  • 1. Data: 2023-12-12 16:10:52
    Temat: wzmacniacz ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Coraz dziwniejsze mam te pomysły...
    Otóż - poczebny wzmacniacz "audio".
    Wzmacniacz na wejściu będzie mieć generator funkcyjny ( częstotliwości
    poniżej 20kHz ).

    Na wyjściu poczebny ten sam przebieg - o mocy 100W (24V ). Zasilać toto
    ma coś a'la cewkę, ale nie głośnik.
    Ale tylko w dodatniej "połówce" - czyli niesymetrycznie.

    No to co - bierę typowy moduł wzmacniacza TDA7293 i dostarczam mu tylko
    dodatni sygnał i OK ?

    Toto jest do sterowania swego rodzaju "siłownika" więc nie audio i żadne
    tam "parametry" i zniekształcenia nie są ważne. Przebieg na wyjściu ma z
    grubsza przypominać ten na wejściu, bo będę testować różne kształty tego
    przebiegu.

  • 2. Data: 2023-12-12 16:22:40
    Temat: Re: wzmacniacz ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Aha - nie może być w klasie "D". Prosty analog.

  • 3. Data: 2023-12-12 16:52:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 12 Dec 2023 16:10:52 +0100, sundayman wrote:
> [...]
    > Ale tylko w dodatniej "połówce" - czyli niesymetrycznie.
    >
    > No to co - bierę typowy moduł wzmacniacza TDA7293 i dostarczam mu tylko

    pewnie ma kondensator szeregowy na wejsciu :-)

    Sprzezenie zwrotne, z RC do masy - tez źle zadziała.

    On jakis układ boostrap ma - ale jesli dobrze działa przy małym
    sygnale, to chyba sobie poradzi z niesymetrycznym.

    Za PRL padła w Radioelektroniku sugestia użycia scalonych wzmacniaczy
    jako zasilaczy/stabilizatorów.
    I to nawet działało, tylko one strasznie delikatne były, od byle czego
    sie paliły ...

> [...]
    > tam "parametry" i zniekształcenia nie są ważne. Przebieg na wyjściu ma z
    > grubsza przypominać ten na wejściu, bo będę testować różne kształty tego

    Tylko akurat TDA7293 ma doprowadzoną masę, chyba wymaga ujemnego
    napięcia zasilania, i IMO - będzie troche przeszkadzał.

    J.

  • 4. Data: 2023-12-12 18:34:05
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > pewnie ma kondensator szeregowy na wejsciu :-)

    no ma. Stąd moje wątpliwości...

    > Tylko akurat TDA7293 ma doprowadzoną masę, chyba wymaga ujemnego
    > napięcia zasilania, i IMO - będzie troche przeszkadzał.

    A no tak, racja. Zapomniałem. To trochę dupa.

  • 5. Data: 2023-12-12 21:25:08
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 12.12.2023 o 18:34, sundayman pisze:

    > no ma. Stąd moje wątpliwości...

    > A no tak, racja. Zapomniałem. To trochę dupa.

    Wzm D będzie najprostszy, u chińczyka jest model 2x100W gdzie kanały
    można łączyć równolegle, i kosztuje grosze, prościej sie chyba nie da.
    Albo wzm operacyjny i tranzystor mosfet na wyjściu, przy zasilaniu 15V
    wzmacniacza można mosfetem sterować bezpośrednio, albo driver do
    mosfetów i mosfet.

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2023-12-12 21:35:37
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.12.2023 o 21:25, Janusz pisze:

> [...]
    > Albo wzm operacyjny i tranzystor mosfet na wyjściu, przy zasilaniu 15V
    > wzmacniacza można mosfetem sterować bezpośrednio, albo driver do

    Za grosze, są samochodowe wzmacniacze. Co prawda, ja bym to ograniczał
    diodą szeregowo na wyjściu, żeby mieć pewne, jednopołówkowe działanie
    bez kombinacji na wejściu.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 7. Data: 2023-12-13 00:44:41
    Od: Ceat <c...@a...net>

    W dniu 12.12.2023 o 16:10, sundayman pisze:
> [...]
    > tam "parametry" i zniekształcenia nie są ważne. Przebieg na wyjściu ma z
    > grubsza przypominać ten na wejściu, bo będę testować różne kształty tego

    Opierając się na datasheet
    https://www.st.com/resource/en/datasheet/tda7293.pdf

    100W osiąga przy ?29V/4?/10% thd - może być mało, ale można łączyć
    równolegle - patrz Modular.
    Sprzężenie DC - wejścia są względem masy, więc można spokojnie wyrzucić
    C1 i C2. Wzmocnienie napięcia offsetu wejścia mocno Cię nie boli, skoro
    i tak sterujesz DC.
    Bootstrap na C5 - powinno być ok, jeśli nie schodzisz poniżej pasma
    akustycznego.
    Zasilanie niesymetryczne - tu jest trochę ból. Brak parametrów w DS co
    do common input voltage range, nie ma z czego wnioskować. Pewnie można
    zejść do -12/+24V; czy niżej - nie wiadomo. To jednak łatwo wypróbować,
    badając DC na wyjściu (nawet bez obciążenia) przy zmniejszaniu -Vs. Na
    pewno nie uda się ta sztuczka przy zasilaniu z jednego źródła (czyli
    -0/+24), bo to nie jest wzmacniacz projektowany do "Input rail-to-rail",
    ale może -5/+24?

    Alternatyw w zasadzie brak, chyba że operacyjny umiejący Uin od 0V plus
    dopalacz, nawet na byle MOSie.

  • 8. Data: 2023-12-13 01:38:41
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Wzm D będzie najprostszy, u chińczyka jest model 2x100W gdzie kanały
    > można łączyć równolegle, i kosztuje grosze,

    nie chodzi o cenę. Z innych powodów nie może to być "D".

    > Albo wzm operacyjny i tranzystor mosfet na wyjściu, przy zasilaniu 15V
    > wzmacniacza można mosfetem sterować bezpośrednio, albo driver do
    > mosfetów i mosfet.

    No tak, na piechotę oczywiście. Ale czas, czas, czas... wolałbym coś
    gotowego albo prawie gotowego.

  • 9. Data: 2023-12-13 01:39:25
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Za grosze, są samochodowe wzmacniacze. Co prawda, ja bym to ograniczał
    > diodą szeregowo na wyjściu, żeby mieć pewne, jednopołówkowe działanie
    > bez kombinacji na wejściu.

    One chyba w większości są dziś "D" obawiam się.

  • 10. Data: 2023-12-13 01:47:35
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 13.12.2023 o 01:39, sundayman pisze:

    > One chyba w większości są dziś "D" obawiam się.

    Małe rydzyko w sensie ceny/próba.

    https://www.olx.pl/d/oferta/wzmacniacz-samochodowy-s
    oling-mtpk-12a-2-kanalowy-CID99-IDXBJ4t.html?reason=
    extended_search_no_results_spell_checker
    przykład.

    Jak masz jakieś stare radio samochodowe z AV in, to bym
    spróbował/próbę...u mnie się kilka wala w piwnicy...
    Podpowiadam.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>