eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody5w30 zamiast 0w30
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 36

  • 11. Data: 2025-06-21 10:40:18
    Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2025 o 00:15 PiteR <e...@f...pl> pisze:


    >> priorytet to maksymalna żywotność silnika.
    >
    > no to bym nie zmieniał na bardziej lepki i wolniejszy.

    Jak bardziej lepki to może lepiej smaruje? no i trudniej chyba w takim
    zerwać film olejowy?

    TG


  • 12. Data: 2025-06-21 10:44:47
    Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2025 o 21:00 JDX <j...@o...pl> pisze:


    > zalać zamiast 0w30 - 5w30.A jaka ma być z tego korzyść? Trochę niższa
    > cena???

    chodzi mi tylko o lepsze smarowanie, cena bez znaczenia.
    Akurat 5w30 który lałem do poprzedniego sorento był chyba o 20-30 zł
    droższy niż ten 0w30.

    > IMO OW do klekota w
    > sam raz jest lepsze właśnie ze względu na wspomniane tu zimy. Chociaż w
    > sumie to u nas teraz srogich zim już nie ma.

    Jak się trafi raz na 10 lat "zima stulecia" z mrozem -30st to pojadę
    elektrykiem :-)

    TG


  • 13. Data: 2025-06-21 11:36:21
    Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 21.06.2025 10:44, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > W dniu .06.2025 o 21:00 JDX <j...@o...pl> pisze:
    >
    >
    >> zalać zamiast 0w30 - 5w30.A jaka ma być z tego korzyść? Trochę niższa
    >> cena???
    >
    > chodzi mi tylko o lepsze smarowanie, cena bez znaczenia.
    Jeśli chodzi o ,,lepsze smarowanie", czyli grubszy film olejowy to ja bym
    celował w 0W40 a nie w 5W30. 0 bo nie tylko łatwiej kręcić silnikiem
    podczas rozruchu w zimie, ale też podczas rozruchu z rana oszczędzasz
    cenne ułamki sekund gdy silnik pracuje ,,na sucho", tzn. pompa olejowa
    nie zdąży jeszcze napełnić kanałów olejowych w silniku. A 40 bo tworzy
    właśnie trochę grubszy film olejowy po osiągnięciu przez silnik
    normalnej temperatury pracy.

    No i zawsze można zalać jakiś ,,wyścigowy" 10W60, jeśli chce się mieć
    wyjątkowo gruby film olejowy. :-)


  • 14. Data: 2025-06-21 18:38:00
    Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 20.06.2025 o 18:26, Tomasz Gorbaczuk pisze:
    > Za chwilę osiągnę 15kkm w sorento 2.2 crdi i chcę w nim wbrew zalecaniom
    > Kia wymienić olej,
    > Co się może stać jak zamiast wodą 0w30 zaleję go olejem syntetycznym 5w30?
    > Ow30 to oczywiście olej zalecany przez producenta, ale na innych rynkach
    > 5w30 jest też zalecany jako opcjonalny.
    > Popsuję coś? - wypadłem już dawno z tego szaleństwa olejowego i nie mam
    > rozeznania.
    > Podpowie ktoś? - priorytet to maksymalna żywotność silnika. Spalanie i
    > EURO mam w du..pie.
    >
    > TG
    >
    Gdzieś mi przemknęło na tvn turbo że rzadkie oleje mogą być przyczyną że
    napinacze łańcuchów mogą nie do końca działać dobrze jak już olej czy
    napinacz jest trochę zużyty.

    --
    Janusz


  • 15. Data: 2025-06-21 19:54:36
    Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    w <news:op.28hg1ggag01fvf@l-366.harvard.local>
    dnia Sat, 21 Jun 2025 08:40:18 GMT user Tomasz Gorbaczuk pisze tak:


    >>> priorytet to maksymalna żywotność silnika.
    >>
    >> no to bym nie zmieniał na bardziej lepki i wolniejszy.
    >
    > Jak bardziej lepki to może lepiej smaruje? no i trudniej chyba w
    > takim zerwać film olejowy?


    Podobno największe zużycie dają rozruchy zimnego silnika.
    Wtedy rzadszy jest szybszy. Mieszkasz w Polsce? Co w zimie?

    Lepki to ucisza zużyty nieco silnik. Po co ci lepki w nowym?
    Szalonej rożnicy w cenie nie ma.

    --
    Czesi maja Skode Rumuni maja Dacie
    a Polacy maja Fiata Polio Weekend


  • 16. Data: 2025-06-21 22:19:21
    Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
    Od: ??x??(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 20.06.2025 o 22:37, Akarm pisze:

    >>> Jeśli nie bierze oleju to zostaw.
    >
    > A jak ma brać olej? To nie benzynowy przecież.

    Wyjaśnisz?

    --
    Pixel(R)??
    Albo PiS albo Polska


  • 17. Data: 2025-06-21 22:29:00
    Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
    Od: ??x??(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 21.06.2025 o 10:26, Tomasz Gorbaczuk pisze:

    >> Kiedy trafisz na mróz, to będziesz wiedział, czy warto było zmieniać. ;)
    >> Wtedy, albo szybko zmienisz na "rzadszy na zimnie", albo zostawisz.
    >
    > Poprzednie sorento z podobnym silnikiem zalewałem od nowości 5w30 bo
    > taki był w instrukcji.
    > Odpalał przy każdej temp. Nigdy mnie nie zawiódł.

    Moja KIA jak zmieniłem z 5W30 na 10W40 mnie zawiodła właśnie zimą. Co
    ciekawe, przy -5C odpala idealnie ale olej ma to do siebie, że poniżej
    -7C radykalnie staje się gęsty. OK, 5W30 to 100% syntetyk więc aż takiej
    masakrycznej różnicy w syntetyku nie będzie. 10W40 to już półsyntetyk i
    przy -10C zaczyna przypominać maź. Na dodatek, do mojego włazi 6,5L
    oleju co czyni masę w sensie objętości w misce olejowej i ten opór jest
    tak duży, że sprawny rozrusznik i sprawny akumulator nie dają rady
    kręcić z odpowiednią prędkością, do uzyskania ciśnienia na pompie
    wtryskowej. Pomaga jedynie rozgrzanie miski olejowej. Raz tak zrobiłem,
    że podstawiłem maszynkę elektryczną na 30 min...ale trzeba ją wtedy
    wozić ze sobą, po po wygaszeniu i ostudzeniu silnika (zależne od
    temperatury i czasu) będzie to samo. Przez 3-4h silnik się nie wychłodzi
    do -10C przy -10C otoczenia ale w 8h już tak.

    --
    Pixel(R)??
    Albo PiS albo Polska


  • 18. Data: 2025-06-23 12:21:28
    Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Kiedyś się mówiło o wypłukiwaniu przez rzadki olej nagaru itp. osadów które się
    odkładały np. w turbinie i "uszczelniały", a po
    wlaniu 0W to podobno się rozszczelniało cieknąc jak na widok wicemiss polonia.
    BTW akurat zamawiałem 5W/40 do TDDi, padło na Orlen w czerwonej flaszce (są inne
    bezmarkowe tańsze, wspieram polskie).
    Wybierając to mało widziałem podziału na "benzyna" i "diesel", w sklepie na półce
    może łatwiej byłoby zauważyć.
    Swoją drogą szczena mi opadła że wg instrukcji na 4 cylindry potrzeba aż 5,6 litra na
    wymianę :-o


    -----
    > rzadkie oleje mogą być przyczyną że napinacze łańcuchów mogą nie do końca działać
    dobrze jak już olej czy napinacz jest trochę
    > zużyty.


  • 19. Data: 2025-06-23 12:49:26
    Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Jun 2025 19:08:14 +0200, ʅǝxᴉꓒ®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 20.06.2025 o 18:26, Tomasz Gorbaczuk pisze:
    >> Za chwilę osiągnę 15kkm w sorento 2.2 crdi i chcę w nim wbrew zalecaniom
    >> Kia wymienić olej,
    >> Co się może stać jak zamiast wodą 0w30 zaleję go olejem syntetycznym 5w30?
    >> Ow30 to oczywiście olej zalecany przez producenta, ale na innych rynkach
    >> 5w30 jest teĹź zalecany jako opcjonalny.
    >> Popsuję coś? - wypadłem już dawno z tego szaleństwa olejowego i nie mam
    >> rozeznania.
    >> Podpowie ktoś? - priorytet to maksymalna żywotność silnika. Spalanie i
    >> EURO mam w du..pie.
    >>
    > Jeśli nie bierze oleju to zostaw. Ja zmieniłem inny z 5W40 na 10W40 i
    > zimą przy -10C nie mogę odpalić. W sumie mechanik mi zmienił (bo taki
    > miał a ja nie wiedziałem) dopiero w zimie się dowiedziałem. Oczywiście
    > nie jest to wina rozrusznika czy akumulatora. Silnik po prostu nie
    > osiąga tych obrotów co przy rzadszym oleju i temperaturze i nie może
    > wytworzyć ciśnienia na pompie.

    Chyba jednak jest to wina rozrusznika/akumulatora/silnika, bo dawniej
    były oleje np 15W-40, i silniki zapalały.

    > Jeśli jednak masz w dupie niskie
    > temperatury, to nic się nie stanie. Ja już nie wróciłem do 5W40. Jak
    > jest -10C to siedzę sobie w domu albo jadę benzynowcem :)

    A przecież -10 to jest jakaś ekstremalna temperatura.

    Pług odśnieżający jakoś rusza :-)

    J.


  • 20. Data: 2025-06-23 12:51:49
    Temat: Re: 5w30 zamiast 0w30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 21 Jun 2025 08:20:35 +0200, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > W dniu .06.2025 o 22:37 Akarm <a...@w...pl> pisze:
    >> Jeśli nie masz problemów z rozruchem przy mrozie, to nie masz czym się
    >> przejmować.
    >
    > Jeszcze nie wiem jak odpala zimą bo mam go od wiosny.
    > Ale do zimy wyjdzie jeszcze jedna wymiana.
    > Bardziej chodzi mi o to, że w "Internetach" co drugi specjalista nawija,
    > że 0w30 to zabójstwo dla silnika i aby zmienić go na 5w30.

    Po rozgrzaniu lepkość obu olejów jest podobna (te "30" to widełki
    lepkości, dość szerokie)

    A na zimno ... nawet ten 0W jest gęstszy niż na gorąco, więc co tu
    może zabić ...

    J.

strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: