-
11. Data: 2025-06-21 10:40:18
Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .06.2025 o 00:15 PiteR <e...@f...pl> pisze:
>> priorytet to maksymalna żywotność silnika.
>
> no to bym nie zmieniał na bardziej lepki i wolniejszy.
Jak bardziej lepki to może lepiej smaruje? no i trudniej chyba w takim
zerwać film olejowy?
TG
-
12. Data: 2025-06-21 10:44:47
Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .06.2025 o 21:00 JDX <j...@o...pl> pisze:
> zalać zamiast 0w30 - 5w30.A jaka ma być z tego korzyść? Trochę niższa
> cena???
chodzi mi tylko o lepsze smarowanie, cena bez znaczenia.
Akurat 5w30 który lałem do poprzedniego sorento był chyba o 20-30 zł
droższy niż ten 0w30.
> IMO OW do klekota w
> sam raz jest lepsze właśnie ze względu na wspomniane tu zimy. Chociaż w
> sumie to u nas teraz srogich zim już nie ma.
Jak się trafi raz na 10 lat "zima stulecia" z mrozem -30st to pojadę
elektrykiem :-)
TG
-
13. Data: 2025-06-21 11:36:21
Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
Od: JDX <j...@o...pl>
On 21.06.2025 10:44, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> W dniu .06.2025 o 21:00 JDX <j...@o...pl> pisze:
>
>
>> zalać zamiast 0w30 - 5w30.A jaka ma być z tego korzyść? Trochę niższa
>> cena???
>
> chodzi mi tylko o lepsze smarowanie, cena bez znaczenia.
Jeśli chodzi o ,,lepsze smarowanie", czyli grubszy film olejowy to ja bym
celował w 0W40 a nie w 5W30. 0 bo nie tylko łatwiej kręcić silnikiem
podczas rozruchu w zimie, ale też podczas rozruchu z rana oszczędzasz
cenne ułamki sekund gdy silnik pracuje ,,na sucho", tzn. pompa olejowa
nie zdąży jeszcze napełnić kanałów olejowych w silniku. A 40 bo tworzy
właśnie trochę grubszy film olejowy po osiągnięciu przez silnik
normalnej temperatury pracy.
No i zawsze można zalać jakiś ,,wyścigowy" 10W60, jeśli chce się mieć
wyjątkowo gruby film olejowy. :-)
-
14. Data: 2025-06-21 18:38:00
Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 20.06.2025 o 18:26, Tomasz Gorbaczuk pisze:
> Za chwilę osiągnę 15kkm w sorento 2.2 crdi i chcę w nim wbrew zalecaniom
> Kia wymienić olej,
> Co się może stać jak zamiast wodą 0w30 zaleję go olejem syntetycznym 5w30?
> Ow30 to oczywiście olej zalecany przez producenta, ale na innych rynkach
> 5w30 jest też zalecany jako opcjonalny.
> Popsuję coś? - wypadłem już dawno z tego szaleństwa olejowego i nie mam
> rozeznania.
> Podpowie ktoś? - priorytet to maksymalna żywotność silnika. Spalanie i
> EURO mam w du..pie.
>
> TG
>
Gdzieś mi przemknęło na tvn turbo że rzadkie oleje mogą być przyczyną że
napinacze łańcuchów mogą nie do końca działać dobrze jak już olej czy
napinacz jest trochę zużyty.
--
Janusz
-
15. Data: 2025-06-21 19:54:36
Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
Od: PiteR <e...@f...pl>
w <news:op.28hg1ggag01fvf@l-366.harvard.local>
dnia Sat, 21 Jun 2025 08:40:18 GMT user Tomasz Gorbaczuk pisze tak:
>>> priorytet to maksymalna żywotność silnika.
>>
>> no to bym nie zmieniał na bardziej lepki i wolniejszy.
>
> Jak bardziej lepki to może lepiej smaruje? no i trudniej chyba w
> takim zerwać film olejowy?
Podobno największe zużycie dają rozruchy zimnego silnika.
Wtedy rzadszy jest szybszy. Mieszkasz w Polsce? Co w zimie?
Lepki to ucisza zużyty nieco silnik. Po co ci lepki w nowym?
Szalonej rożnicy w cenie nie ma.
--
Czesi maja Skode Rumuni maja Dacie
a Polacy maja Fiata Polio Weekend
-
16. Data: 2025-06-21 22:19:21
Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
Od: ??x??(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 20.06.2025 o 22:37, Akarm pisze:
>>> Jeśli nie bierze oleju to zostaw.
>
> A jak ma brać olej? To nie benzynowy przecież.
Wyjaśnisz?
--
Pixel(R)??
Albo PiS albo Polska
-
17. Data: 2025-06-21 22:29:00
Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
Od: ??x??(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 21.06.2025 o 10:26, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>> Kiedy trafisz na mróz, to będziesz wiedział, czy warto było zmieniać. ;)
>> Wtedy, albo szybko zmienisz na "rzadszy na zimnie", albo zostawisz.
>
> Poprzednie sorento z podobnym silnikiem zalewałem od nowości 5w30 bo
> taki był w instrukcji.
> Odpalał przy każdej temp. Nigdy mnie nie zawiódł.
Moja KIA jak zmieniłem z 5W30 na 10W40 mnie zawiodła właśnie zimą. Co
ciekawe, przy -5C odpala idealnie ale olej ma to do siebie, że poniżej
-7C radykalnie staje się gęsty. OK, 5W30 to 100% syntetyk więc aż takiej
masakrycznej różnicy w syntetyku nie będzie. 10W40 to już półsyntetyk i
przy -10C zaczyna przypominać maź. Na dodatek, do mojego włazi 6,5L
oleju co czyni masę w sensie objętości w misce olejowej i ten opór jest
tak duży, że sprawny rozrusznik i sprawny akumulator nie dają rady
kręcić z odpowiednią prędkością, do uzyskania ciśnienia na pompie
wtryskowej. Pomaga jedynie rozgrzanie miski olejowej. Raz tak zrobiłem,
że podstawiłem maszynkę elektryczną na 30 min...ale trzeba ją wtedy
wozić ze sobą, po po wygaszeniu i ostudzeniu silnika (zależne od
temperatury i czasu) będzie to samo. Przez 3-4h silnik się nie wychłodzi
do -10C przy -10C otoczenia ale w 8h już tak.
--
Pixel(R)??
Albo PiS albo Polska
-
18. Data: 2025-06-23 12:21:28
Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>
Kiedyś się mówiło o wypłukiwaniu przez rzadki olej nagaru itp. osadów które się
odkładały np. w turbinie i "uszczelniały", a po
wlaniu 0W to podobno się rozszczelniało cieknąc jak na widok wicemiss polonia.
BTW akurat zamawiałem 5W/40 do TDDi, padło na Orlen w czerwonej flaszce (są inne
bezmarkowe tańsze, wspieram polskie).
Wybierając to mało widziałem podziału na "benzyna" i "diesel", w sklepie na półce
może łatwiej byłoby zauważyć.
Swoją drogą szczena mi opadła że wg instrukcji na 4 cylindry potrzeba aż 5,6 litra na
wymianę :-o
-----
> rzadkie oleje mogą być przyczyną że napinacze łańcuchów mogą nie do końca działać
dobrze jak już olej czy napinacz jest trochę
> zużyty.
-
19. Data: 2025-06-23 12:49:26
Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 20 Jun 2025 19:08:14 +0200, Ę Çxá´ęÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 20.06.2025 o 18:26, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>> Za chwilÄ osiÄ gnÄ 15kkm w sorento 2.2 crdi i chcÄ w nim wbrew zalecaniom
>> Kia wymieniÄ olej,
>> Co siÄ moĹźe staÄ jak zamiast wodÄ 0w30 zalejÄ go olejem syntetycznym 5w30?
>> Ow30 to oczywiĹcie olej zalecany przez producenta, ale na innych rynkach
>> 5w30 jest teĹź zalecany jako opcjonalny.
>> PopsujÄ coĹ? - wypadĹem juĹź dawno z tego szaleĹstwa olejowego i nie mam
>> rozeznania.
>> Podpowie ktoĹ? - priorytet to maksymalna ĹźywotnoĹÄ silnika. Spalanie i
>> EURO mam w du..pie.
>>
> JeĹli nie bierze oleju to zostaw. Ja zmieniĹem inny z 5W40 na 10W40 i
> zimÄ przy -10C nie mogÄ odpaliÄ. W sumie mechanik mi zmieniĹ (bo taki
> miaĹ a ja nie wiedziaĹem) dopiero w zimie siÄ dowiedziaĹem. OczywiĹcie
> nie jest to wina rozrusznika czy akumulatora. Silnik po prostu nie
> osiÄ ga tych obrotĂłw co przy rzadszym oleju i temperaturze i nie moĹźe
> wytworzyÄ ciĹnienia na pompie.
Chyba jednak jest to wina rozrusznika/akumulatora/silnika, bo dawniej
byĹy oleje np 15W-40, i silniki zapalaĹy.
> JeĹli jednak masz w dupie niskie
> temperatury, to nic siÄ nie stanie. Ja juĹź nie wrĂłciĹem do 5W40. Jak
> jest -10C to siedzÄ sobie w domu albo jadÄ benzynowcem :)
A przecieĹź -10 to jest jakaĹ ekstremalna temperatura.
PĹug odĹnieĹźajÄ cy jakoĹ rusza :-)
J.
-
20. Data: 2025-06-23 12:51:49
Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Sat, 21 Jun 2025 08:20:35 +0200, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> W dniu .06.2025 o 22:37 Akarm <a...@w...pl> pisze:
>> Jeśli nie masz problemów z rozruchem przy mrozie, to nie masz czym się
>> przejmować.
>
> Jeszcze nie wiem jak odpala zimą bo mam go od wiosny.
> Ale do zimy wyjdzie jeszcze jedna wymiana.
> Bardziej chodzi mi o to, że w "Internetach" co drugi specjalista nawija,
> że 0w30 to zabójstwo dla silnika i aby zmienić go na 5w30.
Po rozgrzaniu lepkość obu olejów jest podobna (te "30" to widełki
lepkości, dość szerokie)
A na zimno ... nawet ten 0W jest gęstszy niż na gorąco, więc co tu
może zabić ...
J.