  • 1. Data: 2010-01-23 11:01:03
    Temat: przepięcia a żarówki w układzie sterowania.
    Od: "Cris" <crisssss/beztego/@op.pl>

    Witam,

    czy ktoś próbował walczyć z częstym przepalaniem się żarówek w układzie
    sterowania (pulpitu operatora)... czy można w jakiś sposob pozbyć się
    bezpośrednio przed żarówką przepięć w jakiś prosty sposób?? Np. układ
    wyłącza układ grzałki, lampka sygnalizacyjna w momencie wyłączenia byłska...
    i sądze że długo nie poświeci, dlatego pytam, to samo dotyczy włączenia czy
    wyłączenia sterowania itp... A może wymienić na ledy??

  • 2. Data: 2010-01-23 12:41:16
    Temat: Re: przepięcia a żarówki w układzie sterowania.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 23 Jan 2010 12:01:03 +0100, Cris napisał(a):

    > A może wymienić na ledy??

    dobry pomysł.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2010-01-23 15:29:13
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Cris wrote:

> [...]
    > wyłącza układ grzałki, lampka sygnalizacyjna w momencie wyłączenia
    > byłska... i sądze że długo nie poświeci, dlatego pytam, to samo dotyczy

    zeby zwiekszyc zywotnosc zaroweczek, wystarczy obnizyc napiecie ich pracy.
    ~20% starczy. mozna jeszcze dodac jakis rezystor ograniczajacy prad na
    zasilanie , wtedy zaroweczki beda sie 'miekko' zapalac.

    > włączenia czy wyłączenia sterowania itp... A może wymienić na ledy??

    21wszy wiek... sa gotowe kontrolki, guziczki, a nawet 'zarowki ledowe' (tzn.
    ledy w obudowach 'standardowych' zarowek). swieca jasniej, szybciej sie
    zapalaja, moga mrugac ile dusza zapragnie.

    moze byc tylko problem z przepieciami (nie lubia za wysokich napiec) ale z
    drugiej strony i tak potrafia wytrzymac krotkie szpilki calkiem niezle...
    jesli nie ma jakichs generalnych przeciwskazan (np. temperatura pracy
    pulpitu ponad 100C ;) to imho najlepsze rozwiazanie.

  • 4. Data: 2010-01-23 16:51:11
    Od: "Cris" <crisssss/beztego/@op.pl>

    > zeby zwiekszyc zywotnosc zaroweczek, wystarczy obnizyc napiecie ich pracy.
    > ~20% starczy. mozna jeszcze dodac jakis rezystor ograniczajacy prad na
    > zasilanie , wtedy zaroweczki beda sie 'miekko' zapalac.

    W układzie sterowania 24VDC a żarówki na 36V i też padają jak muchy..

> [...]
    > ledy w obudowach 'standardowych' zarowek). swieca jasniej, szybciej sie
    > zapalaja, moga mrugac ile dusza zapragnie.

    są to przyciski kontrolno-sterujące z żaróweczkami. Z podmianką na ledy nie
    było by problemu. Natomiast o ledach słyszałem że są bardzo wrażliwe na
    jakiekolwiek przepięcia(ale nie sprawdzałem), że znacznie lepsze od nich są
    standrowe żaróweczki (które też mi padają) stąd moje pytanie. ...

  • 5. Data: 2010-01-23 18:12:06
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 23 Jan 2010 17:51:11 +0100, Cris napisał(a):

    > Natomiast o ledach słyszałem że są bardzo wrażliwe na
    > jakiekolwiek przepięcia(ale nie sprawdzałem)

    To sprawdź :)
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2010-01-24 04:01:35
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Cris wrote:

    > W układzie sterowania 24VDC a żarówki na 36V i też padają jak muchy..

    hum, to dziwne, chyba ze masz zaroweczki 'nieprzystosowane' do mrugania,
    albo z za dlugim wloknem (wrazliwe na wibracje).
    ja bym jeszcze sprobowal dodac rezystor

> [...]
    > na jakiekolwiek przepięcia(ale nie sprawdzałem), że znacznie lepsze od
    > nich są standrowe żaróweczki (które też mi padają) stąd moje pytanie. ...

    nie jest az tak zle. w zasadzie 'przepalone' za duzym pradem ledy czesto da
    sie jeszcze ozywic... zdrowym przepieciem (tak z 30-100V impulsik).

    sa tez diodki 'power led' - te wytrzymuja prady do ~500-1000mA, a niektore
    nawet wiecej. swieca tak samo jasno jak zwykle przy malych pradach
    oczywiscie. wersje ktore nie sa jakos hiperwydajne (do kontrolek i tak
    starczy, najwyzej sie da 40mA zamiast 20mA pradzik jakby byly za ciemne)
    mozna kupic juz od 5-8pln (350mA max, wiec i tak spory zapas na ew.
    przepiecia. ).

  • 7. Data: 2010-01-24 10:25:17
    Od: "Cris" <crisssss/beztego/@op.pl>

> [...]
    > starczy, najwyzej sie da 40mA zamiast 20mA pradzik jakby byly za ciemne)
    > mozna kupic juz od 5-8pln (350mA max, wiec i tak spory zapas na ew.

    OK, dzięki,
    popatrzę co jest na rynku i coś sensownego wybiorę.

  • 8. Data: 2010-01-26 05:00:53
    Od: "Remek" <b...@o...eu>

    Użytkownik "Cris" napisał:

    > czy można w jakiś sposob pozbyć się bezpośrednio przed żarówką przepięć w
    > jakiś prosty sposób?? Np. układ wyłącza układ grzałki...

    Wyłączenie grzałki powoduje przepięcie? Ciekawe.

    Remek

  • 9. Data: 2010-01-26 07:21:45
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Użytkownik "Remek" <b...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Wyłączenie grzałki powoduje przepięcie? Ciekawe.
    Jesli od stycznika do grzalki idzie dlugi kabel w ktorym sie cos indukuje?

    Osobiscie doswiadczylem jak 150m przewodu do halogenu 500W
    moze dac sie we znaki, 35A ttanzystory padaly jak muchy podczas sterowania
    PWM-em.
    --
    pzdr, j.r.