  • 1. Data: 2022-01-03 21:24:29
    Temat: 17 minut i 37 sekund
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Na tyle Chińczycy odpalili reaktor termojądrowy. Pod koniec zeszłego roku była
    informacja że na 1,5 minuty trzeba będzie poczekać do 2025 roku. Blisko już jest,
    bardzo blisko.

  • 2. Data: 2022-01-03 21:55:06
    Temat: Re: 17 minut i 37 sekund
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/01/2022 21:24, Zenek Kapelinder wrote:
    > Na tyle Chińczycy odpalili reaktor termojądrowy. Pod koniec zeszłego roku była
    informacja że na 1,5 minuty trzeba będzie poczekać do 2025 roku. Blisko już jest,
    bardzo blisko.

    Ale wiesz, że do momentu kiedy synteza wygeneruje dodatnią ilośc
    energii, upłynie jeszcze bardzo duzo czasu?

    Utrzymano *plazmę* przez długi czas. To osiągnięcie. W jednym, małym kroku.

    To nie oznacza, że za tydzień będą budowac komercyjny reaktor. Ogólnie,
    to wielu z nas go nie doczeka.

  • 3. Data: 2022-01-03 22:36:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 3 stycznia 2022 o 21:55:19 UTC+1 heby napisał(a):
> [...]
    >
    > To nie oznacza, że za tydzień będą budowac komercyjny reaktor. Ogólnie,
    Różne scenariusze są możliwe. Może się udać pojutrze albo nigdy, nigdy w znaczeniu że
    mogę niedoczekać . Kilka wybuchów termojądrowych Ziemia zaliczyła. W każdym energia
    uzyskana była wyższa od włożonej. Znaczy się że się da. Jest tylko problem z
    przeniesieniem ze skali makro do mikro.

  • 4. Data: 2022-01-03 22:40:06
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 3 January 2022 at 21:55:19 UTC+1, heby wrote:
> [...]
    > energii, upłynie jeszcze bardzo duzo czasu?
    >
    > Utrzymano *plazmę* przez długi czas. To osiągnięcie. W jednym, małym kroku.

    Tylko przy jakim Q? Bo przy zerowym, to ja mam na liczniku lampy w projektorze plazmę
    już w sumie od ponad 15 tysięcy godzin i nikt jakoś tego nie docenił...

    > To nie oznacza, że za tydzień będą budowac komercyjny reaktor. Ogólnie,
    > to wielu z nas go nie doczeka.

    Będzie tak jak z elektrowniami węglowymi teraz: nagle okaże się że bieżących
    projektów nie opłaca się kończyć bo nowe technologie dadzą tańszą energię. Jak na
    razie to wszystkie te projekty fuzji okazują się workiem bez dna które pochłoną
    dowolną ilość pieniędzy w nieskończoność odsuwając plany zakończenia projektu.

    Szacun dla Chińczyków że dali radę tyle osiągnąć bez dostępu do zachodnich projektów.
    Nastawiali superkomputerów, natrzaskali modeli symulacyjnych, wydali kupę szmalu i są
    efekty.

  • 5. Data: 2022-01-03 22:43:05
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Na tyle Chińczycy odpalili reaktor termojądrowy. Pod koniec zeszłego roku była
    informacja że na 1,5 minuty trzeba będzie poczekać do 2025 roku. Blisko już jest,
    bardzo blisko.
    Czemu nasze media nie podały tej informacji?
    To sensacyjna wiadomość i może nieźle zamieszać w dziedzinie światowej
    energetyki.
    Teraz sprawa globalnego ocieplenia może trafić do lamusa.
    Jestem raczej optymistą co do terminu wykorzystania praktycznego.
    Bardziej się boję zamieszania w globalnej polityce.
    Ktoś się może poczuć zagrożony i wykonać ryzykowny dla świata ruch.

    WM

  • 6. Data: 2022-01-03 22:49:24
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 3 January 2022 at 22:43:06 UTC+1, WM wrote:
> [...]
    > Bardziej się boję zamieszania w globalnej polityce.
    > Ktoś się może poczuć zagrożony i wykonać ryzykowny dla świata ruch.

    A to będzie widać na długo przed. Jak zaczną się robić modne technologie i materiały
    potrzebujące coraz więcej energii, wtedy będzie wiadomo że ktoś powiedział
    'sprawdzam'.

  • 7. Data: 2022-01-03 22:59:02
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 3 stycznia 2022 o 22:43:06 UTC+1 WM napisał(a):
> [...]
    > Bardziej się boję zamieszania w globalnej polityce.
    > Ktoś się może poczuć zagrożony i wykonać ryzykowny dla świata ruch.

    Nasze media zajęte są sylwestrem. Jedne że był świetny inne że chujowy bo ich był
    świetny bo go nie było na przykład. Informacja że bilans wyszedł dodatni może zmienić
    istniejący porządek świata.

  • 8. Data: 2022-01-03 23:01:25
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/01/2022 22:36, Zenek Kapelinder wrote:
    > Różne scenariusze są możliwe. Może się udać pojutrze albo nigdy, nigdy w znaczeniu
    że mogę niedoczekać

    Optymistycznie szacujemy że za 20 lat *może* coś zacznie produkować
    energię, ale bedzie i tak nieopłacalne względem czegokolwiek co mamy
    juz, szczególnie elektrowni rozszczepiających.

    Wszystkie obecne reaktory to reaktory eksperymentalne, a nie
    produkcyjne, konstrukacja komercyjnych będzie inna, głównie z powodu
    braku elementów o zmiennych parametrach, potrzebnych przy badaniach.

    Nie wykluczone, że nastąpi jakiś przypadkowy przełom inną ścieżką, z
    okolic Polywell albo Fuser-a. Ale nie wiadomo i nie ma na to co liczyć.

    > Kilka wybuchów termojądrowych Ziemia zaliczyła.

    Nijak nie przekłada się to nad kontrolowaną reakcję fuzji. Bombe
    wodorową jest bardzo łatwo zrobić, czego najlepszym przykładem jest
    fakt, że dali to radę zrobić nawet w Rosji i Chinach, dziesiatki lat
    temu. Więc to nie może być skomplikowane. Elektrownia rozszczepiająca
    jest też relatywnie prosta i łatwa w budowie. Fuzyjna nie. Jest
    *zajebiście* skomplikowana z uwagi na absurdanle parametry fizyczne
    prawie wszytkiego. Elektrownie na uran to zabawka dla dzieci, jeśli
    chodzi o poziom komplikacji.

    > W każdym energia uzyskana była wyższa od włożonej. Znaczy się że się da.

    No się da, bo to wynika z fizyki, uczą tego na pierszym roku dowolnych
    studiów technicznych. Tak samo, jak uczą, że czarne dziury promieniują i
    tez można *teoretycznie* odzyskać z nich energię wrzucając do środka
    masę. I co z tego. Problem nie jest "czy się da teoretycznie" tylko
    czysto inzynieryjny, materiałowy, techniczny. Wcale nie jest on tak
    blisko końca, jak bredzą pismaki. Pesymiści widzą tam jeszcze 40 lat
    badań. Najgorsze, że wielu z tych pesymistów, to ludzie pracujący przy
    tych projektach.

    > Jest tylko problem z przeniesieniem ze skali makro do mikro.

    To się nie skaluje tak samo, jak kominy, statki czy dinozaury.

    To jest skrajnie skomplikiwane, a nie rozwiązaliśmy na razie żadnych
    *prawdziwych* problemów, do zastosowania komercyjnego. Ciągle badamy.

    "Utrzymanie plazmy przez x minut" jest potrzebne po to, aby zrobić szum
    medialny i wyciągnąc więcej pieniedzy na badania. Nie jest to nic, co
    powoduje że elektronia jest w zasigu ręki, to tylko jeden z wielu kroków
    do celu. To dobrze, że robią szum, polityczne przygłupy sypną kasą, ale
    czytaj między wierszami: to tylko utrzymanie plazmy. Nie ma dodatniego
    bilansu energetycznego i długo nie będzie, ponadto nie ma ani jednej
    fuzji która produkuje energię w planach, wszystko to reaktory badawcze.

  • 9. Data: 2022-01-03 23:03:19
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/01/2022 22:59, Zenek Kapelinder wrote:
    > Informacja że bilans wyszedł dodatni może zmienić istniejący porządek świata.

    Ta informacja padnie niewątpliwie, ale do zmiany porządku świata upłyną
    dziesięciolecia, o ile po drodze jakiś idiota nie naciśnie przycisku od
    rakiet, aby temu zapobiec.

  • 10. Data: 2022-01-03 23:21:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 3 stycznia 2022 o 23:03:29 UTC+1 heby napisał(a):
    > Ta informacja padnie niewątpliwie, ale do zmiany porządku świata upłyną
    > dziesięciolecia, o ile po drodze jakiś idiota nie naciśnie przycisku od
    > rakiet, aby temu zapobiec.
    Nie chce bawić się w proroka ale jutro możemy się obudzić w nowym, nie wiadomo czy
    lepszym, świecie. Wystarczy że CHRL wejdą z wojskiem na Tajwan.