  • 31. Data: 2016-07-26 00:39:55
    Temat: Re: więcej światła ! duuuużo więcej światła potrzeba !
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > To jest mikroskop projekcyjny.
    > Swiatlo trafiajace do malutkiego obiektywu musi potem oswietlic calkiem
    > spory ekran.
    > Dlatego potrzebne bardzo silne oswietlenie.
    >
    > Ale ... moze by tak jakas kamere zaprzac do roboty, zamiast lumeny
    > marnowac ? :-)

    Ale to po pierwsze musiałyby być 2 kamery, po drugie - to raczej trzeba
    by wzorując się na tym mikroskopie zbudować inny, w którym obiektyw
    zastąpiony byłby kamerami. Cały cymes przecież polega na obrazie
    stereoskopowym.

    Jak zobaczę w środku jak toto jest rozwiązane, to napiszę, czy to w
    ogóle jest możliwe (jakieś tam wirujące lustra są itp).

    No - ale to są cudawianki na kijku. Teraz trzeba robić do tego co jest.

    > 30W to i tak moim zdaniem za dużo, nie czytałem opisu na elektrodzie,

    Dużo to jest, ale nie do tego mikroskopu. Nie wiem ile światłą dają te
    ledy 30W - pewnie coś koło 3000 lumenów. I na pewno to jest lepiej niż
    mój halogen. Ale z całą pewnością nie będzie źle, jeżeli do dyspozycji
    będzie więcej światła.

    Po drugie - nie bardzo mi osobiście odpowiada osadzanie ledów w
    oryginalnym obiektywie. Raz, że nie mam frezarki żeby dłubać takie
    gniazda jak kolega z elektrody, dwa że po prostu nie bardzo podoba mi
    się przerabianie obiektywu...

    Wolałbym wykorzystać istniejący światłowód - nie sądzę, żeby on wnosił
    duże straty.
    Ale spróbuję to zmierzyć (właśnie czekam na luksomierz) i dam znać.

  • 32. Data: 2016-07-26 07:46:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 26 Jul 2016 00:39:55 +0200, sundayman napisał(a):

> [...]
    > by wzorując się na tym mikroskopie zbudować inny, w którym obiektyw
    > zastąpiony byłby kamerami. Cały cymes przecież polega na obrazie

    To jest mikroskop stereoskopowy ?
    No to ciekaw jestem jak zrobiony.
    Ale ... dwie kamerki, google cardboard, i jakies serwomechanizmy, zeby
    przechylanie glowy poruszalo kamery :-)

> [...]
    > oryginalnym obiektywie. Raz, że nie mam frezarki żeby dłubać takie
    > gniazda jak kolega z elektrody, dwa że po prostu nie bardzo podoba mi

    Teraz chyba uslugi CNC sa dostepne.

    > Wolałbym wykorzystać istniejący światłowód - nie sądzę, żeby on wnosił
    > duże straty.

    Nie chodzi o straty w swiatlowodzie - chodzi o wprowadzenie swiatla do
    tegoz swiatlowodu. Tu sa straty.

    J.

  • 33. Data: 2016-07-26 13:40:02
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > To jest mikroskop stereoskopowy ?
    > No to ciekaw jestem jak zrobiony.

    ano właśnie :) inaczej cała zabawa nie miałaby sensu.
    Jak zrobiony jeszcze nie wiem, ale faktycznie - działa.
    Na oko widać tyle, że obraz dla jednego i drugiego oka jest widoczny w
    dość szerokim kącie, ale oczywiście bez nachodzenia na siebie.
    Dlatego wystarczy trzymać łeb w miarę prosto przed wizjerem i widać 3D.

    > Ale ... dwie kamerki, google cardboard, i jakies serwomechanizmy, zeby
    > przechylanie glowy poruszalo kamery :-)

    No pomysł jest OK. "tylko" trzeba to zrobić porządnie :)
    Ale... jakbym miał trochę więcej czasu... Niestety, na razie nie zanosi się.

    > Teraz chyba uslugi CNC sa dostepne.

    Przy takiej eksperymentalnej robocie ? Jeździć z każdą poprawką, to bym
    musiał strasznie być zawzięty :)
    To już lepiej kupić frezarkę jakąś, już dawno bym to zrobił tylko mi w
    warsztacie miejsca brak...

    > Nie chodzi o straty w swiatlowodzie - chodzi o wprowadzenie swiatla do
    > tegoz swiatlowodu. Tu sa straty.

    Może i tak. Ale jakby dobrze skupić, żeby nie uciekło poza światłowód,
    to może nie będzie tak źle ? Będę sprawdzać.

  • 34. Data: 2016-07-30 09:41:29
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 24 Jul 2016 18:53:57 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Powiedzmy tak: wez jakies cialo czarne rozgrzane do jasnosci.
    > Ono ma jakas gestosc mocy promieniowanej, w W/m^2.
    > Jesli skupisz to osiagajaqc wieksza gestosc, to mozesz tym podgrzac
    > inne cialo do wyzszej temperatury niz zrodlowe cialo.

    Da się. Termodynamika fenomenologiczna to jedno, a teoria względności
    to drugie. Jeżeli prędkość będzie odpowiednia, to efekt Dopplera
    przesunie energię kawantów... Przy okazji ogrzewania będzie też
    hamowanie odbiornika, taki żagiel.

  • 35. Data: 2016-07-30 09:50:50
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 24 Jul 2016 22:31:02 +0200, JaNus <bez@adresu> wrote:
    > Eee tam, jak "łatwiejsze", to i tańsze (zazwyczaj).
    Czesi/Słowacy/ktoś oferował za darmo dostęp do źródła światła jakie
    sobie budują (po przedstawieniu sensownego projektu, w ramach
    współpracy). Jeżeli dobrze pamiętam to ileś tam laserów, ale być może
    nie (generowanie synchrotronem?). Były chyba jakieś gigawaty. Wiele
    gigawatów. Światła, nie prądu.

  • 36. Data: 2016-07-30 10:11:46
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 25 Jul 2016 12:48:00 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > No i wracamy do termodynamiki - IMO - nie wypali innych rzeczy.
    > Nie da sie odpowiednio skupic :-)

    Da się. Ruskie dali radę topić metale skupiając sztuczne światło
    nielaserowe. Temperatura fotonów widzianych to parę tysięcy kelwinów.

    Jeżeli teraz zastanawiasz się, jak to możliwe że wychodząc z domu nie
    wyparowujesz... Ok, ale się opalasz, a i defekty DNA ci się robią.

  • 37. Data: 2016-07-30 10:31:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Jul 2016 10:11:46 +0200, slawek napisał(a):
    > On Mon, 25 Jul 2016 12:48:00 +0200, "J.F."
    >
    > Da się. Ruskie dali radę topić metale skupiając sztuczne światło
    > nielaserowe. Temperatura fotonów widzianych to parę tysięcy kelwinów.

    Poprosze jakis link.

    Tempetura/energia fotonu to jedno, ale my tu raczej o gestosci/mocy
    fotonow.

    Teraz ... swiatlo moze pochodzic z zarowki, ktora ma 2700K, z luku
    elektrycznego, ktory ma ~4000K, ze Slonca, kotre ma 6000K na
    powierzchni, wiec nie takie dziwne, ze po skupieniu wiele metali sie
    topi.

    Tylko LED trudno w ten sposob ocenic :-)

    > Jeżeli teraz zastanawiasz się, jak to możliwe że wychodząc z domu nie
    > wyparowujesz... Ok, ale się opalasz, a i defekty DNA ci się robią.

    O ile pamietam, to temperatura rownowagi powierzchni na orbicie Ziemii
    to cos 170C. Chwalmy atmosfere nasza ...

    J.

  • 38. Data: 2016-07-30 10:31:27
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 26 Jul 2016 00:08:42 +0200, JaNus <bez@adresu> wrote:
    > Ano właśnie, wszak dzisiejsze matryce mają już czułość znacznie
    większą
    > niż ludzkie oko. Bywają detektory (raczej zbyt drogie do omawianego
    tu
    > problemu), które są w stanie rejestrować _pojedyncze_ fotony!

    Oko też rejestruje pojedyncze fotony, średnio co siódmy daje sygnał
    rejestrowany przez mózg jako błysk. Fotopowielacze mają zbliżoną
    wydajność (40%). Od fotopowielaczy lepszy jest tylko bolometr
    nadprzewodzący, ale taki jest IMHO jeden u Rayethon'a, dwa pokoje
    zajmuje.

    Fotopowielacze specjalnie drogie nie są, swego czasu były montowane w
    samochodach zamiast fotokomorek. Są za to upierdliwe. Zasilanie
    1500V, chłodzenie -20 C (lub niżej), osłony antymagnetyczne, kupa
    elektroniki analogowej/cyfrowej. No i aby bawić się w liczyć fotony
    potrzeba ciemności. Z tym jest niefajnie, drewno/plastik/szczeliny
    puszczają światło. Lakiery/farby/cokolwiek potrafi fosforyzować. I
    jeszcze chemiluminescencja.

  • 39. Data: 2016-07-30 10:38:01
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sat, 30 Jul 2016 10:31:23 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    kelwinów.

    > Poprosze jakis link.

    A tam link... Obejrzyj sobie opakowanie żarówki. Albo zobacz jaką
    temperaturę masz ustawioną na monitorze. (Nota bene monitor to albo
    świetlówka albo Led, czy nie jest to ciało doskonale czarne.)

  • 40. Data: 2016-07-30 10:42:03
    Od: slawek <f...@f...com>

    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Tylko LED trudno w ten sposob ocenic :-)

    LED generuje światło nie będące w równowadze termodymamicznej z
    obudową. Mechanika kwantowa z XX wieku, a nie XIX termodynamika.