  • 1. Data: 2010-08-27 12:15:55
    Temat: [press] projekt ustawy o wrakach
    Od: Gabriel 'wilk' <g...@U...TO.Z.ADRESU.poczta.onet.pl>

    http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/445435,z_drog_
    znikna_zagrazajace_bezpieczenstwu_samochody.html
    "Z dróg znikną zagrażające bezpieczeństwu samochody

    Poważnie uszkodzone w wypadkach oraz zatruwające środowisko pojazdy trafią do
    recyklingu.
    Po ulicach nie będą jeździły zardzewiałe wraki, z których wycieka olej. Skończy się
    też klepanie
    samochodów przywiezionych z zagranicy, które przed wizytą w warsztacie wyglądają jak
    po crash
    teście. Jeżeli auto będzie mocno rozbite lub tak zniszczone przez eksploatację, że
    nie spełni
    określonych wymagań, to zostanie wycofane z ruchu. Trafi wówczas do recyklingu, by
    nie zagrażało
    bezpieczeństwu i środowisku naturalnemu. Nad projektem rozporządzenia o przesłankach
    decydujących o
    wycofaniu auta z użycia pracuje Ministerstwo Infrastruktury.
    Projekt określa wymagania techniczne, których niespełnienie powoduje uznanie
    samochodu za wycofany z
    eksploatacji. Do recyklingu trafi auto ze złamaną ramą lub wygiętą płytą podłogową.
    Taki sam los
    czeka także te pojazdy, w których w wyniku przegrzania nastąpiły deformacje 30 proc.
    powierzchni
    nadwozia, płyty podłogowej czy dachu. Zezłomowane zostaną też samochody, w których
    korozja
    doprowadzi do zatarcia numerów identyfikacyjnych. Projekt przewiduje wyeliminowanie
    pojazdu z ruchu
    również wtedy, gdy pojawią się w nim jednocześnie trzy usterki. Dotyczy to sytuacji,
    gdy samochód po
    pierwsze będzie miał pękniętą ramę, przez co nastąpi obniżenie jej sztywności, po
    drugie jego dach
    ulegnie załamaniu wraz ze szkieletem, a po trzecie korozja obejmie co najmniej 30
    proc. powierzchni
    nadwozia.
    Nowe przepisy spowodują, że z rynku szybciej znikną pojazdy, które na przykład były
    zalane podczas
    powodzi. Jeżeli żywioł spowodował poważne uszkodzenia, to samochód zamiast na giełdę
    lub do komisu
    trafi do stacji demontażu. Dlatego jeżeli obok znacznej korozji zostanie uszkodzona
    skrzynia biegów
    czy do silnika lub elementów przeniesienia napędu dostanie się woda z osadami, to
    auto zostanie
    uznane za odpad.
    - Projekt należałoby uzupełnić o jeszcze jedną przesłankę kwalifikującą auto do
    recyklingu. Chodzi o
    sytuację, gdy koszty naprawy auta przekraczają 150 proc. jego wartości - uważa Adam
    Małyszko, prezes
    Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów. Jak tłumaczy, takiego samochodu w
    większości przypadków
    nie da się już przywrócić do stanu technicznego zapewniającego bezpieczne
    użytkowanie.

    Ekspert zwraca również uwagę na to, że w wielu sytuacjach nowe prawo będzie martwe. -
    Niestety,
    przepisy nie określają, kto ma decydować, że uszkodzone auto jest już odpadem -
    ubolewa Adam Małyszko.
    Resort infrastruktury zgodnie z ustawową delegacją miał jedynie określić warunki
    wycofania pojazdu z
    eksploatacji. Nie ma obowiązku decydowania, jak te przepisy będą egzekwowane.
    Obecnie prawo stanowi, że samochód może być wycofany z eksploatacji tylko wtedy, gdy
    właściciel sam
    skieruje go do stacji demontażu. Jednak jeżeli tego nie zrobi, a usterki nie zostaną
    zdiagnozowane
    przez stację kontroli pojazdów, to zagrażające bezpieczeństwu auta dalej będą jeździć
    po naszych
    drogach."

    Ciekawe co z tego wyniknie?
    pozdrawiam
    Oskar Wilde

  • 2. Data: 2010-08-27 12:30:35
    Temat: Re: [press] projekt ustawy o wrakach
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Fri, 27 Aug 2010 12:15:55 +0200, Gabriel 'wilk' napisał(a):

> [...]
    większości przypadków
    > nie da się już przywrócić do stanu technicznego zapewniającego bezpieczne

    A już oni sobie wydłubią części z nich i będą żyli jeszcze lepiej.. W
    szczególności jeżeli auto jest rzadkie, części drogie i popyt na nie duży.
    Czyli kolejne "i czasopisma"

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 3. Data: 2010-08-27 12:33:43
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Gabriel 'wilk'" <g...@U...TO.Z.ADRESU.poczta.onet.pl> napisał
    w wiadomości news:

> [...]
    > pojazdy, w których w wyniku przegrzania nastąpiły deformacje 30 proc.
    > powierzchni nadwozia, płyty podłogowej czy dachu.

    No i się skończy import "prawie nówek" z Zachodu.
    Ja jestem za.
    Ale wyczuwam opory środowiska laweciarzy.

  • 4. Data: 2010-08-27 12:34:24
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

> [...]

    znikna_zagrazajace_bezpieczenstwu_samochody.html
    > "Z dróg znikną zagrażające bezpieczeństwu samochody

    Idiotyzm. A wystarczyłoby dokładniej pilnować istniejących już przepisów...

    --
    Yakhub

  • 5. Data: 2010-08-27 12:48:36
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Fri, 27 Aug 2010 11:30:35 +0100, Waldek Godel napisał(a):

    Adam Małyszko, prezes

    > A już oni sobie wydłubią części z nich i będą żyli jeszcze lepiej.. W
    > szczególności jeżeli auto jest rzadkie, części drogie i popyt na nie duży.

    Czy więc uważasz, że jedyna dopuszczalna metoda recyklingu to pocięcie na
    wióry i przetopienie?

    Co złego widzisz w demontażu sprawnych części z pojazdów wycofanych z
    ruchu?

    --
    Yakhub

  • 6. Data: 2010-08-27 12:49:28
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.08.2010 12:15, Gabriel 'wilk' pisze:

> [...]
    > samochodu w większości przypadków nie da się już przywrócić do stanu
    > technicznego zapewniającego bezpieczne użytkowanie.

    I tak oto pan ekspierd z powyższego lobby skreślił z dróg wszystkie
    pojazdy zabytkowe wymagające fachowej renowacji.

  • 7. Data: 2010-08-27 13:03:59
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Fri, 27 Aug 2010 12:48:36 +0200, Yakhub napisał(a):

    > Czy więc uważasz, że jedyna dopuszczalna metoda recyklingu to pocięcie na
    > wióry i przetopienie?
    >
    > Co złego widzisz w demontażu sprawnych części z pojazdów wycofanych z
    > ruchu?

    zło widzę, w potencjalnym przyjęciu tej ustawy - sam napisałeś, że
    wystarczy przestrzegać tego co jest.
    Ludzie bawiący sie przeróbkami samochodów spawają sobie ramy do woli -
    kwestia by zrobić to porządnie. Pęknięcie ramy nie jest więc problemem.
    Chęć likwidacji auta z automatu to skurwysyństwo.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 8. Data: 2010-08-27 13:12:10
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Fri, 27 Aug 2010 12:03:59 +0100, Waldek Godel napisał(a):

    > zło widzę, w potencjalnym przyjęciu tej ustawy - sam napisałeś, że
    > wystarczy przestrzegać tego co jest.

    Otóż to.

    > Ludzie bawiący sie przeróbkami samochodów spawają sobie ramy do woli -
    > kwestia by zrobić to porządnie.Pęknięcie ramy nie jest więc problemem.

    Owszem.

    > Chęć likwidacji auta z automatu to skurwysyństwo.

    I tutaj także się zgadzamy, zatem przepraszam, bo najwyraźniej źle
    zrozumiałem intencje Twojego pierwszego posta.

    --
    Yakhub

  • 9. Data: 2010-08-27 13:19:57
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Yakhub wrote:

    > pocięcie na >> wióry i przetopienie?

    > wycofanych z >> ruchu?

    > Otóż to.

    Ja szczerze mówiąc aktualne przepisy uważam za skurwysyństwo - te o
    złomowaniu.

    Idea że za zatrzymanie sobie SWOJEJ własności trzeba dopłacać (za każdy
    kilogram brakujący) jest pomysłem godnym Stalina.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 10. Data: 2010-08-27 13:41:07
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Fri, 27 Aug 2010 11:19:57 +0000 (UTC), Massai napisał(a):

    > Ja szczerze mówiąc aktualne przepisy uważam za skurwysyństwo - te o
    > złomowaniu.

    Miałem na myśli przepisy kontroli stanu technicznego pojazdów.

    --
    Yakhub