  • 1. Data: 2023-12-11 22:02:43
    Temat: Jak naładować aku litowe 10S 2P 42V w deskorolce poprzecznej ? Jest 5V
    Od: a a <m...@g...com>

    Kupiłem nową deskorolkę poprzeczna Manta
    i leżała w szafie bo koronawirus.

    Gdy podłączyłem ładowanie to się zaświecały kontrolki, a potem gasły, po odłączenia
    zasilacza 3 pinowego 42V

    Kupiłem zasilacz 42V 2 pinowy i podłączyłem bezpośrednio do pakietu.

    Było jakieś 5V a nie 42V i niby się ładowało, potem było 7V
    i liczyłem że napięcie będzie ciągle rosło.

    Ale d...

    Po jakiejś godzinie, napięcie nie wzrosło, ale spadło poniżej 1V,
    czyli d...

    Aku ołowiane mają taki efekt, że odwracaja biegunowośc , gdy wiele połączonych
    szeregowo, ale nie słyszałem o czymś takim przypadku litówek.

    Widziałem cały pakiet 42V 10S 2P Samsung u Chińczyka za 100 zł

    I może bym i kupił, ale nie mam zaufania do chińczyka i nie chcę testować na sobie,
    bo nie ma reklamacji, ani zwrotów

    Zasilacz 42V 1.5A
    ale się nie grzeje, czyli slaby prąd płynie.

    Zobaczę napięcie po kolejnej godzinie.

    Wymiana pakietu to odkręcenie ok. 20 śrub
    ale nie znam stanu tego pakietu od Chińczyka, bo napięcie jest 42V ale może nie dać
    prądu, czyli mocy do jazdy, bo nie wiem ile leżał na półce.

    I znów kolejne 100 zł stracone, a deskorolka już kosztowała 1000 zł

    Co radzicie ?

  • 2. Data: 2023-12-11 23:34:55
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday 11 December 2023 at 22:02:44 UTC+1, a a wrote:
> [...]
    prądu, czyli mocy do jazdy, bo nie wiem ile leżał na półce.

    > I znów kolejne 100 zł stracone, a deskorolka już kosztowała 1000 zł

    Wyjaśniło się, nie ma odwracania biegunowości ogniw litowych.

    Po prostu mierzyłem napięcie w gnieżdzie pakietu, z podłaczoną ładowarką, ale
    odłączoną od sieci i ona zwierała pakiet.

    A po odpięciu przewodów ładowarki napięcie nadal wynosi: 5,6 V czyli zimna d...
    nic się nie ładuje.

    Ale znajomy mówi, że nieraz trzeba czekać 24 godziny, aż pakiet litowy zacznie się
    ładować, bo tak jest wyładowany

    10S to jest 5,6V / 10

    czyli na ogniwie napięcie 0,56 V
    czyli d...

    Jest to wada deskorolki Manta, bo mam powerbanki i leża kilka lat, a jak chcę to
    zaczynają się ładować i trzymają power

    Na noc nie zostawię, aby nic się nie przegrzało, nie zapaliło

    Ale ten pakiet 10S 2P 42V z nalepką Samsung to jedna wielka d...

    Taka deskorolka powinna mieć alarm akustyczny, gdy pakiet aku się nadmiernie
    wyłądowuje i powinna go całkowicie odłączać od elektroniki, ale nie ma.

  • 3. Data: 2023-12-12 10:07:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Dec 2023 13:02:43 -0800 (PST), a a wrote:
> [...]
    >
    > Aku ołowiane mają taki efekt, że odwracaja biegunowośc , gdy wiele połączonych
    szeregowo, ale nie słyszałem o czymś takim przypadku litówek.

    Zasada jest dokładnie ta sama - jak masz kilka ogniw połączonych
    szeregowo, i jedno ma mniejsza pojemnosc, to w miare przepływu prądu
    rozładowuje sie do zera, a potem reszta w szeregu wymusza przepływ
    prądu, który ładuje to jedno przeciwnie.
    Ale:
    -czy ona brała prąd? Dzis modny brak wyłączników, poza tym są układy
    zabezpieczające, ktore prąd ciągną.

    -no wlasnie - są układy - moze odcięly przy niskim napięciu.

    -o to tak mogły odciąc, ze teraz nie pozwalają ładować.

    Jak sie dostaniesz do ogniw, to moze cały zestaw, a moze poszczególne
    ogniwa dasz rade naładować.
    Ile będzie warta bateria z takiego odzysku ... zobaczysz.
    Najwyzej dom spali :-P

> [...]
    prądu, czyli mocy do jazdy, bo nie wiem ile leżał na półce.

    > I znów kolejne 100 zł stracone, a deskorolka już kosztowała 1000 zł

    Nie uwazałes jak kupowałes, to teraz kupuj jak uważasz :-)

    J.

  • 4. Data: 2023-12-12 13:05:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Dec 2023 14:34:55 -0800 (PST), a a wrote:

    odłączenia zasilacza 3 pinowego 42V

    > Wyjaśniło się, nie ma odwracania biegunowości ogniw litowych.

    Jest, ale moze szczęsliwi u ciebie do niej nie doszło ...
    ale zbytnia obnizka napięcia tez jest dla li-ion szkodliwa.

> [...]
    > nic się nie ładuje.
    >
    > Ale znajomy mówi, że nieraz trzeba czekać 24 godziny, aż pakiet litowy zacznie się

    Czekaj, nawet dłuzej, jak cierpliwosci starczy, ale zadbaj o
    ognioodporne miejsce :-)

    > 10S to jest 5,6V / 10
    > czyli na ogniwie napięcie 0,56 V
    > czyli d...
    >
    > Jest to wada deskorolki Manta, bo mam powerbanki i leża kilka lat, a

    I tez im to szkodzi ...

    > jak chcę to zaczynają się ładować i trzymają power
    >
    > Na noc nie zostawię, aby nic się nie przegrzało, nie zapaliło

    Słusznie.
    Mozna rezystor szeregowy dodac, żeby za duzo nie płynęło, jak ruszy.

    > Ale ten pakiet 10S 2P 42V z nalepką Samsung to jedna wielka d...

    Raczej użytkownik d....

    > Taka deskorolka powinna mieć alarm akustyczny, gdy pakiet aku się nadmiernie
    wyłądowuje

    Co ją wyładuje szybko, a i tak nikt nie usłyszy z piwnicy czy garażu
    :-)

    >i powinna go całkowicie odłączać od elektroniki, ale nie ma.

    Cos tam zawsze będzie brać, ale możliwe, ze malutko.

    J.

  • 5. Data: 2023-12-12 14:26:04
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday 12 December 2023 at 10:07:53 UTC+1, J.F wrote:

> [...]
    dać prądu, czyli mocy do jazdy, bo nie wiem ile leżał na półce.

    > Nie uwazałes jak kupowałes, to teraz kupuj jak uważasz :-)

    Dzięki za słowa wsparcia.

    Gdy się deskorolka nie ładowała zasilaczem fabrycznym, to pomyślałem, żeby rozebrac i
    ładować pakiet bezpośrednio, bez termostatu, zasilaczem 2-pinowym.

    Ale też się nie ładuje i znajomy mówi, że w środku jest układ BMS i on blokuje
    ładowanie, gdy napięcie cel spadło poniżej progowego i albo czekać cały dzień z
    ładowarką podłączoną do pakietu, na zasadzie, a może ruszy napięcie w górę,
    albo kupić pakiet od Chińczyka, a ten rozebrać na ogniwa.

    Ale nie mam zaufania do Chińczyka, bo brak gwarancji, wymiany, dlatego jeszcze trochę
    poładuję.

  • 6. Data: 2023-12-12 14:34:16
    Od: a a <m...@g...com>

> [...]
    dać prądu, czyli mocy do jazdy, bo nie wiem ile leżał na półce.

    > Nie uwazałes jak kupowałes, to teraz kupuj jak uważasz :-)

    Nie da się uważać w markecie.
    Kupujesz nową deską w kartonie, zapakowaną, z gwarancją i pewnie nadal jest objęta
    gwarancją, rękojmią, a sam pakiet ma gwarancję producenta, czyli Samsunga i pewnie da
    się to zrobić, ale nie będę deskorolki pakował wysyłał, bo jest ciężka.

    Ale zadzwonię do Manty.

    Napięcie nadal jest niskie 5,52 V na pakiecie
    ale może coś ruszyło ;))))

  • 7. Data: 2023-12-12 15:25:33
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 12.12.2023 o 13:05, J.F pisze:

    > Co ją wyładuje szybko, a i tak nikt nie usłyszy z piwnicy czy garażu
    > :-)

    Krótkie pipnięcia nie zużywają dużo energii, ale trzeba je jeszcze
    zlokalizować. To raczej miejsce na mesh, by urządzenia swobodnie
    komunikowały swój stan i otwarte apki do tego.

  • 8. Data: 2023-12-12 17:37:10
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday 12 December 2023 at 15:25:45 UTC+1, io wrote:

    > Krótkie pipnięcia nie zużywają dużo energii, ale trzeba je jeszcze
    > zlokalizować. To raczej miejsce na mesh, by urządzenia swobodnie
    > komunikowały swój stan i otwarte apki do tego.

    Masz rację, ale myślałem o czymś takim jak przycisk zewnętrzny Test Me, podłączony na
    opakowaniu elektrycznych zabawek, lampek.

    Zanim kupisz, możesz nacisnąć przycisk Test Me i widzisz jak lampka, zabawka, czy
    ozdoba świąteczna działa.

    Czyli kupuję poprzeczną deskorolkę 120 kg Manta w kartonie, ale w sklepie wciskam
    przycisk Test Me na zewnątrz kartonu
    i widzę, czy aku sprawne, naładowane, czy do wymiany.
    Jak pakiet aku ok, to kupuję, jak nie to nie kupuję i niczego nie ryzykuję i nie
    muszę reklamować 3 miesiące, bo wymiany w sklepie nie ma, bo towaru brak.

    Nadal ładuję i jak napięcie sięgnie 6V to będę happy, bo to znaczy, że BMS pakietu
    jakis prąd przepuszcza i przed Nowym Rokiem deskorolka zostanie naładowana, czego
    sobie życzę.

    Producent pakietu to Samsung i poszukam z nim kontaktu, może coś doradzą.

  • 9. Data: 2023-12-12 18:02:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 12 Dec 2023 08:37:10 -0800 (PST), a a wrote:

> [...]
    na opakowaniu elektrycznych zabawek, lampek.
    > Zanim kupisz, możesz nacisnąć przycisk Test Me i widzisz jak lampka, zabawka, czy

    troche takich zabawek dla dzieci widuję :-)

> [...]
    muszę reklamować 3 miesiące, bo wymiany w sklepie nie ma, bo towaru brak.

    Raczej nie stoi w sklepie rok, to ciągle powinien być naładowany.

    > Nadal ładuję i jak napięcie sięgnie 6V to będę happy, bo to znaczy,
    > że BMS pakietu jakis prąd przepuszcza i przed Nowym Rokiem
    > deskorolka zostanie naładowana, czego sobie życzę.

    Nie masz amperomierza jakiegos? Zarówki, diody LED?

    No cóż, jesli rośnie napięcie, to powinno kiedys zaskoczyc, ale
    istotnie - czy przed swiętami?
    Rozbierzesz, to naładujesz wstępnie piorunem ...

    J.

  • 10. Data: 2023-12-12 18:47:21
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday 12 December 2023 at 18:02:13 UTC+1, J.F wrote:

> [...]
    > istotnie - czy przed swiętami?
    > Rozbierzesz, to naładujesz wstępnie piorunem ...

    Zmierzyłem prąd
    0,012 A
    czyli d....

    0,012 A x 42 V = 0,504 W

    czyli godzina ladowania to 0,5 Wh

    czyli nic

    gdy pakiet to
    20 ogniw 4,2 V 2,2 Ah = 184,8 Wh
    Czyli prawie 400 godzin ładowania

    czyli 100 dni :))))))

    Znajomy radził aby dobrac się bezpośrednio szpilkami do ogniw, aby nie uszkodzić
    pakietu i zacząć ładować z zasilacza, omijając BMS, a mam regulowany 0-30 V 0-2,5 A

    Ale nie chcę na razie rozrywać niebieskiej folii pakietu