  • 1. Data: 2010-03-10 21:39:48
    Temat: ogranicznik napięcia na...1,5 kV
    Od: wkwj <w...@g...pl>

    Witam,
    jest sobie zasilacz WN (przetwornica impulsowa ze sprzężeniem zwrotnym),
    moc ok. 20 W, na wyjściu podpięty dodatkowy spory kondensator (1uF/2kV),
    napięcie wyjściowe ustalone na 1,5 kV
    (zasilacz WN jest regulowany, do 3 kV).
    Musi to zasilać cyklicznie (co kilka s) pewien układ "testowy"
    o charakterze czysto pojemnościowym (ok. 1,5nF) i maksymalnym
    wymaganym napięciu własnie 1,5 kV.
    Połączenie zasilacz-obiekt jest zrobione "prymitywnie" poprzez
    mały "zmodyfikowany" przekaźnik, sterowany przez zewnętrzny obwód
    niskonapięciowy. Przy każdym zasileniu pojemność "obiektu testowego"
    jest pusta (po każdym teście układ sterowania rozładowuje ją
    przez inny styk przekaźnika i rezystor).
    Problem pojawia się w chwili dołączania obiektu do zasilacza -
    pomimo i tak sporej "nadwyżki" pojemności następuje gwałtowny spadek
    napięcia na C 1uF, układ sprzężenia zwrotnego zasilacza usiłuje utrzymać
    napięcie 1,5 kV ale robi to "brutalnie" i przeregulowuje na chwilę
    (kilkanaście us) nawet do 2 kV (później też huśta napięciem
    ale już mniej niebezpiecznie). To pierwsze przeregulowanie jest
    niebezpieczne (a w dłuższym okresie zabójcze) dla obiektu testowanego...
    Nie mogę zmienić zasilacza ani w niego ingerować - podpowiedzcie jakieś
    proste rozwiązanie "zabezpieczające" w stylu "transil na 1,5 kV", żeby
    "uciąć" tą nadwyżkę napięcia. A, i ma to wytrzymać na przykład 100 tyś.
    cykli...
    Warystor odpada, ma zbyt łagodną charakterystykę, myślałem
    o miniaturowych iskiernikach gazowym - mają bardzo dobrze określone
    napięcie zapłonu ale one raczej nie wytrzymają tylu cykli...
    Na profesjonalny (czytaj "military") iskiernik mnie "na razie" nie
    stać :-)
    Pozdrawiam,
    wkwj

  • 2. Data: 2010-03-10 21:49:15
    Temat: Re: ogranicznik napięcia na...1,5 kV
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello wkwj,

    Wednesday, March 10, 2010, 10:39:48 PM, you wrote:

    > jest sobie zasilacz WN (przetwornica impulsowa ze sprzężeniem zwrotnym),
    > moc ok. 20 W, na wyjściu podpięty dodatkowy spory kondensator (1uF/2kV),

    Przy 1.5kV - niewiele ponad 1J. Dodatkowy kondensator 1.5nF zabierze z
    tego niewiele ponad 1.5mJ - Coś musi być mocno nie tak z przetwornicą,
    że tak przeregulowuje. Bo nie ma wystarczającej mocy, żeby w
    mikrosekundy dodać dodatkowego dżula. - Myslę, że masz tu raczej błąd
    metody pomiaru niż rzeczywisty przerzut w tak krótkim czasie.

    Zacznij od wyłączania prztwornicy na czas dołączania kondensatora
    1.5nF.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2010-03-10 22:13:41
    Od: wkwj <w...@g...pl>

> [...]
    > metody pomiaru niż rzeczywisty przerzut w tak krótkim czasie.
    >
    > Zacznij od wyłączania prztwornicy na czas dołączania kondensatora

    Masz rację, nie ma "fizycznie" szansy na taki pik ze względu na moc...
    Pomiar robiłem sondą WN HP1137a (1 MHz) i oscylo o znacznie większym
    paśmie więc tu nie powinno być jakiegoś kaczana (ze względu na pasmo
    raczej nie powinienem zobaczyć piku niż miałby się pojawić "sztuczny").
    Ale chyba rzeczywiście odłączę przetwornicę od C na chwilę przed
    dołączeniem obiektu testowego - U po podłączeniu spadnie w sumie bardzo
    nieznacznie - a podłączę zaraz po teście (trwa ok. 0,5s), niech się
    doładuje.
    Dzieki za sugestię.

  • 4. Data: 2010-03-11 20:09:43
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    wkwj wrote:

> [...]
    > dołączeniem obiektu testowego - U po podłączeniu spadnie w sumie bardzo
    > nieznacznie - a podłączę zaraz po teście (trwa ok. 0,5s), niech się

    A jak dalej będzie problem, to rozbij pojemność po przetwornicy na dwa
    kawałki odseparowane jakimiś MOhmami. Przetwornica będzie pilnowała
    "swojej" pojemności, a "Twoja" będzie się z niej po "strzale" ładować.

    --
    Marek Lewandowski

  • 5. Data: 2010-03-12 20:00:35
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 10/03/2010 21:49, RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > mikrosekundy dodać dodatkowego dżula. - Myslę, że masz tu raczej błąd
    > metody pomiaru niż rzeczywisty przerzut w tak krótkim czasie.

    Albo sprzezenie dostanie smieci z pradu plynacego podczas wlaczania
    pojemnosci -> prowadzenie mas.

    Ja do ograniczenia 900V uzywam transile (mozesz wsadzic kilka szeregowo).

    --
    Jerry1111

  • 6. Data: 2010-03-12 20:44:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jerry1111,

    Friday, March 12, 2010, 9:00:35 PM, you wrote:

    > Albo sprzezenie dostanie smieci z pradu plynacego podczas wlaczania
    > pojemnosci -> prowadzenie mas.

    Jedna z możliwości.

    > Ja do ograniczenia 900V uzywam transile (mozesz wsadzic kilka szeregowo).

    Najwyższy z serii 1.5KE jest na napięcie 440V.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2010-03-12 21:59:15
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 12/03/2010 20:44, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Jedna z możliwości.

    > Najwyższy z serii 1.5KE jest na napięcie 440V.

    Ja mam 2x400 i 100V szeregowo. Te diody nie maja bardzo ostrego kolana,
    ale w mojej aplikacji sprawdzaja sie bardzo dobrze. Problem mialem bez
    diod, bo szpilki powoli ladowaly mi kondensator do absurdalnych napiec.
    Tak, wiem, nie mam sprzezenia, ale za to jest wybitnie prosta
    przetwornica na zabytku SG2525 ;-)
    Jedyna wada to podwojne pierwotne przy SG2525 (srodek do plusa, konce
    przez mosfety do masy) - ale dla mnie bez znaczenia bo zasilam to z 24V,
    wiec zwoi niewiele.

    Prawde mowiac czas to troche odswiezyc, ale lenistwo ciagle silniejsze.

    Aha - ograniczenie 950V (a nie 900V jak napisalem).

    --
    Jerry1111