  • 41. Data: 2016-07-30 10:44:44
    Temat: Re: więcej światła ! duuuużo więcej światła potrzeba !
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sat, 30 Jul 2016 10:31:23 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > O ile pamietam, to temperatura rownowagi powierzchni na orbicie
    Ziemii
    > to cos 170C. Chwalmy atmosfere nasza ...

    Bzdura. Nie ma równowagi. Powietrze ma 20C, fotony parę tysiący
    kelwinów.

  • 42. Data: 2016-07-30 10:53:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Jul 2016 09:50:50 +0200, slawek napisał(a):
    > Czesi/Słowacy/ktoś oferował za darmo dostęp do źródła światła jakie
    > sobie budują (po przedstawieniu sensownego projektu, w ramach
    > współpracy). Jeżeli dobrze pamiętam to ileś tam laserów, ale być może
    > nie (generowanie synchrotronem?). Były chyba jakieś gigawaty. Wiele
    > gigawatów. Światła, nie prądu.

    GW swiatla laserowego nie sa niczym dziwnym.
    W impulsie, np nanosekundowym.

    Zobacz np to
    http://www.coherent.com/products/?2076/Staccato

    Niby podaja 2.4W, ale to srednia.
    Impuls 30uJ, w czasie 1.5ps = 20MW.
    Tez srednio zreszta - w szczycie to pewnie 40MW.

    Ale mozna i wiecej
    https://en.wikipedia.org/wiki/Argus_laser
    https://str.llnl.gov/str/Petawatt.html

    J.

  • 43. Data: 2016-07-30 14:03:28
    Od: b...@g...com

    użytkownik slawek napisał:

    > Da się. Ruskie dali radę topić metale skupiając sztuczne światło
    > nielaserowe.

    Gal można topić w ręce, wielkie mi mecyje.
    https://youtu.be/BqiS-bgJ3eA

    Pasek na pustyni topili słońcem i soczewką.

  • 44. Data: 2016-07-30 14:30:53
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sat, 30 Jul 2016 10:53:35 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Zobacz np to
    > Impuls 30uJ, w czasie 1.5ps = 20MW.
    > Tez srednio zreszta - w szczycie to pewnie 40MW.

    To zobacz https://eli-laser.eu
    Oraz www.eli-beams.eu

    Gęstość mocy 10^24 W/cm^2, lasery pentawatowe, takie tam. Parametry
    znacznie przekraczające zdrowy i chory rozsądek (mikrosyntezę
    laserową da się robić na znacznie słabszym sprzęcie).

    Jak słuchałem ludzi od tego projektu na konferencji w Warszawie, to
    nie bardzo wiedzieli co chcą z tym zrobić. I że będzie można cośtam
    pod warunkami jakimistam - zgłaszasz proposal and/or płacisz i możesz
    się tym pobawić, być może wyniki będą własnością konsorcjum czy co
    tam jest. (To ich cudo to w zasadzie Plan B, jakby ITER /DEMO /W7X
    nie spełniły oczekiwań.)

    Trochę inne "światełko" to np. NSLS w Brookhaven National Laboratory.
    UV i X.

  • 45. Data: 2016-07-31 21:08:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Jul 2016 14:30:53 +0200, slawek napisał(a):
> [...]
    > znacznie przekraczające zdrowy i chory rozsądek (mikrosyntezę
    > laserową da się robić na znacznie słabszym sprzęcie).

    Chyba nie, bo by zrobili :-)

    > Jak słuchałem ludzi od tego projektu na konferencji w Warszawie, to
    > nie bardzo wiedzieli co chcą z tym zrobić. I że będzie można cośtam
    > pod warunkami jakimistam - zgłaszasz proposal and/or płacisz i możesz

    Pieniadze chca robic, tzn dostawac :-)

    Jak znam zycie - dofinansowanie z Unii dostali, to laboratorium
    wystawili. Laboratorium cenne, bo jak ktos ma jakis pomysl wymagajacy
    takich mocy, to moze sobie przetestowac za drobna oplata.
    O ile oczywiscie grant z unii dostanie, bo wcale taka drobna nie
    bedzie :-)

    Tylko ciekawe - te lasery to jakies ich autorskie pomysly, czy ktos
    mial dobre plecy, nic nie wymyslil, ale dofinansowanie z trzech stron
    dostal i panem na wlosciach teraz jest.

    Ale pamietam jakas konferencje sprzed lat, mowil gosc bodajze z
    Motoroli czy innego producenta scalakow "... za rok bedziemy potrafili
    zmiescic w ukladzie scalonym 10mln tranzystorow. Nie mamy pojecia do
    czego je uzyc - musicie nam powiedziec".
    Postep jak widac dwutorowo leci.

    J.

  • 46. Data: 2016-07-31 21:18:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Jul 2016 10:44:44 +0200, slawek napisał(a):
    > On Sat, 30 Jul 2016 10:31:23 +0200, "J.F."
    >
    > Bzdura. Nie ma równowagi. Powietrze ma 20C, fotony parę tysiący
    > kelwinów.

    To jedno podejscie, ale wlasciwsze jest drugie - gestosc mocy
    strumienia fotonow ..

    J.