  • 1. Data: 2011-11-24 09:57:12
    Temat: problem z uplinkiem w TVK
    Od: "vari" <v...@o...pl>

    Korzystam z sieci kablowej UPC (Warszawa).
    Od dłuższego czasu (ponad rok) jest taka sytuacja, że nagle ustaje uplink
    (internetowy i telefoniczny).
    W telefonie objawia się to tak, że mnie nie słychać a ja słyszę.
    Internet wtedy też siada.
    Jakie pasmo kanału zwrotnego zajmują duże sieci kablowe.
    Na sreonie www.dipol.com.pl są wzmacniacze budynkowe przewidujace kanal
    zwrotny maksymalnie 5-65 MHz.
    W poblizu jest koncentrator światłowód-kabel.
    Ale może jest jakiś węzeł sieci i w pobliżu innego koncentratora znajduje
    się jakaś stacja radiowa nadajaca okresowo a zakłócająca uplink na danym
    obszarze.
    Czytałem kiedyś o abonencie, który celowo szerokopasmowymi generatorami
    wpuszczał silne sygnały ze swojego mieszkania, paraliżując internet i
    telefony na jakimś obszarze działania tego operatora.
    Ze stacji radiowych (jestem radiowcem) to okresowo mogą nadawać tu
    krótkofalowcy (mają pasma 7 MHz, 10 MHz, 14 MHz, 18 MHz 21 MHz, 24 MHz 28
    MHz i 50 MHz (te pokrywają się z kanałem zwrotnym).
    Może być treż stacja CB na 27 MHz.
    Tylko czy emisja wąskopasmowa jest w stanie zakłócić na pewno rozmytą w
    widmie emisję zwrotną terminali ?
    Stacji profesjonalnych KF nie mam w sporej okolicy.
    Z UKF profesjonalnych pasm komercyjnych też nic nie ma w pobliżu na 33 MHz
    ani 48 MHz.
    Czy może jakiś terminal głupieje i wali losowo po całym paśmie i stąd te
    przerwy ?

    Co do kanału do abonentów to gdzie na pasmie znajduje się kanał danych i
    danych telefonii ?

    Niestety sam mam problem z sąsiadami bo jestem krótkofalowcem.
    Aster w Warszawie na kanale S5 ma TVP1.
    Nadajac na przyznanym mi legalnie paśmie 144-146 MHz, powoduję zakłócenia na
    TVP1.
    Na razie mam 4W mocy ale moja licencja daje mi limit 150W (mam zamiar kupić
    stację 65W).
    Wg UKE, sieci TVK wogóle nie są w świetle prawa użytkownikami eteru , nawet
    drugiej ważności.
    W wypadku zakłóceń jakie już teraz powoduje moja stacja, UKE twierdzi, że to
    problem operatora kablowego i nie przyjmie od żadnych abonentów żadnych
    zgłoszeń o zakłóceniach. Operator ma mieć najszczelniejsze kable a ludzie
    najlepsze kable przyłączeniowe (czesto ludzie łączą np magnetowid z
    telewizorem chińskim kablekiem o symbolicznym oplocie).
    Oprócz tego inne pasmo mi przyznane to 430-440 MHz.
    Tu mam kolizję z kanałami S34 i S35.
    W Aster jest to VIVA i Discovery Science.
    S-34 mieści się w moim pasmie nawet fonią.
    Gdy nadaję na 437,750 MHz (krótkofalowcy używają małej dewiacji FM max 5 kHz
    a fonia TV 50 kHz) to milknie głos VIVY (obraz bez zakłóceń) a słychać mnie
    (ale bardzo cicho).
    Nie wybueram więc do nadawania okolic tej czestotliwości, bo głos skojarzą
    sąsiedzi ze mną a jeśli nadam gdzieś indziej to zanika obraz.
    W budynku jest też sieć UPC (moja rodzina korzysta tylko z Internetu i
    Telefonu w tej sieci a TV ma z Aster).
    Podobno na S5 jest TV4.
    Na S-34 jest (i tu sąsiedzi się wkurzą) Polsat Sport Extra.
    Na S-35 Animal Planet.
    Czy może ktoś z Warszawy potwierdzić te programy na tych kanałach w UPC (tak
    jest w ich spisie ale może się coś zmieniło).
    Podam dla pomocy częstotliwości nośnych wizji.
    S5 to 143,25 MHz
    S34 to 431,25 MHz
    S35 to 439,25 MHz.

    O ile na 144-146 MHz kablówki mi nie przeszkadzają (ich nośne wizji i fonii
    lezą poza moim pasmem ale ja sam zakłócem ich wstęgi - zbyt słabe by one mi
    z kolei przeszkadzały).
    To na S-34 i S-35 mam dwie nośne wizji i jedną fonii.
    Na S-34 nośna wizji mi nie przeszkadza - wg wewnętrznego banplanu
    krótkofalowców to jeden kanałów wejścia przemienników - lokalnie nie
    używany.
    Nośna fonii S-34 to 437,750 MHz i tu rzęzi mi fonia VIVY (mam wąski FM 5
    kHz).
    To pasmo używane do łączności satelitarnych amatorskich (są amatorskie
    satelity ale niegeostracjonarne i nie tak wysoko jak te TV).
    Z tego nie korzystam.
    Natomiast nośna wizji S35 to jeden kanałów wyjściowych przemienników.
    Podczas podniesionej propafacji mogę nie odebrać przemiennika na tym kanale
    z powodu brumiącej nośnej z cieknącej kablówki.
    Tu UKE przyjmie skargę ale ja na razie nie skarżę.
    Sam pracowałem w TV Porion dawno temu (potem tę sieć kupił Aster).
    Oni na kanałach S używali rastru 7 MHz i fonii 5,5 MHz.
    Ówczesny kanal S6 miał nośną fonii 145,750 MHz akurat tu, gdzie warszawski
    przemiennik amatorski.
    Na Placu Wilsona w autobusie było tak, że kablówka z okolicznych mieszkań
    przykrywała mi przemiennik.
    W domu i z dachową anteną miałem OK ale podczas przerw rzęziła fonia TV
    Polonia (na tym kanale).
    Było mnóstwo zgłoszeń i ópwczesny PAR (poprzednik UKE) zakazał Porionowi
    emisji nośnej fonii na S6 (ale ten nadawał, tyle że bez modulacji co już
    było do zaakceptowania). Dał na tym kanale informacje z komputera.
    A przemienniki (były dwa: 145,7 i 145,75 MHz) które początkowo stały na
    Bemowie w mieszaniu prywatnym adminsitracja osiedla wywaliła (kazała zdjąć
    anteny bo ludzie słyszeli w TV na tym kanale cały czas rozmowy).
    Teraz Przemiennik na 145,75 MHz stoi na kominie EC Kawęczyn i .... robi morę
    w Rembertowie na TVP1 w Aster, dokąd abonenci wezwali UKE a ten potwierdził
    źródło.
    A że źródło legalne więc skończyło się na niczym.
    najbradziej narażeni są abonenci Aster z TVP1 na tak zwane stacje APRS na
    144,8 MHz
    Taka stacja co chwilę nadaje pakiety cyfrowe (emisja trwa kilka sekund a
    przerwy kilkanaście).
    Na szczęście abonenci tracą obraz ale nic nie słyszą i nie kojarzą tych
    zakłóceń z dzwiną anteną w okolicy.
    Takich stacji w Warszawie jest sporo, są legalne, mają do10W.
    I jeśli ktoś mieszka obok takiej i ma niezbyt dobre przewody to co chwila w
    Aster na TVP1 ma białe paski albo wręcz zcarny ekran.
    Aster przeniosła TVP1 z kanału 8 na S5 bo na kanale 7B (pokrywa się
    częsciowo z 8) uruchomiono testy DAB+ z PKiN i okoliczni abonneci utracili
    TVP1.
    Z kolei kanał 10 jest z PKiN używany do doświetlenia Powiśla i też ten kanał
    wypadł z kablówek.
    W Warszawie na kablówkach można zatem używać tylko kanałów (chodzi o tanie
    pakiety z flrami 110-230 MHz) z pasma VHF-III tylko: 6,7,9 i 12.
    cztery kanały.
    Mogli by tu dać TVP1, TVP2, TVP Info i np Polsat.
    Ciekawa sprawa jest z TVN w Aster na kanale S2.
    Pokrywa się on z częstotliwością lotniska na Bemowie i lądujacych samolotów.
    Okoliczni mieszkańcy mogą mieć problem.
    S7 koliduje z silnymi nadajnikami pagerów Metro-Bip (50W) w centrum.
    S6 z pasmem PKP.
    S8 ma problem w centrum z przemiennikiem pogotowia ratunkowego na 168 MHz.
    Pakiety "socjalne" to 110-230 MHz.
    W zwykłym paśmie TV VHF-III jak pisałem to tylko 4 kanały wolne.
    Pasmo 110-174 MHz to pasma różnych służb.
    najczystrzy jest kanał S1 bo to pasmo radionawigacji lotniczej.
    Tylko przy samym lotnisku mogą być problemy ale i to raczej nie bardzo bo
    tam są urządzenia małej mocy i raczej na poziomie gruntu.
    Na S7 we znaki może się dać lokalna stacja "powtarzająca" pakiety z
    monitoringu alarmów (domowych).
    Nadaje co kilka sekund i mieszkać obok czegoś takiego to praktycznie problem
    z tym kanałem.
    Ale ja spotkałem jedną kablówkę (i to właśnie w małym miasteczku) o bardzo
    dobrej jakosci przewodach, złączkach, gniazdach i sami robili z dobrego
    kabla dla abonenta przewód przyłączeniowy.
    Nadając na swoich pasmach. na kanale kolizyjnym sam u siebie miałem ledwo
    zauwżalną morkę.
    W Warszawie mój kolega nadajac na tym samym paśmie na Chomiczówce z 50W
    gasił ówczesny kanał S6 nawet na Piaskach.

    Proszę o pomoc w sprawie aktualnego wykorzystania kanałów S5, S34 i S35 w
    UPC Warszawa i co sądzicie o tych zakłóceniach uplinku w UPC ?
    Przyznam iż planuję także uruchomić się na amatorskim pasmie 50 MHz.
    Zobaczymy jak to wpłynie na pracę internetu i telefonów w sieciach kablowych
    w moim budynku (moc będzie 110 W).
    vari

  • 2. Data: 2011-11-24 19:27:16
    Temat: Re: problem z uplinkiem w TVK
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "vari" <v...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (internetowy i telefoniczny).
    > W telefonie objawia się to tak, że mnie nie słychać a ja słyszę.

    A co to ma wspólnego z telewizją w temacie grupy?
    Poza dzierżawą kabla od operatora zajmującego się również tv?

    Problemy z neostradą też byś chciał na tej grupie rozstrząsać?

  • 3. Data: 2011-11-25 12:08:07
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > (internetowy i telefoniczny).
    > W telefonie objawia się to tak, że mnie nie słychać a ja słyszę.

    Transfer spada do zera? Raczej to nie wina zakłóceń, a zawieszania się
    modemu lub CMTS.

    > Jakie pasmo kanału zwrotnego zajmują duże sieci kablowe.
    > Na sreonie www.dipol.com.pl są wzmacniacze budynkowe przewidujace kanal
    > zwrotny maksymalnie 5-65 MHz.

    Wybiera się w miarę niezakłócony odcinek pasma z zakresu 5-65 MHz.

> [...]
    > wpuszczał silne sygnały ze swojego mieszkania, paraliżując internet i
    > telefony na jakimś obszarze działania tego operatora.

    Można ich namierzyć w ciągu kilku dni. :)

> [...]
    > Może być treż stacja CB na 27 MHz.
    > Tylko czy emisja wąskopasmowa jest w stanie zakłócić na pewno rozmytą w

    W kanale zwrotnym pasmo jest 3,2 MHz, więc wąskie zakłócenie nie wyłącza jej
    całkowicie, ale znacznie pogarsza.

> [...]
    > ani 48 MHz.
    > Czy może jakiś terminal głupieje i wali losowo po całym paśmie i stąd te

    Możliwe.

    > Co do kanału do abonentów to gdzie na pasmie znajduje się kanał danych i
    > danych telefonii ?

    Najprawdopodobniej na UHF.

> [...]
    > Zobaczymy jak to wpłynie na pracę internetu i telefonów w sieciach
    > kablowych w moim budynku (moc będzie 110 W).

    Zgłaszaj problem do operatora. Powinni mieć czasowe statystyki przepływności
    i zakłoceń z poszczególnych wejść CMTS-ów.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 4. Data: 2011-11-25 13:11:43
    Od: "vari" <v...@o...pl>

    > Zgłaszaj problem do operatora. Powinni mieć czasowe statystyki
    > przepływności
    > i zakłoceń z poszczególnych wejść CMTS-ów.

    Dzięki !
    vari