  • 21. Data: 2004-11-22 09:48:06
    Temat: Re: traceroute
    Od: "Mateusz Swatek" <m...@s...krakow.pl>

    Użytkownik <w...@c...3miasto.net> napisał w wiadomości
    news:1101113819.711926@chylonia.3miasto.net...

    > powinna obcinać przy źródle tzn. od klienta A puszczać tylko pakiety
    > należące do A.

    chyba ze klient ma np. zle skonfowane BGP i rozglasza 10/8 :)

    --
    mateo

  • 22. Data: 2004-11-22 15:07:23
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Paweł Tyll <o...@o...pl> wrote:
> [...]

    Jeżeli ma klientów końcowych, to oczywiście. W tranzycie sensu nie ma.

    > jeżeli IP źródłowe jest routowalne?

    Używaj prywatne/publiczne zamiast nie/routowalne.

    p.

    http://nerdquiz.sgh.waw.pl/ -- polska wersja quizu dla nerdów ;)

  • 23. Data: 2004-11-22 17:09:50
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    Piotr KUCHARSKI napisal(a) [22 Nov 2004]:

    > Jeżeli ma klientów końcowych, to oczywiście. W tranzycie sensu nie ma.

    W pewnej mierze ma - nawet w przypadku tranzytu operator powinien MBSZ
    wycinac na brzegu pakiety z niewlasciwymi adresami zrodlowymi, np. z sieci
    prywatnych czy tez z wlasnej sieci operatora (!). Taka odrobina higieny.

    PS: dla kompletnosci dyskusji - mechanizm do tego sluzacy na "duzych"
    routerach nazywa sie "unicast Reverse Path Forwarding check" (uRPF) i jego
    dwie podstawowe odmiany to tryb "strict" (dla laczy do klientow koncowych,
    weryfikacja czy adres zrodlowy ma w tablicy routingu trase wskazujaca na
    interfejs z ktorego taki pakiet przyszedl) albo "loose" (dla ruchu
    tranzytowego lub pochodzacego od klientow typu multi-home, weryfikacja czy
    trasa do adresu zrodlowego w ogole jest w tablicu routingu). Pozwala to
    "wyczyscic" to, co sie wpuszcza do wlasnego szkieletu.

    --
    (moskit-at-irc.pl)

  • 24. Data: 2004-11-23 09:04:41
    Od: Mariusz Krukowski <k...@n...spam.pl>

    Marek Moskal wrote:

> [...]
    > trasa do adresu zrodlowego w ogole jest w tablicu routingu). Pozwala to
    > "wyczyscic" to, co sie wpuszcza do wlasnego szkieletu.

    To wszystko pięknie Marku, ale w teorii. W praktyce zaraz wychodzą różne
    "kwiatki". A to w tablicach BGP (nawet tych od najwiekszych światowych
    operatorów) nie pojawia się komplet informacji o wszystkich używanych
    sieciach, a to zdażają się nieprzewidziane, hmmm, trudności ze sprzętem.
    Żeby daleko nie szukać: np. włączenie uRPF na karcie STM-16 na GSR
    wyłącza obsługę NetFlow (niezbędny z kolei do wykrywania ataków DoS) :-(

  • 25. Data: 2004-11-23 12:45:45
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Marek Moskal <m...@i...p-l> wrote:
    > W pewnej mierze ma - nawet w przypadku tranzytu operator powinien MBSZ
    > wycinac na brzegu pakiety z niewlasciwymi adresami zrodlowymi, np. z sieci
    > prywatnych

    I nie można by było dostać icmp z prywatnego linku /30 ;)

    > czy tez z wlasnej sieci operatora (!). Taka odrobina higieny.

    Jestem w stanie sobie wyobrazić taką awarię, że od operatora do tego
    samego operatora idzie przez innego.

    I naprawdę by wystarczyło filtrowanie klientów źródłowych od klientów
    końcowych.

> [...]
    > weryfikacja czy adres zrodlowy ma w tablicy routingu trase wskazujaca na
    > interfejs z ktorego taki pakiet przyszedl)

    I uRPF strict będzie szybszy niż ACL? Czy tylko wygodniejszy w konfiguracji?

    > albo "loose" (dla ruchu
    > tranzytowego lub pochodzacego od klientow typu multi-home, weryfikacja czy
    > trasa do adresu zrodlowego w ogole jest w tablicu routingu).

    He he, zrobili w końcu; pamiętam, jak wprowadzili uRPF i popsuli multihoming.

    > Pozwala to "wyczyscic" to, co sie wpuszcza do wlasnego szkieletu.

    Pod warunkiem, że nikt śmieci nie ogłasza -- czyli marne zabezpieczenie. ;p
    Ile to już razy widziałem ogłaszane rfc1918.

  • 26. Data: 2004-11-23 13:05:14
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    Piotr KUCHARSKI napisal(a) [23 Nov 2004]:

    > I nie można by było dostać icmp z prywatnego linku /30 ;)

    Przeciez nikt rozsadny nie ponumeruje laczy w szkielecie prywatnymi
    adresami ;> Bo psuje to zalecenia RFC, bo psuje PMTU, bo czasami dziwne
    kwiatki wychodza jak klient cos spsuje u siebie...

    Jest projekt przeznaczenia zakresu adresow na adresy "operatorskie"
    (trzecia klasa obok publicznych i prywatnych), ktore bylyby zarezerwowane
    dla laczy szkieletowych, mozna by je bylo spokojnie wyfiltrowac na
    wszystkich wejsciach/wyjsciach do innych sieci (peering i klienci) i mozna
    by je bylo powtarzac w kazdym szkielecie.

    Co do filtrowania... sa duzi operatorzy ktorzy robia znacznie bardziej
    restrykcyjne filtrowanie, np. nie wpuszczaja do swojej sieci zadnych
    pakietow z adresami docelowymi bedacymi /30 na laczu do klienta. Klientow
    trzeba bylo co prawda oduczyc od pingowania adresow IP laczy routerow
    (pinguje sie ewentualnie loopbacki) ale wszystko dziala i eliminuje spora
    czesc atakow.

    Itd, itd...

    > Jestem w stanie sobie wyobrazić taką awarię, że od operatora do tego
    > samego operatora idzie przez innego.

    Co innego gdy ktos swiadomie przeanalizowal siec, wie kiedy taka awaria
    moze sie przydazyc, czy w tym przypadku chcialby routing "naokolo" i
    swiadomie nie korzysta z takiego filtrowania, a co innego jezeli sie w
    ogole nad tym nie zastanowil.

    Kwestia tranzytu wlasnego ruchu przez innego operatora poprzez rozdzielone
    awaria kawalki sieci to takze np. sprawa uzgodnien peeringowych.

    > I naprawdę by wystarczyło filtrowanie klientów źródłowych od klientów
    > końcowych.

    To zdecydowanie pierwszy krok. Internet juz nie jest tak bezpiecznym
    miejscem jak kiedys byl...

    > I uRPF strict będzie szybszy niż ACL? Czy tylko wygodniejszy w
    > konfiguracji?

    Wygodniejszy w konfiguracji jest na pewno, dziala automatycznie (przy
    ewentualnyh przeadresowaniu nie trzeba grzebac w ACLach), duzo mniejsza
    mozliwosc pomylki przy zmianach w ACLu. Szybkosc zalezy od urzadzenia i
    implementacji, bo uRPF oznacza wykonanie dodatkowego lookupu w tablicy
    routingu (czy raczej w tablicy forwardingu), co moze byc szybsze od ACLa,
    ale nie musi.

    > Pod warunkiem, że nikt śmieci nie ogłasza -- czyli marne
    > zabezpieczenie. ;p Ile to już razy widziałem ogłaszane rfc1918.

    A zalozyc filtry na trasy otrzymywane z BGP to nie uaska? ;)
    Zaden pojedynczy mechanizm nie pozwoli ci zabezpieczyc sieci, ale im
    wiecej punktow uszczelnisz, tym lepiej.

    --
    (moskit-at-irc.pl)

  • 27. Data: 2004-11-23 13:18:01
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    Mariusz Krukowski napisal(a) [23 Nov 2004]:

    > To wszystko pięknie Marku, ale w teorii.

    Najpierw trzeba przynajmniej znac teorie i probowac ja zastosowac. Ty ja
    znasz i probojesz stosowac i znasz konkretne ograniczenia (sprzetowe jak w
    przypadku starszych kart do GSRa czy operacyjne jak przyklad z BGP). W
    wielu przypadkach chodzi jednak o uswiadomienie ludzi ze cos takiego mozna
    i powinno sie (w miare mozliwosci) robic.

    --
    (moskit-at-irc.pl)