  • 1. Data: 2022-06-12 02:46:23
    Temat: HDD -- błąd
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Kopiowałem partycję -- 286 GB, w tym 52.57 GB wolnego...
    Po skopiowaniu sprawdziłem bajt po bajcie -- co najmniej
    jeden plik skopiował się z błędem. Dysk do VBoxa 36.1 GB
    zawiera co najmniej jeden bajt inny na kopii... 90% tego
    pliku nie zawiera błędu; pozostałych %% zweryfikować nie
    mogę, gdyż nie mam SWAPu (mogę postawić, ale nie brak mi
    ochoty) a brak mi RAMek...

    Total Commander trzykroć porównał dwa (oryginał z kopią)
    pliki i trzykroć znalazł różnicę pomiędzy nimi... Odpada
    ewentualność użycia tego pliku podczas kopiowania itp...

    Problem nie wynika z wielkości pliku -- większe pliki
    skopiowały się bez widocznych błędów.

    Podobne błędy znajdowałem wcześniej -- o czym pisałem na
    tej grupie, lub podobnych...

    Partycję kopiowałem na nowy dysk, który niedawno kupiłem.
    Partycja nie jest systemową, dlatego mogłem porównać bajt
    do bajta kopię ze źródłem. Znalazłem więcej różnic, ale
    w plikach, które mogły być użyte pomiędzy skopiowaniem
    i sprawdzeniem; obie partycje (źródłowa i kopia) były
    odmontowana podczas kopiowania...

    -=-

    Oba dyski (źródłowy i docelowy) nie przegrzały się podczas ww.
    kopiowania. Dysk, na którym znalazł się błąd był podłączony
    jako normalny dysk w laptopie, zaś źródłowym był dysk wstawiony
    w miejsce optycznego napędu.

    Dyski kopiowałem partycjami partycjonerem -- nie kopiowałem
    całych dysków. Kupiłem 3 dyski i wszystkie 3 wmontowałem
    w dwa różne laptopy.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,

  • 2. Data: 2022-06-12 19:27:22
    Temat: Re: HDD -- błąd
    Od: ptoki <s...@g...com>

    sobota, 11 czerwca 2022 o 19:46:30 UTC-5 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
> [...]
    > pliku nie zawiera błędu; pozostałych %% zweryfikować nie
    > mogę, gdyż nie mam SWAPu (mogę postawić, ale nie brak mi
    (ciach reszta)
    Ale masz pytanie czy tylko informujesz ze sie pliki kopiuja niedobrze czasem?

    OIDP error rate co prawda jest dosyc niski (jakies 10^-16 czy 10^-30) i zazwyczaj
    korygowany na jakims tam etapie.
    Ale majac dysk tak duzy to pomalu sie opieramy o takie sytuacje juz nie na poziomie
    ryzyka/szczescia jak w lotto.

    Datahoarderzy juz sie pomalu ucza aby sobie crc/md5/inne sobie sprawdzac bo takie
    nietrywialne bitswapy czasem umykaja algorytmom.
    Tak wiec po prostu skopij go ponownie i zbacz czy rezultat jest inny.

  • 3. Data: 2022-06-12 19:46:33
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 12 cze 2022 o 19:27, ptoki pisze:

> [...]
    +> mogę, gdyż nie mam SWAPu (mogę postawić, ale brak mi

    > Ale masz pytanie czy tylko informujesz ze sie pliki kopiuja niedobrze czasem?

    Informuję -- przestrzegam.

    > OIDP error rate co prawda jest dosyc niski (jakies 10^-16
    > czy 10^-30) i zazwyczaj korygowany na jakims tam etapie.

    14 rzędów wielkości w dziesiętnym to raczej ;) dużo...

    > Ale majac dysk tak duzy to pomalu sie opieramy o takie

    500 GB to ,,tak duży'' dysk?

    4E12 bitów?

    Teraz są dyski 2.5" przekraczające 4TB; 3.5" są zdecydowanie
    pojemniejsze. 500 GB 2.5" to od wielu lat SLIM. Można chybić
    tak cienkim dyskiem podczas wsuwania w SATAnistyczny slot...

> [...]

    > sprawdzac bo takie nietrywialne bitswapy czasem umykaja algorytmom.
    > Tak wiec po prostu skopij go ponownie i zbacz czy rezultat jest inny.

    Kiedyś kopiowałem z weryfikacją -- powstał błąd mimo weryfikacji.

    -=-

    Miałem dwie kopie tej samej CD -- na obu kopiach były spore błędy
    (płyty dawały się czytać, ale z trudem) *niemal* w tym samym miejscu...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,

  • 4. Data: 2022-06-13 05:29:50
    Od: ptoki <s...@g...com>

    niedziela, 12 czerwca 2022 o 12:46:36 UTC-5 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
    > +> mogę, gdyż nie mam SWAPu (mogę postawić, ale brak mi
    > Informuję -- przestrzegam.

    okok.

    > 14 rzędów wielkości w dziesiętnym to raczej ;) dużo...
    > 500 GB to ,,tak duży'' dysk?
    >
    > 4E12 bitów?

    Blisko
    https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc
    -library/en_us/assets/public/western-digital/product
    /internal-drives/wd-blue-hdd/product-brief-western-d
    igital-wd-blue-pc-hdd.pdf
    pisza ze 10^14 w bitach.
    W bajtach to nieco mniej.

    Wychodzi mi okolo 12TB.
    Przy 500GB masz ~1/25 szansy

    To juz sporo. Choc nie wiem jak sie to zmienia dla ssd czy dla calego sznurka bo dysk
    swoje ale kabel swoje, chipset na plycie swoje, i docelowy dysk swoje przy zapisie.

    Te 1/25 moze sie relatywnie szybko zmienic w 1/4...

  • 5. Data: 2022-06-13 13:49:56
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 12 Jun 2022 19:46:33 +0200, w <t858pp$k5h$1@gioia.aioe.org>, Eneuel Leszek
    Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console> napisał(-a):

    > +> mogę, gdyż nie mam SWAPu (mogę postawić, ale brak mi

    > Informuję -- przestrzegam.

    Sprawdź błędy transmisji SATA dla każdego dysku (koledzy podpowiedzą czym) i
    zanotuj.
    Jeżeli będą rosnąć, to trzeba zidentyfikować problem.
    Może dotyczyć jednego dysku (i może to być kabel), może dotyczyć wszystkich
    (czyli kontroler siada).

    Miałem tak, gdy kontroler siadał.

  • 6. Data: 2022-06-16 03:00:09
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    <r...@k...pl> 4...@4...com

    : Sprawdź błędy transmisji SATA

    Te błędy (gdyby były) nie byłyby tu istotne, gdyż po zapisie
    jest weryfikowanie -- dlatego rada taka sobie. Nowych błędów
    nie było -- były dwa na dysku źródłowym i oba są tam od wielu
    miesięcy; oba objawiły się przed miesiącami wyskokiem dysku
    z systemu! (czyli nietrudne ;) były do zauważenia!)

    Kopiowanie po słabym przewodzie jest chyba raczej mało prawdopodobne. ;)
    (łatwo zauważyć takie słabe przewody -- błędów będzie zbyt dużo!!)

    : może to być kabel

    Typowych przewodów (tasiemek itp.) dyskowych w laptopach
    zazwyczaj nie ma -- są sloty, w które wsuwane są dyski.

    'Kable' są doziemne -- w komputerach są 'przewody'.

    -=-

    FM dysku zapisuje coś na talerzu, po czym weryfikuje -- jeśli
    podczas zapisu jest błąd, następuje ponowne zapisanie, bywa,
    że przy okazji któryś sektor wyskakuje z użycia na stałe.

    CRC nie ma tu nic do rzeczy!!!

    Błąd powstał już po zapisaniu. Docelowym dysk jest nowym dyskiem.
    (źródłowy ma 4578 godzin pracy, ~2 lata u mnie i 1332 uruchomienia)

    -=-

    Czasami podobne sytuacje powstają na HDD, które długo leżą w szufladach!
    Bywa, że dyski odczytują się z błędem (przykładowo JPG wyświetli się
    tylko częściowo) a bywa, że nie odczytają się. Warto mieć dwie kopie
    ważnych danych.

    Czasami Totalny pokazuje (pokazywał?) błąd, którego nie ma -- ponowna
    weryfikacja nie wykazuje błędu.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,

  • 7. Data: 2022-06-16 12:56:38
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 13 cze 2022 o 13:49, r...@k...pl pisze:

    Odczuwa pani bolesność?...

    > Sprawdź błędy transmisji SATA dla każdego
    > dysku (koledzy podpowiedzą czym) i zanotuj.

    Może niech pani zrobi to i owo -- lekarz
    podpowie co i jak, ja jestem hydraulikiem... ;)

    > Jeżeli będą rosnąć, to trzeba zidentyfikować problem.
    > Może dotyczyć jednego dysku (i może to być kabel), może
    > dotyczyć wszystkich (czyli kontroler siada).

    > Miałem tak, gdy kontroler siadał.

    Już kiedyś była długa dyskusja o umiejscowieniu kontrolera
    takiego/podobnego (akurat PATA, nie SATA) HDD...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 8. Data: 2022-06-27 09:59:09
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    > Warto mieć dwie kopie ważnych danych.

    W praktyce - trzy. Dwie 'na miejscu' i jedną poza domem\mieszkaniem,
    a jak w grę wchodzą naprawdę ważne dane to nawet poza miastem.

  • 9. Data: 2022-06-27 10:15:03
    Od: Collie <c...@p...pl>

    W poniedziałek, 27.06.2022 o 09:59, m4rkiz napisał:

    > W praktyce - trzy. Dwie 'na miejscu' i jedną poza domem\mieszkaniem,
    > a jak w grę wchodzą naprawdę ważne dane to nawet poza miastem.

    No, przy naprawdę bardzo ważnych danych - to nawet poza państwem,
    a przy naprawdę super ważnych, to i poza kontynentem. Przy naprawdę
    hiper ważnych danych, dla trzeciej kopii zostaje już tylko Elon Musk
    i Starship.

    --
    Collie

  • 10. Data: 2022-06-27 10:36:08
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 27.06.2022 o 10:15, Collie pisze:

> [...]
    > a przy naprawdę super ważnych, to i poza kontynentem. Przy naprawdę
    > hiper ważnych danych, dla trzeciej kopii zostaje już tylko Elon Musk

    Poza kontynentem to już tak średnio, w przypadku katastrofy dotykającej cały
    kontynent
    dane mogą dosyć istotnie stracić na znaczeniu a i dotarcie do nich będzie
    nietrywialne.

    Powódź czy tornado może zdarzyć się wszędzie (oczywiście wszędzie gdzie zdarzają się
    powodzie i tornada ;) ) i wtedy trzymanie kopii kilka ulic dalej może niewiele
    wnosić.

    Natomiast co do "poza państwem" - pewnie niejeden Ukrainiec ze wschodu kraju żałuje
    że nie
    wrzucił paru rzeczy w chmurę przed 24 lutego.