  • 1. Data: 2010-03-10 17:45:15
    Temat: Rozwiązanie - Obliczenie napięć w węzłach dowolnej sieci rezystorów
    Od: Jan Górski <g...@o...pl>

    Pewien czas temu założyłem wątek na grupie z pytaniem jak obliczyć
    potencjały w dowolnej sieci rezystorów. Problem był o tyle trudny, że
    sieć mogła być dowolna i zmienna w czasie. Problem ten miał być
    dostosowany do obliczeń praktycznych w programie symulacyjnym, więc
    powinien być prosty w implementacji.

    Zdecydowałem się na iteracyjny algorytm, korzystający z prawa
    ciągłości strumienia. Kluczem jest sprawdzenie, czy w każdym węźle
    sieci tyle samo wpływa, co wypływa i obliczenie korekty. W kilku
    krokach osiąga się stabilne rozwiązanie.

    Rozwiązanie nie daje dokładnego wyniku, natomiast jest bardzo łatwe do
    zaimplementowania. Algorytm zajął mi niewiele więcej jak 30 linijek
    ( w C ).

    Napisałem takiego PDFka, jeśli ktoś ma ochotę, może sobie przeczytać.
    Opisane tam jest dokładniej "o co chodzi". Dwie metody zostały
    wspomniane w pdf, ale w praktyce bazują na tym samym.

    http://gdlpogoda.republika.pl/works/obliczaniePotenc
    jalowSieci.pdf

  • 2. Data: 2010-03-10 17:56:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jan Górski" <g...@o...pl> napisał w
> [...]
    >Zdecydowałem się na iteracyjny algorytm, korzystający z prawa
    >ciągłości strumienia. Kluczem jest sprawdzenie, czy w każdym węźle

    Jest to tez podstawa w metodzie potencjalów wezłowych.
    Tylko ona dalej odwraca macierz :-)

    >i obliczenie korekty. W kilku krokach osiąga się stabilne
    >rozwiązanie.

    No coz, niedawno taki problemik mnie zainteresowal:
    mamy N punktow na plaszczyznie, i podane odleglosci miedzy nimi.
    Znalezc wspolrzedne punktow.

    Podszedlem podobnie - rozrzucamy punkty losowo, liczymy odleglosci
    miedzy parami punktow - i zblizamy lub oddalamy od siebie w
    zaleznosci od wyniku.
    I tak do skutku.

    Tez cos 30 linijek tak naprawde, widac jak dziala .. ale nauczka -
    potrafi sie "zakleszczyc" bledny uklad.

    O rozwiazywaniu numerycznym w poprzednim wieku napisano mase, ale
    teraz przeczytac to i sformulowac wszystkie warunki to za duzo
    roboty :-)

    J.

  • 3. Data: 2010-03-10 18:35:58
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > od wyniku.
    > I tak do skutku.
    > Tez cos 30 linijek tak naprawde, widac jak dziala .. ale nauczka -

    To zakleszczenie można łatwo wyeliminować... wystarczy określić
    maksymalną liczbę kroków, jeśli po niej wyniki nie mieszczą się w
    założonym przedziale błędów - algorytm wraca na początek, losuje od nowa
    i próbuje raz jeszcze... po X losowaniach stwierdza, że się poddaje...
    Jasne, można wymyślić bardziej zaawansowane metody, ale skoro główny
    algorytm ma 30 linijek, to jego "zabezpieczenie" nie może mieć więcej,
    jak 30 ;););)...

    Konop

  • 4. Data: 2010-03-10 18:41:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał

> [...]
    > Jasne, można wymyślić bardziej zaawansowane metody, ale skoro
    > główny algorytm ma 30 linijek, to jego "zabezpieczenie" nie może

    Alez moze, moze :-)

    Dodatkowy problem - czy wystarczy praktyka autora ze algorytm w
    koncu oblicza poprawne wartosci, czy powinien przedstawic formalny
    dowod zbieznosci metody.
    Bo wcale nie musi byc zbiezna :-)

    J.

  • 5. Data: 2010-03-10 19:13:54
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Dodatkowy problem - czy wystarczy praktyka autora ze algorytm w koncu
    > oblicza poprawne wartosci, czy powinien przedstawic formalny dowod
    > zbieznosci metody.
    > Bo wcale nie musi byc zbiezna :-)

    Formalny dowód - prędzej czy później wylosuje wartości, które będą na
    starcie poprawne i algorytm wyjdzie od razu ;D...
    Nobla poproszę ;)...

    Konop

  • 6. Data: 2010-03-11 09:42:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Formalny dowód - prędzej czy później wylosuje wartości, które
    > będą na starcie poprawne i algorytm wyjdzie od razu ;D...
    > Nobla poproszę ;)...

    ale czy to bedzie szybciej niz czas zycia ukladu Slonecznego ? :-)

    Ewentualnie np czy wymagana ilosc bitow zmiennej pseudolosowej jest
    mniejsza niz ilosc elektronow we Wszechswiecie, choc akurat to
    latwo obalic, no i wydaje sie ze nie :-)

    J.

    P.S. do tego sie moga nadac algorytmy genetyczne.