  • 1. Data: 2009-12-31 02:01:52
    Temat: Polaryzacja wejścia wzmacniacza dla mostka tensometrycznego
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam!

    Jak spolaryzować wejście wzmacniacza różnicowego, który będzie
    podłączany do mostka tensometrycznego? Chodzi o to, że wzmacniacz ma
    możliwość wymuszenia prądów wejściowych na -100nA i +100nA, co (według)
    producenta ma umożliwić wykrycie braku mostka. Niestety, przy odłączonym
    mostku przetwornik AC (jeden scalak ze wzmacniaczem) pokazuje wyniki
    losowania Lotto ;P... Jakieś próby porobiłem, ale jestem ciekawy Waszej
    opinii - jak rozwiązalibyście ten problem? Rezystor między wejścia
    wzmacniacza? Wtedy napięcie różnicowe niby stałe, ale potencjał wejść -
    nieokreślony... Czy może próbowalibyście ustalić wartość tego
    potencjału? Wiadomo, chodzi o to, aby nie psuć pomiaru ;)... Z drugiej
    strony lubię urządzenia, które wykrywają uszkodzenie, zamiast pokazywać
    głupoty...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 2. Data: 2009-12-31 04:38:59
    Od: hobgoblin <h...@g...com>

    On Dec 31, 11:01 am, Konop <k...@g...pl> wrote:
> [...]
    > producenta ma umożliwić wykrycie braku mostka. Niestety, przy odłączonym
    > mostku przetwornik AC (jeden scalak ze wzmacniaczem) pokazuje wyniki

    W takim przypadku powinien pokazac wartosc min/max.

    100nA to niewiele. Czy po odlaczeniu mostka nie wisza Ci gdzies luzne
    kable podlaczone bezposrednio do wejsc? Moze wystarczy je skrecic/
    zaekranowac by nic sie w nich nie indukowalo. A moze masz na tych
    wejsciach dlawiki?

> [...]
    > potencjału? Wiadomo, chodzi o to, aby nie psuć pomiaru ;)... Z drugiej
    > strony lubię urządzenia, które wykrywają uszkodzenie, zamiast pokazywać

    Ale to wszystko juz tam jest. Te +/-100nA zostaly dobrane tak by
    wykrywac uszkodzenie i nie psuc pomiarow.

    -hob

  • 3. Data: 2009-12-31 10:48:31
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > W takim przypadku powinien pokazac wartosc min/max.

    Ale pokazuje coś innego... Czasem wychodzi FFFF, ale to jest czasem...
    loteria... czasem zbliżenie ręki pomaga, czasem nie itp... Myślałem, że
    to kwestia czasu, wstawiałem opóźnienie czasowe, brałem dopiero
    dziesiąty pomiar itp... nic :/...

> [...]
    > kable podlaczone bezposrednio do wejsc? Moze wystarczy je skrecic/
    > zaekranowac by nic sie w nich nie indukowalo. A moze masz na tych

    Nie mam dławików i powiem tyle - nie podłączałem mostka ;)...
    urządzenie wziąłem do domu, aby napisać początek softu, czujników masy
    nie brałem ;)...
    Układ wygląda tak - przetwronik AC ze wzmacniaczem AD7796, wychodzą z
    niego dwie ścieżki, przelotka i po drugiej stronie jest jakiś 1cm
    ścieżek i goldpin, dwa sąsiednie piny... ścieżki prowadzone jako
    Diffrential Pair, to znaczy, że nawet odstępy między nimi są stałe... na
    płytce mam 3 takie struktury, wszystkie działają identycznie...
    Dodam, że podłączenie woltomierza (ok 10Mohm) między te piny wejściowe
    daje odczyt ok 1,2V, czyli dobrze. Jeśli woltomierz jest podłączony, to
    wynik jest FFFF... Podobnie, jeśli podłączę do masy wejście ujemne....
    Nie mam zielonego pojęcia, gdzie szukać przyczyny...
    Z powodu braku mostka nie sprawdzałem, może w ogóle coś źle odczytuję
    albo coś... no ale raczej sprawdziłem, obsługa komunikacji wydaje się
    być dobra, wykonywany jest zawsze ten sam fragment kodu i daje różne
    wyniki, kiedy wejścia wiszą w powietrzu. Po zwarciu do masy wejścia albo
    po podłączeniu woltomierza - wynik ZAWSZE jest poprawny...

    > Ale to wszystko juz tam jest. Te +/-100nA zostaly dobrane tak by
    > wykrywac uszkodzenie i nie psuc pomiarow.

    Te 100nA nie powinny psuć pomiarów głównie dlatego, że można je włączać
    i wyłączać ;)... w DataSheecie piszą, żeby dla normalnych pomiarów to
    wyłączyć ;)... Ja chcę na starcie urządzenia sprawdzić, czy są mostki
    tensometryczne. Jak będą, to urządzenie się włączy, jak nie - wygeneruje
    error i przestanie pracować...

    Dzięki za zainteresowanie, może uda się "wywróżyć" w czym tkwi problem...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 4. Data: 2009-12-31 12:27:56
    Od: hobgoblin <h...@g...com>

    On Dec 31, 7:48 pm, Konop <k...@g...pl> wrote:

    > Dzięki za zainteresowanie, może uda się "wywróżyć" w czym tkwi problem...

    Sorry jesli kieruje Cie w slepa uliczke ale nadal wydaje mi sie, ze
    wejscie przetwornika/wzmacniacza zbiera jakies zaklocenia AC. Sprobuj
    na poczatek podlaczyc kondensatory (~1nF) miedzy wejscia i mase.

    -hob

  • 5. Data: 2009-12-31 13:28:15
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    A może robisz jakiś błąd i nie włączasz tych źródeł +/- 100nA w
    rzeczywistości?
    --
    Pozdr
    EM

  • 6. Data: 2009-12-31 15:30:56
    Od: Konop <k...@g...pl>

    EM pisze:
    > A może robisz jakiś błąd i nie włączasz tych źródeł +/- 100nA w
    > rzeczywistości?

    Prądy są włączone ;)... teraz dorobiłem na zmianę włączanie i
    wyłączanie. Po włączeniu napięcie mierzone woltomierzem 10Mohm między
    wejściami to ok 1.2V. Przy wyłączonych prądach jest to ok 0V, czyli
    źródła były dotychczas włączone (woltomierzem sprawdzałem wcześniej...)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 7. Data: 2009-12-31 15:36:04
    Od: Konop <k...@g...pl>

    hobgoblin pisze:

    > Sorry jesli kieruje Cie w slepa uliczke ale nadal wydaje mi sie, ze
    > wejscie przetwornika/wzmacniacza zbiera jakies zaklocenia AC. Sprobuj
    > na poczatek podlaczyc kondensatory (~1nF) miedzy wejscia i mase.

    Też tak przypuszczałem, choć wydawałomi się, że te źródła prądowe...
    nieważne, sprawdzę, ale już nie dzisiaj :)... niebawem wychodzę...
    zakłócenia AC podejrzewałem już na początku, bo układ stoi goło monitora
    kineskopowego - jak się jedną końcówkę amperomierza podłączy do masy, a
    drugą trzyma w okolicy, to wyniki skaczą ;)... ale po wyłączeniu
    monitora miernik się uspokaja, a wyniki pomiarów dalej głupie ;)...

    Ale kondensatory sprawdzę, przylutuję jakieś jutro :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 8. Data: 2010-01-02 22:44:31
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Sorry jesli kieruje Cie w slepa uliczke ale nadal wydaje mi sie, ze
    > wejscie przetwornika/wzmacniacza zbiera jakies zaklocenia AC. Sprobuj
    > na poczatek podlaczyc kondensatory (~1nF) miedzy wejscia i mase.

    To nie ślepa uliczka, tylko dobry trop :)... dałem kondensatory (w
    kolejnych przetwornikach):
    a) 0
    b) 22pF
    c) 2.2nF

    Efekt - kanały b) i c) zawsze wykrywają brak przetwornika, kanał a) -
    loteria :)... zastanawia mnie tylko fakt, że 22pF wystarczą do
    odfiltrowania tych zakłóceń........

    No ale nic, dzięki za pomoc :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 9. Data: 2010-01-03 08:06:04
    Od: hobgoblin <h...@g...com>

    On Jan 3, 7:44 am, Konop <k...@g...pl> wrote:

    > To nie ślepa uliczka, tylko dobry trop :)

    Swietnie!

    > zastanawia mnie tylko fakt, że 22pF wystarczą do
    > odfiltrowania tych zakłóceń........

    Moze nie wystarczyc jesli do wejscia bedzie podlaczony luzny przewod.
    Poza tym wiekszy kondensator to dodatkowy filtr antialiasingowy,
    przyda sie takze podczas normalnej pracy, zwlaszcza jesli w ukladzie
    masz zaklocenia na f = N * 64-kHz.

    Zakladajac rezystancje wyjsciowa mostka R=100-Ohm i szerokosc pasma
    fc~=50-Hz to najwiekszy kondensator jaki mozesz tam wstawic bez
    filtrowania pozadanego sygnalu to:
    C = 1/(2*pi*fc*R) ~= 30-uF.

    W praktyce mozesz uzyc dowolnych kondensatorow ceramicznych o mozliwie
    duzej pojemnosci.

    -hob

  • 10. Data: 2010-01-03 13:17:54
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > Poza tym wiekszy kondensator to dodatkowy filtr antialiasingowy,
    > przyda sie takze podczas normalnej pracy, zwlaszcza jesli w ukladzie

    Rozumiem, że może nie wystarczyć i na pewno dam większe pojemności ;)...
    Kabel do mostka jest ekranowany, urządzenie będzie miało metalową
    konstrukcję (w plastikowej obudowie), więc sądzę, że z zakłóceniami nie
    będzie dużego problemu ;)... Na luźnym kablu pojawią się składowe w.cz.
    raczej, więc do tego jakieś nF wystarczą ;)...
    A swoją drogą - cały czas zastanawia mnie jedna rzecz... czemu wszystko
    się poprawiało po podłączeniu woltomierza?? Wtedy przecież pojawiały się
    dwa, luźne przewody, o długości ~1m każdy, podłączone do dwóch różnych
    wejść... to w sumie powinno pogorszyć sytuację...

> [...]
    > filtrowania pozadanego sygnalu to:
    > C = 1/(2*pi*fc*R) ~= 30-uF.
    > W praktyce mozesz uzyc dowolnych kondensatorow ceramicznych o mozliwie

    Dam 100nF ;)... mostek ma 300-400ohm (jeszcze jest kilka do wyboru)...
    Fgr będzie na poziomie 5kHz ;)... Myślę nad zastosowaniem "pełnego"
    układu złożonego z 3 kondensatorów - jeden pomiędzy wejściem + i -, dwa
    pozostałe od wejścia do masy ;)...

    Pozdrawiam
    Konop