  • 1. Data: 2022-06-12 19:31:48
    Temat: 2.5" NASy domowe z WiFi 5 GHz
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    Czy są domowe tanie NASy na HDD 2.5" z WiFi 5 GHz?
    Czy NASy z WiFi ogólnie są stosowane i są użyteczne?
    Może lepsze są podłączone do APka ethernetową skrętką?
    Jakie są warte oglądanie -- jakie nie?... Jakie minimalne
    HW muszą mieć, by były użyteczne? -- ile RAM, jakie CPU?...

    Jakie są pułapki -- jakie rozwiązania warto omijać?

    Jakie są wrażenia osób, które na co dzień korzystają z NAS?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,

  • 2. Data: 2022-06-12 21:27:46
    Temat: Re: 2.5" NASy domowe z WiFi 5 GHz
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Czy są domowe tanie NASy na HDD 2.5" z WiFi 5 GHz?

    https://www.qnap.com/solution/wirelessap-station/pl-
    pl/

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2022-06-13 00:37:50
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-12, Irokez <n...@w...pl> wrote:

    > https://www.qnap.com/solution/wirelessap-station/pl-
    pl/

    Taniość jest niewątpliwie rzeczą względną, ale zdecydowanie Qnap to nie
    jest drugie jej imię.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2022-06-13 18:57:25
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    pl/

    > Taniość jest niewątpliwie rzeczą względną, ale zdecydowanie Qnap to nie
    > jest drugie jej imię.

    Wiesz, NAS WiFi, kiedy to nagle zestawiasz przeciwności, jego jeden z
    głównych parametrów - wydajność sieciowa - w jednym pudełku, taka
    ekstrawagancja musi kosztować.

    Pozostaje:
    - albo sobie złożyć jakąś malinę z openmediavault
    - albo jak ma być gotowiec postawić cokolwiek i zapiąć AP'ka, coś w
    stylu TP-Link nano router wielkości paczki zapałek (tak mam postawioną
    drukarkę w garderobie która ma tylko LAN :D)

    Ja mam NAS'a obok routera. Nie wyobrażam sobie obecnie żebym się musiał
    męczyć po powolnym WiFi zamiast po 1Gbit ETH przesyłając duże archiwa z
    drugiego końca domu. Po WIFi to sobie zdjęcia na telefonie oglądam z NAS'a.

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2022-06-13 20:48:56
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 13.06.2022 o 20:24, Eneuel pisze:
    > Irokez

> [...]

    Każdy smartfon ma Bluetooth, więc NAS też powinien mieć Bluetooth?

    Źle na to patrzysz.
    Charakterystyka zastosowania NAS'a nie zakłada że ma mieć WiFi,
    Bluetooth, DVB-C, DAB, itp, itd. Jest to pamięć masowa do przyłączenia
    do sieci o dużej wydajności, niezawodności i bezpieczeństwie. Tego WiFi
    w żadnym wypadku nie zapewnia w minimalnym chociaż zakresie. Więc co
    najwyżej może to być miły dodatek jeżeli zostanie wbudowane w komercyjny
    produkt.

    Więc najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest postawienie taniego NAS'a
    obok routera WiFi i spięcie go kabelkiem.

    Co do pytania "Jakie minimalne HW muszą mieć, by były użyteczne? -- ile
    RAM, jakie CPU?" - niestety ale raczej nie dostaniesz na to odpowiedzi.
    Nie napisałeś czy chcesz tylko trzymać pliki, czy może uruchamiać
    wirtualne systemy, serwer DLNA, PLEX, automatykę na np. SUPLA, a może
    przydałby się jeszcze rejestrator Surveillance Station i kamery IP
    spoglądające czyj kot nocą sika w ogrodzie do basenu.

    zdrówko

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2022-06-13 21:50:51
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 12/06/2022 06:31 pm, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> [...]
    >
    > Jakie są pułapki -- jakie rozwiązania warto omijać?
    >
    > Jakie są wrażenia osób, które na co dzień korzystają z NAS?

    Moze Raspberry pi?
    Jakis czas temu sie za tym ogladalem, sa nawet do tego odpowiednie obudowy.
    https://thepihut.com/products/argon-eon-nas-enclosur
    e-for-raspberry-pi-4

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 7. Data: 2022-06-13 23:40:10
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 13 Jun 2022 23:13:13 +0200 (GMT+02:00), Eneuel napisał(a):

    > 2late

    > Wygląda sensownie, ale po co mi 3.5"?
    >
    > Mam jakieś 3.5", ale tak małe, że nie zechcę ich wstawiać...
    > Największy ma aż ;) 80GB...
    > Mam kilka/sporo 3.5", ale w sumie mniej niż 150 GB... Mój
    > najmniejszy 2.5" HDD ma 160 GB... Do NAS bym wstawił kilka
    > (pięć?) 500 GB... Mogłyby rajdować, jeśli nie przeszkadza w tym
    > różnorakość...
    >
    > https://thepihut.com/products/argon-eon-nas-enclosur
    e-for-raspberry-pi-4

    > Właśnie takie coś, ale: tylko na 2.5" i bez wentylatora...

    Zdziwił mnie kształt obudowy.
    Myślałem, że dużo przestrzeni jest marnowane, ale zobaczyłem fotki i jest
    nawet opis: "4-Bay SATA Hard Drive ports that will allow you to fit two
    3.5" SATA HDDs and two 2.5" SATA HDD/SSDs at the same time (or 4x 2.5"
    SSDs)."

    Zawsze możesz tam na sankach dać dwa 2,5" i dwa bezpośrednio. Trochę
    powietrza zostanie. Obudowa ciasna, więc można dać wentylator. Może być
    zmiennoobrotowy w zależności od temperatury, aby dysków nie zagotować.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2022-06-14 00:23:40
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 13/06/2022 10:13 pm, Eneuel wrote:
> [...]
    e-for-raspberry-pi-4

    > Właśnie takie coś, ale: tylko na 2.5" i bez wentylatora...

    Poszukaj innych, tanszych. Ja sie kiedy sprzymierzalem to takiej obudowy co
    miescila jeden lub 2 SSD, czyli 2.5 cala. Nie kupilem bo nie mieli na
    tenczas przejsciowek SATA -USB 3 a potem mi sie odechcialo. Jest sporo
    opcji. Mozna nawet wstawic jakas pojemna karte microsd. Teraz na black
    friday czy inne tego rodzju okazje, mozna kupic pol terabajta za przyzwoita
    cene. I nic nie szumi. A transfer po sieci i tak bedzie waskim gardlem.

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 9. Data: 2022-06-14 01:47:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-13, 2late <d...@w...pl> wrote:

> [...]
    > cene. I nic nie szumi. A transfer po sieci i tak bedzie waskim gardlem.

    Radaxa ma w miarę przyjazne cenowo rozwiązania:
    https://shop.allnetchina.cn/search?type=product&q=NA

    Szczególnie jak się kupi samego "hat"'a, malinę ma, a resztę dodłubie.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2022-06-14 02:00:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-13, Irokez <n...@w...pl> wrote:

    > Wiesz, NAS WiFi, kiedy to nagle zestawiasz przeciwności, jego jeden z
    > głównych parametrów - wydajność sieciowa - w jednym pudełku, taka
    > ekstrawagancja musi kosztować.

    Są takie wynalazki o niskich kosztach, ale to zwykle wynalazki
    jednokieszeniowe, żeby nie powiedzieć AIO. Zarzuć wireless hard drive
    enclosure. Koszt w granicach 200zł. Wiekszośc na 3.5 ale można dać adapter :)

> [...]
    > drugiego końca domu. Po WIFi to sobie zdjęcia na telefonie oglądam z NAS'a.

    No i sporo routerów ma (miało) port usb. Nie wiem, czy są obecnie takie
    z usb 3.*, ale obudowę na usb 3.* pod 2.5, z paroma kieszeniami, powinno
    się w miarę tanio i bezbolesnie dostać.

    --
    Marcin