  • 1. Data: 2022-06-02 08:09:40
    Temat: problem z portami usb
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam

    komputer:
    ASUSTeK COMPUTER INC.PRIME A320M-K Rev X.0x
    AMD Ryzen 7 2700 Eight-Core Processor
    Radeon RX 470/480/570/570X/580/580X/590]

    ma problem z portami usb. na wyszstkich portach jest zasilanie i po
    podłączeniu do nich klawiatury i myszy - wszystko jest ok. ale
    podłącznie telefonu do USB skutkuje już tylko "wolne ładowanie" a
    telefon NIE jest widoczny w systemie. nie mówię tu o "usługach"
    związanych z telefonem, tylko o tym że np lsusb w linuksie "nie widzi"
    urządzenia. sporadycznie udaje się nawiązać komunikacje i to raczej...
    ze starymi telefonami. właśnie "gadałem" przez adb ze stareńką motorolą
    (android4) a z galaxy10 już nie. nie jest to wina kabla, bo te same
    kalbe z innym kompem działają.
    podobnie jest z pendrivami. raz działają raz nie, przy czym większość nie.
    jak diagnozować porty usb? czego szukać w "biosie", (jak to się nazywa,
    taki odpowiednik biosu, graficzny klikany myszką).
    Być moze istnieje karta pcie -> usb, ale jak coś wcisnę w jedyny pcie,
    to zasłonię wentylator karty graficznej
    Macie jakies pomysły?

    ToMasz

  • 2. Data: 2022-06-02 09:40:21
    Temat: Re: problem z portami usb
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/06/2022 08:09, ToMasz wrote:
> [...]
    > ze starymi telefonami. właśnie "gadałem" przez adb ze stareńką motorolą
    > (android4) a z galaxy10 już nie. nie jest to wina kabla, bo te same

    To dalej wina kabla. Zmień na porządniejszy. Zdecydowana większość kabli
    do "ładowania" nie nadaje się do transmisji danych. Kup firmowy (np.
    Baseus) i krótki, możliwe bez super przenoszonych mocy (takie, bywa, że
    nie mają w ogle transmisj danych(!)). Wywaliłem do śmieci niezliczoną
    ilośc kabli i stwierdzam, że były one zazwyczaj "marginalne" tzn
    działały ledwo co, zazwyczaj nie działały wcale, poza ładowaniem. W tym
    "firmowe" dołaczane do telefonów były najzwyczajniej żałosne. Mam teraz
    kilka zaufanych i nie mam problemów z komunikacją, a wczesniej to była
    tragedia.

    Mały hint: 99% kabli USB-C->USB-A jest tylko USB2.0 a nie 3.x. Jak już
    kupujesz, to poszukaj takiego 5gbps (a nie 480mbps). One są jeszcze
    "niezoptymalizowane" przez chińskich producentów i działają znacnie
    lepiej niż USB2.0 nawet jesli wetkniejsz je w dziurkę USB2.0.

  • 3. Data: 2022-06-02 15:33:39
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 02.06.2022 09:40, heby wrote:
> [...]
    > "niezoptymalizowane" przez chińskich producentów i działają znacnie
    > lepiej niż USB2.0 nawet jesli wetkniejsz je w dziurkę USB2.0.

    btw jest jakiś tester do kabli USB, który pokaże, że kabel jest z pełną
    funkcjonalnością i przy okazji jakie prądy ładowania potrafi udźwignąć?

    --
    pzdr
    Roman

  • 4. Data: 2022-06-02 15:51:05
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 2 Jun 2022 15:33:39 +0200
    doszła do mnie wiadomość <6298bc33$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
    od Roman Tyczka <r...@h...you.spammer> :

    >btw jest jakiś tester do kabli USB, który pokaże, że kabel jest z pełną
    >funkcjonalnością i przy okazji jakie prądy ładowania potrafi udźwignąć?

    Zasilaczn laboratoryjny plus miernik uniwersalny, dodatkowo regulowane
    obciążenie rezystancyjne, dla dociekliwych kamera na podczerwień, dla
    ostrożnych gaśnica.
    Szwambuł Trantiputl.
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 5. Data: 2022-06-02 17:35:30
    Od: mirekc <m...@i...pl>

    W dniu 02.06.2022 o 08:09, ToMasz pisze:
    [...]
> [...]
    większość nie.
    > jak diagnozować porty usb? czego szukać w "biosie", (jak to się nazywa,

    Są takie chińskie testery wpinane z jednej strony do portu USB, a z
    drugiej mają gniazdo do podpięcia urządzenia (wraz ze zwykle używanym
    kablem). Wyświetlają na zmianę napięcie i prąd. Koszt od kilku do
    kilkunastu zł. Hi-Tech to to nie jest, ale pozwala ocenić czy po
    podłączeniu urządzenia napięcie nie ,,siada" (to problem z płytą główną
    lub zasilaczem), albo czy prąd ładowania nie jest za mały (zwykle słaby
    kabel).

  • 6. Data: 2022-06-02 18:37:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/06/2022 15:33, Roman Tyczka wrote:
    > btw jest jakiś tester do kabli USB, który pokaże, że kabel jest z pełną
    > funkcjonalnością i przy okazji jakie prądy ładowania potrafi udźwignąć?

    https://www.aliexpress.com/af/usb-power-meter.html
    https://www.aliexpress.com/af/usb-load.html

    Tymi prostymi urządzeniami jesteś w stanie stwierdzić, jaki masz spadek
    napięcia. Bywają kable mające 2V spadku na 1m/1A. Firmowe.

    Niektóre testery, droższe, mają funkcje pokazujace jakie sa napiecia na
    pinach sterujących i co jest wynegocjowane - ale akurat to niewiele mówi
    o komunikacji, poza tym, że jest.

  • 7. Data: 2022-06-03 03:29:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-02, ToMasz <t...@p...fm.com.pl> wrote:
> [...]
    > taki odpowiednik biosu, graficzny klikany myszką).
    > Być moze istnieje karta pcie -> usb, ale jak coś wcisnę w jedyny pcie,

    Też obstawiam zasilanie. A jak z mechnicznymi dyskami po USB? Mógłbyś
    spradzić przy zasilaniu zewnętrznym i wyłącznie z gniazda.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2022-06-03 09:57:20
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 02.06.2022 18:37, heby wrote:

> [...]
    >
    > Niektóre testery, droższe, mają funkcje pokazujace jakie sa napiecia na
    > pinach sterujących i co jest wynegocjowane - ale akurat to niewiele mówi

    A możesz dać bardziej konkretny link? Bo te dwa pokazują ścianę
    wszystkiego z dominacją latarek.
    Tylko sprecyzuję, że nie chodzi mi o taki wpinany w port gadżet
    przelotowy co pokazuje napięcie i prąd przepływający. Chodzi mi o
    urządzenie podobne do testera kabli sieciowych, z zasilaniem własnym, do
    którego wepnę kabel oboma wtyczkami i on przepuści prąd oraz sprawdzi
    liczbę użytych linii w kablu i wszystko zaraportuje choćby diodami.
    Jest takie coś?

    --
    pzdr
    Roman

  • 9. Data: 2022-06-03 17:30:58
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/06/2022 09:57, Roman Tyczka wrote:
> [...]
    > którego wepnę kabel oboma wtyczkami i on przepuści prąd oraz sprawdzi
    > liczbę użytych linii w kablu i wszystko zaraportuje choćby diodami.

    Nie znam. Najbliżej sa troche lepsze testery prądu/napięcia, które
    pokazują wynegocjowany protokół ładowania (i napięcia na kablach
    sterujących). To czego szukasz, nie widziałem. Do problemu w oryginalnym
    poście nada się częściowo. Ogólnie w kablach USB jest bida - praktycznie
    wszysto jest miernej jakości i pozostaje wydłubać kable 5gbps licząc na
    to, że sa lepsze od zoptymalizowanych 480Mbps.

  • 10. Data: 2022-06-03 17:47:29
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 03.06.2022 17:30, heby wrote:

> [...]
    > wszysto jest miernej jakości i pozostaje wydłubać kable 5gbps licząc na
    > to, że sa lepsze od zoptymalizowanych 480Mbps.

    Ok, dzięki, jeśli ktoś by o tym wiedział to właśnie Ty, dlatego spytałem
    przy okazji wątku o USB. Szkoda, to byłby fajny sprzęt. Jak kiedyś
    trafisz napisz na grupie.

    --
    pzdr
    Roman