  • 11. Data: 2018-07-03 17:29:36
    Temat: Re: program do projektowania płytek - jaki
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 03.07.2018 o 16:13, Mario pisze:

    > Trzeba zacząć ciągnąć ścieżkę od jakiegoś pada podłączonego do GND i
    > sobie przy pomocy via przechodzić z jednej strony na drugą. Tylko żeby
    > nie zakończyć operacji na innej istniejącej ścieżce GND bo przebuduje
    > prowadzenie ścieżek :)

    Już nie, w V5 (nightly) nie trzeba już robić takiej rzeźby.

    > Aż mi się nie chce przechodzić na nową wersję. Przenosiłem projekty z
    > 2013 na 2015 i mi wycinało dużą część bibliotek w  Eeschema i zamiast
    > elementów miałem kwadraciki. W dodatku kiedyś footprinty były w osobnym
    > pliku definiowanym w CvPcb, a później trzeba było edytować w schemacie
    > we właściwościach elementu. Upierdliwe.

    Też już nie, V5 (nightly) bardzo dobrze sobie radzi z importowaniem
    starszych projektów (może niekonieczne z jakiś archaicznych wersji), a
    jak czegoś nie znajdzie to wyraźnie zasygnalizuje.

    Jakub Rakus

  • 12. Data: 2018-07-03 18:19:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-07-03 o 16:13, Mario pisze:
> [...]
    > sobie przy pomocy via przechodzić z jednej strony na drugą. Tylko żeby
    > nie zakończyć operacji na innej istniejącej ścieżce GND bo przebuduje

    Podobnie miałem w Protelu. Brałem z narzędzi via i stawiałem ich
    kilkadziesiąt na czymkolwiek połączonym z GND (automatycznie przyjmuje
    net). Potem je przenosiłem w miejsca gdzie mi pasowało. Potem je
    wszystkie podłączałem ścieżkami na stronie GND. Nie połączone nie
    traciły GND ale znakomicie wydłużały proces rysowania poligonów. Chyba w
    postępie geometrycznym - jak z 5 było niepodłączonych to można było i 20
    minut czekać.

    W KiCadzie 4.0.7 można postawić via połączone z GND i nie trzeba ich
    łączyć ścieżkami. Jest na to sposób i go zastosowałem, ale chyba
    popełniłem jeden błąd - czegoś nie zrobiłem locked. To znaczy
    przypuszczam, że zrobiłem locked nie to co trzeba (bo albo via jako
    element, albo jedyny pad w tym elemencie trzeba, ale nie pamiętam).
    Poprawienie nie obyło się bez kłopotów bo nie mam jeszcze nawyku, że jak
    coś powinno dać się zrobić, a się nie daje to użyć F9 :).
    Pod V5 prawdopodobnie będzie to (F9) miało znacznie mniej zastosowań.
    Nie robiłem eksperymentów, aby naumieć się dobrze robić via-stitching
    pod 4.0.7 bo skoro V5 wspiera to poczekam.

> [...]
    > elementów miałem kwadraciki. W dodatku kiedyś footprinty były w osobnym
    > pliku definiowanym w CvPcb, a później trzeba było edytować w schemacie

    Moja próba otwarcia pod V5 tego mojego jedynego projektu właśnie
    skutkowała zastąpieniem kwadracikami wszystkich elementów w których
    nazwach użyłem '/'. Zmienili jakoś system przechowywania symboli, aby
    nie było tego problemu na który wiele osób się zapewne nacina - ja też
    się naciąłem. Chcąc pracować nad swoją biblioteką skopiowałem diodę do
    mojej biblioteki i zedytował jej symbol. Potem przy wstawianiu jej na
    schemat wybierałem z mojej biblioteki tę diodę a po klik na schemacie
    lądowała ich dioda zamiast mojej.
    Skutkiem ubocznym zastosowania czegoś jest właśnie brak możliwości
    użycia niektórych znaków - mniej więcej takich jak nie można użyć w
    nazwach plików. Lista była dłuższa, ale po moim zgłoszeniu błędu
    najpierw stwierdzili, że tak ma być, ale tydzień, czy dwa potem ktoś się
    jeszcze raz nad tym pochylił i zminimalizował listę zastrzeżonych
    znaków, ale nie o '/'.

    Jak masz ileś projektów to być może najlepiej mieć obie wersje. To jest
    jakoś możliwe - ludzie dyskutują o tym jak, ale nie chce mi się wnikać
    bo jestem na etapie, że bez większego trudu wszystko przeniosę na V5. Na
    razie na jednym komputerze mam 4.0.7 a na drugim czasem noce wersje. 1
    lipca oznaczyli V5 jako rc3 cokolwiek wśród programistów open source to
    znaczy.
    P.G.

  • 13. Data: 2018-07-03 18:28:51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-07-03 o 16:13, Mario pisze:
    > W dodatku kiedyś footprinty były w osobnym
    > pliku definiowanym w CvPcb, a później trzeba było edytować w schemacie
    > we właściwościach elementu. Upierdliwe.

    O ile się orientuję, to w 4.0.7 jest tak, że w definicji symbolu można
    wpisać default footprint (to na pewno, bo ja z tego korzystam), ale
    można też przydzielić za pomocą CvPcb (tego nie stosuję).

    W Protelu wieki temu przyjęliśmy zasadę, że symbol elementu opisuje go
    łącznie z footprintem i tak samo podszedłem do KiCada. Nie podobało mi
    się w jego opisie, że trzeba przechodzić przez CvPcb, ale się okazało,
    że nie trzeba.

    Takie podejście ułatwiało nam generowanie BOMa za pomocą arkusza
    kalkulacyjnego bo BOM z Protela był ułomny.
    P.G.

  • 14. Data: 2018-07-03 18:35:07
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 03/07/18 12:41, Marek wrote:

    > Czyli ten ma już wszystkie elementy świata, że nie v pogrzeba nic dodawać?

    Nie ma wszystkich elementow swiata ale bylo niewiele przypadkow ze
    czegos nie znalazłem.
    Pomysł jest taki że każdy kto doda jakiś element/footprint to od razu
    staję się on dostępny dla wszystkich użytkowników.

    c.

  • 15. Data: 2018-07-03 19:07:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-07-03 o 17:25, Jakub Rakus pisze:

    > Na schemacie czy płytce?

    Na płytce.

    > Jeśli chodzi o schemat to uważam, że programy w
    > których elementy mają pochowane piny VCC/VSS/VDD/VEE/GND itd. są do
    > bani, taki schemat jest potem nieczytelny, dajesz komuś (np. produkcji
    > albo serwisowi) schemat i niech się biedny człowieczek domyśla, która
    > noga to zasilanie, która masa. Skończyły się czasy obwodów złożonych z
    > pierdyliona TTL-i, gdzie każdy wiedział która noga to +5V.

    Nie pamiętam, czy kiedykolwiek stosowałem ukryte piny na schematach.

    > Może ficzery sprzed 20 lat już są passé?

    Oczywiście. Jakbym się przeniósł na 4 warstwy to mój problem znika.

    > Cholera, trochę tych płytek już narobiłem w różnych programach, bez
    > ukrywania netów i jakoś wszystkie działają.

    A 2-stronne i z całą jedną stroną GND (bez ani jednej innej ścieżki na
    tej stronie)?
    Bo te moje potrzeby/ułatwienia dotyczą tylko takiego przypadku.

    > Od tego to są reguły projektowe, a nie kolorki.

    Ja cały czas piszę o rozmieszczaniu a nie trasowaniu. Jak reguła będzie
    mówiła, że VCC ma mieć 30 mils a przy rozmieszczaniu zaplanuje się, że
    przejdzie pod 0603 to zipa dumna.

    Znam tylko Protela i trochę KiCada. Może jakiś inny program pozwala w
    regułach jakoś zapisać, że VCC ma mieć 30mils tam gdzie zasilanie idzie
    do poważnych odbiorników, ale jak gdzieś jest tylko kilka podwieszeń 10k
    to tam można pojechać 8 mils.

    > Wspiera i działa bez bólu. Gdzieś pisałeś, że używasz nigthly builds,
    > więc powinieneś mieć wszystkie nowe ficzery na bieżąco.

    Do zaprojektowania jednej płytki użyłem 4.0.7 (bałem się zaczynać od
    nightly, które miały wtedy jeszcze sporo błędów). Nightly zainstalowałem
    tylko jakieś 2 tygodnie temu aby zobaczyć czy mój projekt się otworzy i
    czy export do SVG dobrze działa (w 4.0.7 działał mi źle).
    Export używał złego koloru do nazw czy symboli elementów (w 4.0.7 był
    inny problem) - zgłosiłem błąd i poprawili praktycznie od ręki.

    Się tak złożyło, że jestem zajęty czym innym i nie mam czasu na
    zgłębianie V5, jedynie śledzę forum i tu się odzywam.
    Wczoraj miałem chwilkę przerwy to pozmieniałem (edytorem tekstowym) w
    moich bibliotekach i w projekcie wszędzie '/' na '_' ale jeszcze nie
    sprawdziłem czy aktualne V5 go otworzy bez bólu.

    > Jak kolory to testy V6, w V5 można sobie zmieniać przezroczystość, IMHO
    > w zupełności wystarczy.

    Ale nie da się zapewne zrobić kresek połączeń GND przezroczystych, a
    pozostałe zostawić widoczne?
    P.G.

  • 16. Data: 2018-07-04 11:48:22
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Właśnie się do niego przenoszę (bardzo powoli - zacząłem rok temu) po 20
    > latach używania komercyjnego Protela.

    Ja próbowałem się przenieść ze schematami z Eagla, ale nie wyszło :)
    Zostałem przy Eaglu.

    PCB od zawsze robię w starym, DOSowym AutoTraksie i nie mam potrzeby
    przenoszenia się, ale też nie polecam go "nowym", bo i po co. Mnie trzyma
    tylko przyzwyczajenie i dobra znajomość programu a to, czego mi brakowało,
    sobie dopisałem.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 17. Data: 2018-07-07 21:25:54
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 03.07.2018 o 19:07, Piotr Gałka pisze:

    > A 2-stronne i z całą jedną stroną GND (bez ani jednej innej ścieżki na
    > tej stronie)?
    > Bo te moje potrzeby/ułatwienia dotyczą tylko takiego przypadku.

    Trudno jest mi sobie przypomnieć kiedy ostatnio robiłem 1-stronną. I
    elementy też raczej zawsze po obu stronach.

    > Ja cały czas piszę o rozmieszczaniu a nie trasowaniu. Jak reguła będzie
    > mówiła, że VCC ma mieć 30 mils a przy rozmieszczaniu zaplanuje się, że
    > przejdzie pod 0603 to zipa dumna.

    No dobra, może ten problem mnie nie dotyczy bo mam inny "workflow". Nie
    robię nigdy tak, że najpierw wszystko ustawiam, a potem tylko łączę
    ścieżkami, tylko robię kawałek po kawałku ustawianie i od razu rysowanie
    ścieżek. Dlatego "od razu" wiem, gdzie mi jakie ścieżki mogą przejść.

> [...]
    > regułach jakoś zapisać, że VCC ma mieć 30mils tam gdzie zasilanie idzie
    > do poważnych odbiorników, ale jak gdzieś jest tylko kilka podwieszeń 10k

    KiCad akurat nie, Altium mniej więcej tak, bo można dla każdej klasy
    połączeń definiować szerokość min, max i preferred, a do tego klasy
    można ustawiać w hierarchii i jeszcze pierdylion innych rzeczy ustawiać.
    I zajmuje to czasami więcej czasu niż rysowanie :P

    > Ale nie da się zapewne zrobić kresek połączeń GND przezroczystych, a
    > pozostałe zostawić widoczne?
    > P.G.

    Tylko warstwy miedzi da się przyciemniać. Ratsnet można tylko globalnie
    ukryć/pokazać.

    Jakub Rakus

  • 18. Data: 2018-07-08 10:22:13
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-07-07 o 21:25, Jakub Rakus pisze:

> [...]
    > ścieżek. Dlatego "od razu" wiem, gdzie mi jakie ścieżki mogą przejść.

    > KiCad akurat nie, Altium mniej więcej tak, bo można dla każdej klasy

    W kiacadzie możesz definiować w regułach połączeń klasy połączeń a w
    nich min
    szer ścieżki i przelotki.

    > Tylko warstwy miedzi da się przyciemniać. Ratsnet można tylko globalnie
    > ukryć/pokazać.

    W kicadzie można wyłączyć całą warstwę np dolną w wyświetlaniu.

    --
    Pozdr
    Janusz