  • 1. Data: 2023-12-11 15:26:33
    Temat: Czy nowe paliwo rzepakowe od 1.1.2024 będzie niszczyło silniki starych samochodach ?
    Od: a a <m...@g...com>

    Czy nowe paliwo rzepakowe od 1.1.2024 będzie niszczyło silniki starych samochodach
    ?

  • 2. Data: 2023-12-11 16:08:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Dec 2023 06:26:33 -0800 (PST), a a wrote:
    > Czy nowe paliwo rzepakowe od 1.1.2024 będzie niszczyło silniki starych
    samochodach ?

    Ale wchodzi jakies rzepakowe paliwo?

    Wchodzi etanol do benzyny.
    A RME w ON ... nie wiem czy 5% nie ma od dawna ...

    J.

  • 3. Data: 2023-12-11 18:44:44
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday 11 December 2023 at 16:08:46 UTC+1, J.F wrote:
    > Ale wchodzi jakies rzepakowe paliwo?
    >
    > Wchodzi etanol do benzyny.
    > A RME w ON ... nie wiem czy 5% nie ma od dawna ...
    >
    > J.

    "na przykład w Brazylii 86% sprzedawanych nowych aut jest przystosowanych do spalania
    etanolu[16]

    A co ze starymi samochodami, które nie są przystosowane, czy będzie się przegrzewała
    głowica i wydmucha uszczelkę pod głowicą ?

    W jakim sposób przystosować starego gruchota i kto i gdzie przeprowadza takie
    przystosowanie i ile to kosztuje w Polsce ?

    Bo pozostały tylko 2 tygodnie, a e95 na stacjach już nie będzie

    /./././
    "Otrzymywanie i zastosowanie

    Etanol do celów spożywczych (napój alkoholowy) otrzymuje się w wyniku fermentacji
    alkoholowej. Podstawowymi surowcami do produkcji etanolu są buraki cukrowe, trzcina
    cukrowa, ziemniaki i wiele innych roślin. Poniższa tabela przedstawia teoretyczną
    wydajność produkcji czystego alkoholu etylowego z popularnych surowców.
    Wydajność produkcji etanolu[15] Surowiec Ilość uzyskiwanego etanolu (l/t)
    pszenica 355
    kukurydza 350
    jęczmień 330
    żyto 329
    owies 265
    ziemniaki 95
    buraki cukrowe 92
    winogrona 63

    W farmacji etanol wykorzystywany jest między innymi jako rozpuszczalnik do
    sporządzania niektórych leków. W recepturach nazywany bywa ethanolum i aethanolum, z
    podaniem stężenia w stopniach (procentach objętościowych) (np. ethanolum 95°,
    aethanolum 95°). Do określenia etanolu 95° używa się też nazwy: spiritus vini
    rectificatus. Farmakopea Polska VI podaje stężenie etanolu recepturowego wynoszące
    96%.

    Etanol do celów przemysłowych jest często produkowany poprzez bezpośrednią syntezę z
    gazu syntezowego (mieszaniny CO, H2 i H2O), która prowadzi do czystszego chemicznie
    etanolu. Etanol jest tanim w produkcji surowcem i jest jednocześnie stosunkowo
    niegroźny dla środowiska, dlatego jest wykorzystywany jako rozpuszczalnik w przemyśle
    chemicznym. Stosowany jest także jako paliwo napędowe (biopaliwo) - na przykład w
    Brazylii 86% sprzedawanych nowych aut jest przystosowanych do spalania etanolu[16]

  • 4. Data: 2023-12-12 10:16:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Dec 2023 09:44:44 -0800 (PST), a a wrote:

    > "na przykład w Brazylii 86% sprzedawanych nowych aut jest przystosowanych do
    spalania etanolu[16]

    Oni tam od dawna jezdzą na etanolu, przynajmniej tak prasa donosiła.

    > A co ze starymi samochodami, które nie są przystosowane, czy będzie się
    przegrzewała głowica i wydmucha uszczelkę pod głowicą ?

    Nie ma takiego ryzyka.
    Ale jak ci zaklajstruje pompe paliwa czy wtryskiwacze FSI, to bedziesz
    załował, ze nie uszczelka pod głowicą :-)

    > W jakim sposób przystosować starego gruchota i kto i gdzie
    > przeprowadza takie przystosowanie i ile to kosztuje w Polsce ?

    Zdac na złom, kupic nowy, elektryczny :-)

> [...]
    > innych roślin. Poniższa tabela przedstawia teoretyczną wydajność
    > produkcji czystego alkoholu etylowego z popularnych surowców.

    Sprawdzic czy ten nie bedzie z ropy, albo z gazu ziemnego :-)

    > Wydajność produkcji etanolu[15] Surowiec Ilość uzyskiwanego etanolu (l/t)
> [...]

    Co tak słabo?

    > ziemniaki 95

    A to dlatego, ze wilgotne?

    > buraki cukrowe 92
    > winogrona 63

    Chyba tak ...

> [...]
    > w produkcji surowcem i jest jednocześnie stosunkowo niegroźny dla
    > środowiska, dlatego jest wykorzystywany jako rozpuszczalnik w

    Hm, stosowany jest tam, gdzie rozpuszcza.
    Chyba nie za często.

    J.