  • 1. Data: 2010-03-11 09:57:45
    Temat: samostart komputera
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    nie bardzo wiem czy to odpowiednia grupa ale kazdy tu komputer ma wiec moze
    cos pomożecie

    Mam problem z samowłączającym sie w nocy komputerem. Praktycznie noc w noc
    komp sie włącza pomiedzy 00.00 a 2.00 i do rana sobie radośnie pracuje.
    Podejrzenie: wirus jakis, ale nie znalazłem. Kiedyś pomogło postawienie
    systemu (XP SP2) od nowa, teraz nie pomogło, po całkowitej zmianie systemu
    (format C itd) problem pozostał.
    Ten najnowszy problem mam od chwili gdy moje dzieciaki miały faze na
    instalowanie starych gier z szuflady, moze na którejs jest jakis wirus. Ale
    nie upieram sie przy wirusie.

    Problem godzin nocnych zależy od ustawienia zegara systemowego - jesli za
    chwile zmienie go na 23.50 to za 2 godziny komp bedzie chodził :/

    Płyta asus P5W, Bios 0404, wszystkie ustawienia dotyczące samoczynnego
    włączania komputera są oczywiscie "disabled". Po uaktywnieniu w biosie
    "powrót do ustawien fabrycznych" nic sie nie zmieniło.
    Na USB wisi zdalna klawiatura, moze to potrafi wzbudzic kompa (tylko po co i
    jak). Komp podpięty do rutera.

    Macie jakies pomysły?

    pozdro
    b.
    www.budyn.riders.pl

  • 2. Data: 2010-03-11 11:18:37
    Temat: Re: samostart komputera
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Budyń wrote:

    > Na USB wisi zdalna klawiatura, moze to potrafi wzbudzic kompa (tylko po
    > co i jak). Komp podpięty do rutera.
    >
    > Macie jakies pomysły?

    Wypiąć klawiaturę i LAN i sprawdzić, to raz, ale skoro włączanie zależy
    od ustawień zegara w komputerze to tam bym szukał. Zresetować C-MOS
    przez wyciągnięcie bateryjki i zwarcie albo zworką (jak jest).
    Ostatecznie wgrać nowy BIOS.

    Mirek.

  • 3. Data: 2010-03-11 11:39:47
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    Budyń pisze:
> [...]
    > noc komp sie włącza pomiedzy 00.00 a 2.00 i do rana sobie radośnie pracuje.

    moze zabootuj jakiegos linuxa z LiveCD i sprawdz czy problem nadal
    istnieje. bedziesz wiedzial czy to sprawa softu czy hardwareu

  • 4. Data: 2010-03-11 11:47:39
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    tomekp pisze:

    > moze zabootuj jakiegos linuxa z LiveCD i sprawdz czy problem nadal
    > istnieje. bedziesz wiedzial czy to sprawa softu czy hardwareu

    nie no bez sensu napisalem.jak komp wylaczony to system operacyjny nic
    tu nie ma do gadania. reset cmosa powiniem pomoc albo monitoring,
    mozliwe ze ktos w rodzinie lunatykuje

  • 5. Data: 2010-03-11 11:48:55
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    tomekp wrote:

    > moze zabootuj jakiegos linuxa z LiveCD i sprawdz czy problem nadal
    > istnieje. bedziesz wiedzial czy to sprawa softu czy hardwareu

    System do tego nic nie ma. Po wyłączeniu komputera jedyne co działa to
    zegar. Co prawda w Linuksie da się ustawić godzinę włączenia z systemu,
    ale ona jest po prostu wpisywana do C-MOS-a i widać ją w Setupie.

    Mirek.

  • 6. Data: 2010-03-11 11:54:34
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "tomekp" <t...@a...ma.kota.pl> napisał w wiadomości
    > tu nie ma do gadania. reset cmosa powiniem pomoc albo monitoring,

    dobra, zrobie reseta. Chciałem podmienic bios ale nie mam fdd, jak jakis
    zorganizuje to tez podmienie. Swoja drogą to ciekawe ze do biosu trzeba fdd,
    szkoda ze nie dyskietek 5,25 :/

    > mozliwe ze ktos w rodzinie lunatykuje

    duchy. Bo sie to zdarzało na moich oczach :-)))

    thx :)

    b.

  • 7. Data: 2010-03-11 12:06:03
    Od: "Hals" <u...@v...pl>

> [...]
    > ustawień zegara w komputerze to tam bym szukał. Zresetować C-MOS przez
    > wyciągnięcie bateryjki i zwarcie albo zworką (jak jest). Ostatecznie wgrać

    O ile opcja "PWRON After PWR-Fail" jest domyślnie wyłączona, to reset CMOSa
    może pomóc :-)
    Oraz WakeOnLan - o ile komp jest w sieci (niekoniecznie - bardziej w ramach
    prewencji)
    Dodatkowo polecam wyłączanie zasilania komputera na noc.

    Hals

  • 8. Data: 2010-03-11 12:13:13
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Hals wrote:

    > O ile opcja "PWRON After PWR-Fail" jest domyślnie wyłączona, to reset
    > CMOSa może pomóc :-)

    Kolega napisał, że ocje BIOS-a przeglądał i ja mu wierzę, ale zdarzyło
    mi się już, że komputer wariował pomimo ustawienia wartości domyślnych i
    pomogło dopiero skasowanie przez wyjęcie bateryjki.

    Mirek.

  • 9. Data: 2010-03-11 12:24:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > Kolega napisał, że ocje BIOS-a przeglądał i ja mu wierzę, ale zdarzyło
    > mi się już, że komputer wariował pomimo ustawienia wartości domyślnych
    > i pomogło dopiero skasowanie przez wyjęcie bateryjki.

    No chyba że nie chodzi o opcję BIOS-a startu po włączeniu zasilania
    albo uruchaniania o określonej godzinie, tylko budzenia przez LAN.
    Jeśli komputer wpięty jest do sieci osiedlowej (NNTP-Posting-Host
    to sugeruje), wtedy komputer może być uruchamiany na przykład pezez
    któregoś z sąsiadów.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2010-03-11 12:34:23
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Problem godzin nocnych zależy od ustawienia zegara systemowego - jesli
    > za chwile zmienie go na 23.50 to za 2 godziny komp bedzie chodził :/

    A sprawdzałeś w BIOS czy nie jest ustawione automatyczne włączanie o
    którejś godzinie? Mógł to ktoś aktywować przypadkiem lub specjalnie, z
    poziomu BIOSa lub z poziomu aplikacji jakiejś. Mogło to być ustawione
    też przez jakieś złośliwe oprogramowanie... Generalnie wejdź do BIOSu i
    szukaj czegoś, co wygląda na ustawienie godziny, o jakiej komputer ma
    się włączyć automatycznie.
    Jeśli to jest aktywowane, to tu jest problem. Może się zdarzyć, że jakiś
    "wirus" ustawia to po każdym włączeniu Windowsa, wtedy możesz szukać
    dalej, ale grunt to wiedzieć czy to BIOS włącza czy coś innego...
    A opcja WakeUp on LAN też powinna być wyłączona - może ktoś z sieci
    osiedlowej wysyła coś po LANie co włącza komputer.... ale to by nie było
    związane z Twoim zegarem....

    Konop