z tego co zauwazylem filtr polaryzacyjny w minimalnym przypadku
    > przyciemnia, mozna powiedziec ze paktycznie wcale,wiec jego rola tu minela
    > sie z celem

    Rozumiem, że wiesz jak działa filtr polaryzacyjny, kręciłeś nim odpowiednio
    w momencie, gdy zmieniałeś położenie osi optycznej w stosunku do promieni
    słonecznych?

> [...]
    > macie wiecej doswiadczenia, a czasem lepiej zapytac sie praktykow niz
    > sleczec nad ksiazka ktora w teori nie zawsze da bardzo przejrzyste

    Też mam parę Canonów, ale nie korpus tu jest winny.
    Ja stosuję dwa obiektywy do motocykli - 17-70 + CPL (tu kręcę polarem przed
    prawie każdym zdjęciem) oraz 70-200 bez żadnych filtrów.
    Problemem w fotografowaniu silnie zróżnicowanej oświetloniowo sceny jest
    odpowiedni dobór sposobu pomiaru światła. Ja na to nie mam recepty, bo
    robię tak: jedna fota na jakimś-tam pomiarze, druga fota tej samej sceny
    na innym pomiarze, porównuję, ustawiam pomiar, daję ekspozycję lekko na
    minus
    i dopiero potem zaczynam się bawić w focenie. Następna sprawa jest taka,
    że ja robię raw, lekko nie doświetlam, potem podczas wywoływania wyciągam
    cienie i raczej nie mam "przepalonych" świateł. Z jotpegiem to już gorsza
    sprawa i nie poradzę, bo nie używam tego formatu w aparacie.

    -- Zibi

  • 4. Data: 2009-06-06 20:14:26
    Od: Arczi <n...@...please>

    On 2009-06-06 18:43, FiZZyK wrote:
    > Wiec teraz pytanie; Czy mozna zrobic prawidlowo naswietlone foto tak aby
    > niebo nie bylo biale bez uzycia szarej polowki ?

    To zależy tylko od aktualnych warunków pogodowych (i dynamiki matrycy,
    ale od 40D będziesz miał zauważalnie lepiej tylko w FF lub Fuji S3/5Pro).

    Jak masz ostre słońce, to nic lepszego nie zdziałasz i musisz się
    pogodzić z utratą części rozpiętości tonalnej sceny.

    Arczi

  • 5. Data: 2009-06-06 20:14:45
    Od: j...@u...at

> [...]
    > macie wiecej doswiadczenia, a czasem lepiej zapytac sie praktykow niz
    > sleczec nad ksiazka ktora w teori nie zawsze da bardzo przejrzyste

    witam

    najlepiej uczyc sie na bledach. podejrzewam ze jest to kwestia obslugi
    aparatu.
    aparat raczej bedzie dobieral prawidlowo czasy naswietlenia , zgodnie
    z Twoim wyborem a prawdopodobnie wyboru dokonujesz jeszcze czesciowo
    nieswiadomie.

    gdybys gdzies pokazal zdjecia , ktore Ci nie bardzo leza , to z
    pewnoscia wskazalibysmy przyczyny ( bledy ? - raczej tak bym nie
    powiedzial ) dlaczego aparat naswietlil tak a nie inaczej. Dynamika w
    tym aparacie jest na tyle duza , ze w zasadzie niebo nie musi byc
    znacznie przeswietlone , tzn nie koniecznie musi byc na zdjeciu biala
    plama.
    jesli jestes poczatkujacym , to sugerowalbym na poczatku nie stosowac
    za duzo gadgetow jak n.p rozne fitry .
    Najpierw opanuj to co masz do dyspozycji , a gdy okaze sie
    niewystraczajace to dokladaj kolejne elementy.
    Zbyt duzo zmiennych parametrow utrudni , a nie ulatwi zrobienie
    prawidlowego zdjecia.

  • 6. Data: 2009-06-06 20:20:58
    Od: "Zibi" <l...@i...pl>

    Uzytkownik <j...@u...at> napisal w wiadomosci:

    > gdybys gdzies pokazal zdjecia , ktore Ci nie bardzo leza , to z
    > pewnoscia wskazalibysmy przyczyny ( bledy ? - raczej tak bym nie

    Wy, jansal, wskazalibyscie?

    Wy, jansal, mieliscie opuscic ta grupe, bo nie macie jaj.

    -- Zibi

  • 7. Data: 2009-06-06 21:07:13
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Uzytkownik "Zibi" <l...@i...pl> napisal w wiadomosci

    > Wy, jansal, wskazalibyscie?
    >
    > Wy, jansal, mieliscie opuscic ta grupe, bo nie macie jaj.
    >
    > -- Zibi

    :)

    JD

  • 8. Data: 2009-06-06 21:10:49
    Od: Adam Foton <u...@g...comk>

> [...]
    > polaryzacyjny w minimalnym przypadku przyciemnia, mozna powiedziec ze
    > paktycznie wcale,wiec jego rola tu minela sie z celem

    Polar najbardziej "przyciemni" niebo gdy os optyczna obiektywu bedzie
    prostopadla do promieni padania slonca. Rownoczesnie zaczna znikac bliki
    i odbicia, nie tylko te widoczne w sposob oczywisty (chromy, szyby) ale
    rowniez polysk lisci, traw - swiatla wpadnie mniej. Wraz ze zmiana kata
    efekt maleje.

    Ale teraz uwaga: jak polar "przyciemni", to rownoczesnie automatyka
    aparatu bedzie podciagac ekspozycje w gore. Bardzo wiele tutaj zalezy od
    inteligencji pomiarow matrycowych oraz od konkretnej sceny i tego co
    chcesz wlasciwie naswietlic (swiatla, cienie).

    > Zatem, czy jestem skazany na szara polowke ktora pozwoli aparatowi
    > prawidlowo ustawic ekspozycje i dobrze naswietlic ?

    Ujme to tak:
    Szara polowke kup, pomoze Ci sie nauczyc pomiarow swiatla. Masz cyfre,
    mozesz zrobic kilka eksperymentow. Zauwaz, ze polowka przyciemnia niebo,
    spada ilosc swiatla, automatyka ciagnie ekspozycje w gore. No i teraz
    pytanie - co chciales naswietlic - cienie czy swiatla ? W zaleznosci od
    odpowiedzi trzeba umiejetnie skorygowac ekspozycje lub przyjac
    propozycje Canona 40D.

    A najszybciej bys sie nauczyl, gdybys mial na to 1 rolke Velvii :)

> [...]
    > macie wiecej doswiadczenia, a czasem lepiej zapytac sie praktykow niz
    > sleczec nad ksiazka ktora w teori nie zawsze da bardzo przejrzyste

    Sprobuj wylaczyc pomiar matrycowy. Trzeba sporo czasu, aby sie z nim
    porozumiec, ogarnac co kombinuje w danej chwili. Mnie najbardziej
    wyrownane kadry wychodzily z aparatami o prostych algorytmach
    pomiarowych, albo wrecz z pomiarem CW. O punktowym nie wspomne - ale to
    wymaga ciut wiecej czasu i odruchowego dzialania (pomiar matrycowy robi
    sie w glowie).

    AF

  • 9. Data: 2009-06-07 07:00:06
    Od: "FiZZyK" <N...@p...onet.pl>

    > Ale kręcisz tym filtrem, czy tylko go zakładasz?

    Powiem Ci tak. Ciezko jest krecic filtrem w oslonie przeciwslonecznej :) ale
    owszem, staram sie nim krecic, lecz pomimo tego stopien zaciemnienia czesci
    nieba w kadrze w prawie niewidzialnym stopniu jest.

    > Ważna jest pora dnia i kierunek względem słońca,
    > ale czasem warunki pogodowe są takie, że "w samo południe" albo światła
    > albo cienie.
    > Za analoga też takie problemy były.

    No niestety, moge powiedziec ze szczere slonce w poludnia bylo..

    Fz

  • 10. Data: 2009-06-07 07:01:00
    Od: "FiZZyK" <N...@p...onet.pl>

    > Też jeżdżę na zloty...

    > Polar? A jaki obiektyw? (bo nic nie piszesz o szkle)

    szkielko to 24-70 a polar BW