  • 41. Data: 2009-08-02 21:06:04
    Temat: Re: żarówki diodiowe na napięcie sieci
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@g...pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> napisał(a):

    > Hello Paweł,
    >
    > Sunday, August 2, 2009, 9:49:25 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Nie - w laboratoriach świetlówki mają 100 lm/W. Przez 100 godzin może.

    Ależ nie, w labolatoriach mają już na poziomie 200lm/1W, piosze o tych
    fabrycznych, dostępnych w sprzedaży.
    Na przykładowym wykresie współczynnik utrzymania jest na poziomie powiedzmy
    90% po 50% czasu trwałości. A ledy?

    > W laboratoriach LEDy mają jeszcze więcej. Lumenów i godzin.

    Jak wygląda test leda który w rezultacie da wynik "100tys. godz. trwałości"?
    Mnie się wydaje że to jest tylko jakaś ekstrapolacja.

    > Niby świetlówki maja 10-20 tysięcy godzin trwałości? Bo ja wiem o 3-7
    > tysiącach....

    No widzisz, a ja ma w katalogu świetlówki z katalogową trwałością 50 tys.
    (Philipsa, przy zasilaczach elektronicznych oczywiście). Zachęcam do
    uzupełniania wiedzy ;)

    > 6 lat to długo?

    Nie widzę zastosowania dla oświetlenia w trybie 24/24.

    > Na przykład po to, żeby przestać truć się rtęcią.

    Czyli przy produkcji led już się "nie truje"? Wątpię tak szczerze pisząc, a
    mała pociecha że nie truje się w Europie tylko w Chinach. Natomiast stłuczenia
    świetlówki zatruwa kilkadziesiąt m3 powietrza, nie powiedziałbym, że to jakaś
    szokująca wartość np. w porównaniu z toksycznością silników spalinowych.

    pzdr., PB

  • 42. Data: 2009-08-02 23:46:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Bochenek napisał:

> [...]
    > Natomiast stłuczenia świetlówki zatruwa kilkadziesiąt m3 powietrza,
    > nie powiedziałbym, że to jakaś szokująca wartość np. w porównaniu

    Co się dalej dzieje z tymi metrami sześciennymi powietrza zepsutego
    po puszczeniu bąka przez świetlówkę? Do tej pory byłem przekonany, że
    zatrucie metalami ciężkimi dotyczy gleby i wody, ale nie powietrza.
    Ta rtęć gdzieś w końcu opadnie i będzie tam długie lata siedzieć
    i truć. Silniki spalinowe też kiedyś tak truły. Nie rtęcią, a ołowiem.
    Szokujące wartości to były. Rocznie jakieś kilogramy na kilometr drogi.
    Bo tak to właśnie liczono -- ołów z etyliny zatruwał kilkusetmetrowy
    pas wokół jezdni. Zatruwał aż zatruł, dalej jest w glebie, zniknąć go
    się stamtąd nie da. Teraz samochód truć może tlenkiem węgla, tlenkami
    azotu, węglowodorami i może trochę pokopcić węglem. To takie lokalne
    trucie, wdychać tego nikomu nie polecam, ale na dłuższą metę przyroda
    jakoś sobie z tym radzi.

    Mniej więcej na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych
    ludzie zaczęli poważnie zastanawiać się jak samochodowe trucie osłabić.
    Wymyślili jakieś warstwowe spalanie w cylindrach i katalizatory. Mowili,
    że od razu dopalą się w ten sposób wszystkie świństwa, które w sposób
    naturalny by się rozkładały w atmosferze tygodniami. Koszt tej operacji
    miał być taki, że samochód z katalizatorem spali z 10-20% paliwa więcej.
    Tyle też drożej będzie się jeździło. Jak dla mnie, było warto zapłacić
    za czyste powietrze w miastach. No i jeszcze -- mówili -- będzie z tego
    10-20% dwutlenku węgla więcej, ale to gaz całkiem naturalny, więc w ogóle
    nie ma się czym przejmować.

    Dzisiaj dwutlenkiem węgla przejmują sie głownie ci, którzy większych
    problemów nie mają. Ich zdaniem jest on najgorszy ze wszystkiego, bo
    inne smrody samochodowe rozłożą się szybko, a jak się nawet nie rozłożą,
    to trują lokalnie. Natomiast ten straszny dioksajd Truje Globalnie.
    I zaraz wszystkich wykończy ocieplając klimat. Nas i Chińczyków
    wykończy równo, jeśli się nie opamiętamy. Całe szczęście, że to tylko
    teoretyczne biadolenie. Bo w praktyce, to by można było zadziałać
    szybko. Wystrczy wyrżnąć wszystkie katalizatory z samochodów. I już
    mamy kilkanaście procent mniejsze zużyćie ropy naftowej. I kilkanaście
    procent mniej dwutlenku węgla wyrzucanego przez samochody do atmosfery.
    Aż mi się zimno zrobiło na samą myśl, że ktoś może tak postanowić.

    Jarek

    PS
    Tylko ciiicho, proszę im takich pomysłów nie podsuwać. Mnie jest z tym
    dobrze jak samochodom z rury nie śmierdzi.

    --
    Katuj! Tratuj!
    Ja przebaczę wszystko ci jak bratu.

  • 43. Data: 2009-08-03 06:32:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 2 Aug 2009 23:46:14 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]

    No to trzeba nie tluc, tylko oddawac do recyklingu :-)

> [...]
    >zatrucie metalami ciężkimi dotyczy gleby i wody, ale nie powietrza.
    >Ta rtęć gdzieś w końcu opadnie i będzie tam długie lata siedzieć

    Ciekaw jestem gdzie opadnie i w jakiej formie .. ale Ziemia duza.
    Jak sie dobrze wymiesza, to dlugo jeszcze bedziemy mogli truc.

> [...]
    >azotu, węglowodorami i może trochę pokopcić węglem. To takie lokalne
    >trucie, wdychać tego nikomu nie polecam, ale na dłuższą metę przyroda

    Spojrz inaczej - truly tym olowiem, truly, a my zyjemy i mamy sie
    nawet jakby lepiej. Niegrozne jakies te trucie..

    A przeciez rtec i olow to z ziemii wydobywamy. One tam byly, sa i
    wroca..

    J.

  • 44. Data: 2009-08-03 07:03:06
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@g...pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > No to trzeba nie tluc, tylko oddawac do recyklingu :-)

    Dokładnie tak.
    "Wszystko truje", natomiast jedne technologie bardziej inne mniej. Nie widzę
    żadnych przesłanek za tym, że ledy trują mniej niż świetlówki.

    > Ciekaw jestem gdzie opadnie i w jakiej formie .. ale Ziemia duza.
    > Jak sie dobrze wymiesza, to dlugo jeszcze bedziemy mogli truc.

    Rtęć utlenia się i deponuje się w glebie. Jeśli gleba ma kwaśny odczyn rtęć
    wymywana jest przez deszcz i spływa rzekami do oceanów. To podobno jest
    największe świństwo. Dlatego ryby w niektórych wodach są niejadalne. Tylko
    trzeba zadać pytanie: jaki w tym ma udział przemysł oświetleniowy?

    > Spojrz inaczej - truly tym olowiem, truly, a my zyjemy i mamy sie
    > nawet jakby lepiej. Niegrozne jakies te trucie..
    >
    > A przeciez rtec i olow to z ziemii wydobywamy. One tam byly, sa i
    > wroca..

    No, to nie do końca tak optymistyczne jest.
    Ci którym zaszkodziło, nie udzielają się w usenecie.
    Po prostu jednym zaszkodziło bardziej niż innym. Nie ma też pełnej wiedzy nt.
    spektrum zaburzeń jakie powoduje rtęć czy ołów, szczególnie tych
    "długoterminowych".

    pzdr., PB

  • 45. Data: 2009-08-03 10:09:49
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-03 01:46:14 +0200, =?iso-8859-2?Q?Jaros=B3aw_Soko=B3owski?=
    <j...@l...waw.pl> said:

> [...]
    > I zaraz wszystkich wykończy ocieplając klimat. Nas i Chińczyków
    > wykończy równo, jeśli się nie opamiętamy. Całe szczęście, że to tylko

    Nie jest to teoretyczne biadolenie. To bardzo praktycznie jest
    realizowane. Wyłudzić haracz od emitujących, wmawiając im że są winni
    spalania paliw, w tym spalania w procesie własnego oddychania. Dalej
    zahamować wzrost populacji ludzi, gdyż ta ponoć zagraża gospodarce
    światowej. Taka nowa demagogia, jak zawsze.
    Teraz na przykład postrzegamy minione ideologie jako wypaczone i
    zwyrodniałe. Były "be" i je obalono. A to co tu i teraz nam władza
    światowa wciska w główki jest jedyne słuszne. Ale każda taka ideologia
    doczeka się swojego potępienia i swojego upadku. I jak każda, będzie do
    tego czasu wymagała ofiar i kosztów.

    --
    DJ

  • 46. Data: 2009-08-03 10:23:31
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-03 09:03:06 +0200, "=?ISO-8859-2?Q?Pawe=B3_Bochenek?="

    > "Wszystko truje", natomiast jedne technologie bardziej inne mniej. Nie widzę
    > żadnych przesłanek za tym, że ledy trują mniej niż świetlówki.

    No to ja dodam że w ledach bywają takie rzeczy jak antymon, arsen...
    Może ktoś zabierze głos w temacie jak bardzo to truje w trakcie
    produkcji, ile wydobywa się wówczas do środowiska, i ile mg tego jest w
    strukturze? Tyle że szczelnie zapuszkowane w plastik, i dopóki ta
    plastikowa "konserwa" się nie rozleci, to nie skaża środowiska. Ciekawe
    kiedy wymyślą i tu biodegradowalne plastiki ;)

    A przeciez rtec i olow to z ziemii wydobywamy. One tam byly, sa i

    > No, to nie do końca tak optymistyczne jest.

    Tak w zasadzie to nawet jest dużo gorzej. Władza czyni regulacje prawne
    dotyczące emisji tego, czy tamtego. A przy niektórych rzeczach nie robi
    żadnych ograniczeń, a nawet wspiera emisje, czerpiąc z tego korzyści.
    Na ten przykład papieroski. Zawierają substancje o udowodnionym
    działaniu rakotwórczym i uzależniającym.
    Nikt się tym nie martwi, a niektórzy palący staną nawet w obronie,
    gotowi oddać niemal własne życie. Jak mówią - to wolność.

    --
    DJ

  • 47. Data: 2009-08-03 11:10:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Bochenek napisał:

> [...]

    Myślałem, że chodzi o przypadkowe stłuczenie. Najwyraźniej zmyliły mnie
    te metry sześcienne.

    > Dokładnie tak.
    > "Wszystko truje", natomiast jedne technologie bardziej inne mniej. Nie
    > widzę żadnych przesłanek za tym, że ledy trują mniej niż świetlówki.

    Słowa takie jak "arsenek galu" nie brzmią smakowicie. Ale nie mam
    pojęcia jak to wygląda ilościowo i jak taki arsen może przemieszczać
    się w środowisku. Recykling, to rzecz dobra, ale trzeba zdawać sobie
    sprawę, że trudno jest spowodowć, by wszystko poszło tą drogą.

> [...]
    > Tylko trzeba zadać pytanie: jaki w tym ma udział przemysł oświetleniowy?

    Gdy likwidowano warszawskie zakłady im. Róży Luksemburg, to stężenie
    rtęci w glebie w niektórych miejscach było takie, jak w eksploatowanych
    rudach tego pierwiastka. Socjalistyczna technologia zakładała wkraplanie
    kropelki rtęci pipetą do lampy przez klasę pracującą.

    Tyle że nikt nie mieszka i nie uprawia warzyw na terenach kopalń rud
    metali ciężkich.

> [...]
    > Po prostu jednym zaszkodziło bardziej niż innym. Nie ma też pełnej
    > wiedzy nt. spektrum zaburzeń jakie powoduje rtęć czy ołów, szczególnie

    One działają w zasadzie wyłącznie długoterminowo. Klasa pracująca też
    od razu tam nie wyginęła, ale tak w dłuższej perspektywie ten cały
    socjalizm na zdrowie jej nie wyszedł.

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2009-08-03 11:15:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan DJ napisał:

> [...]
    > światowa wciska w główki jest jedyne słuszne. Ale każda taka ideologia
    > doczeka się swojego potępienia i swojego upadku. I jak każda, będzie do

    Z "działań praktycznych", to jeszcze wprowadza się na przykład zakazy
    sprzedawania żarówek. Tak sobie myślę, że ja już wolę płacić sam haracz
    niż mieć do czynienia z takimi bardziej "konkretnymi" działaniami. Tak
    jak czasem wolę dać menelowi piątaka na wisienkę niż zarobić w szczękę.

    Ale ja miałem tu na myśli tylko regulacje dotyczące motoryzacji. Na razie
    zaczyna się łagodnie, od wprowadzenia obowiązku informowania o tym, ile
    dany model emituje dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr. Można
    przypuszczać, że producenci będą musieli zlecać badania specjalnym
    Ośrodkom Badawczym. Za odpowiednia opłatą oczywiście. Mają nas przy tym
    za ciężkich idiotów, którzy nie wiedzą, że ta emisja jest dokładnie
    skorelowana z parametrem zwanym "zużycie paliwa". A tym interesują się
    od dawna wszyscy nabywcy samochodów.

    Pomysł był jeszcze taki, by wprowadzić ograniczenia i inne uciążliwości
    dla samochodów emitujących za dużo CO2. Wszystko to po to, by zezłomować
    stary i kupić nowy, który ma emisje 5% mniejszą. Tylko nikt nie mówi
    o tym, że przy wyprodukowaniu auta, obojętne czy z rudy czy ze złomu,
    emituje się dwutlenek węgla w ilościach tego rzędu, co ze spalania
    paliwa w całym okresie eksploatacji.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2009-08-03 18:02:33
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    DJ pisze:

    > Nikt się tym nie martwi, a niektórzy palący staną nawet w obronie,
    > gotowi oddać niemal własne życie. Jak mówią - to wolność.

    Racja, powinni zabronić. W końcu niepalący umierają zdrowsi :-)

    --
    przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
    no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

  • 50. Data: 2010-01-09 22:12:33
    Od: "AK" <A...@W...PL>

    KKKKKKKKKKKKKKKKK