  • 21. Data: 2009-01-04 19:33:17
    Temat: Re: telewizyjny znaczek pocztowy
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail j...@t...cy napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Co poustawiać? Z letterboksa pełnej jakości PAL-u nie odzyskasz.

    raczej w druga strone.
    Ci co maja cyfrówki - jakiego by nie mieli TV - ustawia sobie w dekoderze.
    Zalozyc ze reszta (ci co odbieraja analogowo) maja zwykłe TV 4:3 - przeciez
    wiemy ze z takich anten i tak nie da sie ogladac na wszelkich LCD bo obraz
    jest tragiczny.

    > Na pewno nie. Poza tym 90% z tych oglądaczy i tak różnicy nie zobaczy.
    > No i wracając do dziadków i babć - w latach 80-tych rosyjskie filmy
    > wojenne właśnie w ten sposób nadawano i jakoś wielkiego rabanu z tej
    > okazji nie było ;)

    w ten sposób czyli rozciagniete? no to super.
    W tej chwili chyba polsat2 nadaje jakos dziwnie bo tez mam rozciagniete i
    dopiero reczne ustawienie 16:9 pomaga w uzyskaniu normalnych rozmiarów
    postaci. Na szczescie p2 prawie nic ciekawego nie nadaje...

    Przepis na dziecko: 25dag miłości, 25dag namiętności, 2 jajka,
    4 kolana. Ubijać do rana aż powstanie piana. Odstawić na 9 miesięcy
    i kupic wózek dziecięcy. ;-)

  • 22. Data: 2009-01-04 19:33:20
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail n...@o...info napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > A co ma piernik do wiatraka? Doczytaj co to jest nadawanie
    > anamorficzne, bo nie wygląda, żebyś wiedział co to jest.

    ok, moze zle rozumiem - dla mnie anamorficzne 16:9 to takie, gdzie pasmo
    sygnału w całości zuzyte jest na transmisje informacji o obrazie bez
    zuzywania czesci na przesyłanie czarnych pasów na gorze i na dole. Stad np.
    znaczek TVP1 nie moze byc na czarnym pasku bo te czarne pasy nie sa
    nadawane, a jedynie wyswietlane przez TV, poniewaz obraz jest w innym
    rozmiarze niz TV 4:3.

    > Podpowiem, że jest to standard w cywilizowanych krajach i pozwala
    > posiadaczom wszystkich rodzajów telewizorów uzyskać pełny obraz w
    > proporcjach natywnych dla ich odbiornika i w zasadzie w pełnej
    > rozdzielczości (w danym typie przekazu oczywiscie)

    Wszystko fajnie, tylko mnie nasuwa sie podstawowe pytanie - czy wole
    ogladac program/film/sport w oryginalnym 16:9 i miec 1/4 ekranu zuzyta na 2
    czarne pasy na gorze i na dole, czy tez stracic odrobine szczegolów z
    obrazu po lewej i prawej stronie, ale miec obraz na całym badz prawie całym
    ekranie. Ja wybieram wersje nr 2 i mysle ze wiekszosc ludzi tak wlasnie
    wybierze.

    "Lubię pracę. Praca mnie fascynuje. Potrafię godzinami
    siedzieć i przyglądać się jej." Jerome K. Jerome

  • 23. Data: 2009-01-04 19:40:43
    Od: "Wiewior" <j...@t...cy>

    wiadomości news:04012009.5240FCAC@budzik61.poznan.pl...

> [...]
    > przeciez
    > wiemy ze z takich anten i tak nie da sie ogladac na wszelkich LCD bo obraz

    No ale właśnie chyba odbiorniki satelitarne wykorzystywane przy nadajnikach
    naziemnych są 100 lat za murzynami i nie można w nich wymusić działania, jak
    najprostszym badziewiu za parę złotych. Tak się kiedyś na tej grupie jakis
    ichni "technik" tłumaczył. Albo odpowiednie skonfigurowanie takich tunerów
    jest dla tychże "techników" po prostu za trudne :)

    > W tej chwili chyba polsat2 nadaje jakos dziwnie bo tez mam rozciagniete i
    > dopiero reczne ustawienie 16:9 pomaga w uzyskaniu normalnych rozmiarów
    > postaci. Na szczescie p2 prawie nic ciekawego nie nadaje...

    Bo właśnie Polsat 2 nadaje tak, jak powinno się nadawać, czyli
    anamorficznie. Mój badziewny 21-calowy Watson sprzed jakiś 8 lat jest w
    stanie to automatycznie wykryć i włączyć tryb 16:9.

    --
    Wiewior
    j...@t...cy

  • 24. Data: 2009-01-04 19:44:19
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 04 Jan 2009 20:29:22 +0100, Jan Rudziński napisał(a):

    > Mógłbyś przybliżyć? O ile wiem, transmisje anamorficzne (TVN Warszawa,
    > czasem Polsat 2, Ale Kino, RTL niemieckie) upychają obraz panoramiczny w
    > zwykłym obrazie 4:3 tak, że wszystko wygląda wyciągnięte w pione.

    http://en.wikipedia.org/wiki/PALplus
    Polska wersja tego tekstu jest niestety nędzna.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    "Chcemy, by nasi klienci byli jeszcze bardziej zadowoleni" - Jacek Dziekan,

  • 25. Data: 2009-01-04 19:45:41
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 4 Jan 2009 19:33:20 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):

> [...]
    > ekranie. Ja wybieram wersje nr 2 i mysle ze wiekszosc ludzi tak wlasnie

    A prosiłem, poczytaj...
    Już podawałem, ale podam jeszcze raz: http://en.wikipedia.org/wiki/PALplus

  • 26. Data: 2009-01-04 19:51:55
    Od: "Wiewior" <j...@t...cy>

    > http://en.wikipedia.org/wiki/PALplus
    > Polska wersja tego tekstu jest niestety nędzna.

    No i teraz poszukaj, gdzie jeszcze jest PAL plus wykorzystywany. Żebyś się
    tylko nie zdziwił...

  • 27. Data: 2009-01-04 19:53:29
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Waldek Godel pisze:

    > http://en.wikipedia.org/wiki/PALplus
    > Polska wersja tego tekstu jest niestety nędzna.

    Aaa, to mnie zmyliłeś. Pal-plus właśnie *nie* nadaje anamorficznie.
    Owszem, jest w pełni kompatybilny ze starszymi telewizorami, natomiast
    nie wiem, na ile współczesne telewizory 16:9 potrafią go poprawnie obsłużyć.

    --
    Pozdrowienia
    Janek http://www.astercity.net/~janekr

  • 28. Data: 2009-01-04 19:56:18
    Od: "Wiewior" <j...@t...cy>

    Użytkownik "Jan Rudziński" <j...@a...net> napisał w wiadomości
    > Owszem, jest w pełni kompatybilny ze starszymi telewizorami, natomiast nie
    > wiem, na ile współczesne telewizory 16:9 potrafią go poprawnie obsłużyć.

    Obawiam się, że dokładnie tak samo, jak telewizory "starsze" :)

  • 29. Data: 2009-01-04 20:01:03
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 04 Jan 2009 20:53:29 +0100, Jan Rudziński napisał(a):

    > Aaa, to mnie zmyliłeś. Pal-plus właśnie *nie* nadaje anamorficznie.
    > Owszem, jest w pełni kompatybilny ze starszymi telewizorami, natomiast
    > nie wiem, na ile współczesne telewizory 16:9 potrafią go poprawnie obsłużyć.

    Ale ja właśnie miałem okazję zobaczyć go w akcji - po ułamku sekundy
    rozciągniętego obrazu odbiornik "doczytuje" pozostałe dane i wskakuje
    bardzo dobry jakościowo panoramiczny obraz bez czarnych pasków.

  • 30. Data: 2009-01-04 20:04:00
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Wiewior pisze:

    > Obawiam się, że dokładnie tak samo, jak telewizory "starsze" :)

    No to będzie efekt obrazka otoczonego czarnymi ramkami. Albo po
    przełączeniu w odpowiedni tryb obrazek o poprawnych proporcjach,
    wypełniający cały ekran, ale interpolowany bardziej, niż obraz nadawany
    anamorficznie.

    BTW wyjątkowo wkurzający jest dekoder cyfrowego aster. Nie przyjmuje do
    wiadomości, że przełącznik formatów mam w telewizorze i sam interpoluje
    dane wejściowe.