  • 1. Data: 2023-05-28 12:42:15
    Temat: 9V AC z 5V DC
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Mam 5V DC (z USB) i chciałbym z tego dostać 9V AC o *znikomej*
    wydajności prądowej, rzędu ~20mA lub coś koło tego.

    9V AC musi mieć stabilne 50Hz i być galwanicznie oddzielone od 5V. Być
    może przydał by się przełącznik na 60Hz.

    Tak sobie kombinuje, jak by to najprościej zrobić...

    5V->przetwornica 12V DC->wzmacniacz audio stereo->"trafo telefoniczne" 1:1.

    uC->50/60Hz->dwie sinusoidy przesuniete w fazie.

    Trafo może być 1:2 lub 1:3 co zaoszczędziłoby na przetowrnicy, ale
    jeszcze nie orientowałem się na ile łatwo kupić gotowce. 1:1 widzę w
    ilościach dowolnych. To projekt hobbystyczny i nie chce w nim stosować
    trudno dostepnych lub drogich części, bo pewnie go upublicznię.

    uC w celu zapewnienia stabilnego 50Hz i ładnych symetrycznych sinusów
    (za pomocą jakiegoś PWM czy coś).

    To wygląda na przeinzynierowane.

    Jakiś pomysł, czy można coś uprościć?

  • 2. Data: 2023-05-28 12:49:20
    Temat: Re: 9V AC z 5V DC
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 28.05.2023 o 12:42, heby pisze:
    > To projekt hobbystyczny i nie chce w nim stosować trudno dostepnych lub
    > drogich części, bo pewnie go upublicznię.

    Będziesz Youtuberem?

    Robert

  • 3. Data: 2023-05-28 12:59:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/05/2023 12:49, Robert Wańkowski wrote:
    > Będziesz Youtuberem?

    Skąd ten wniosek?

  • 4. Data: 2023-05-28 13:22:53
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 28.05.2023 o 12:59, heby pisze:

    > Skąd ten wniosek?

    Tak mi się skojarzyło... hobbystycznie, coś z niczego, udostępnienie.

    Robert

  • 5. Data: 2023-05-28 13:32:01
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/05/2023 13:22, Robert Wańkowski wrote:
    > Tak mi się skojarzyło... hobbystycznie, coś z niczego, udostępnienie.

    Bardziej prawidłowym skojarzeniem jest github, jak już.

  • 6. Data: 2023-05-28 23:16:34
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2023-05-28 o 12:42, heby pisze:
    > Cześć.
    >
    > Mam 5V DC (z USB) i chciałbym z tego dostać 9V AC o *znikomej* > wydajności
    prądowej, rzędu ~20mA lub coś koło tego.

    20mA to nie taka znikoma ;)

    > 9V AC musi mieć stabilne 50Hz i być galwanicznie oddzielone od 5V. Być
    > może przydał by się przełącznik na 60Hz.

    Rozumiem że mowa o 9V RMS? Czyli amplituda 12.7V?
    No to jednak trochę.

    > Tak sobie kombinuje, jak by to najprościej zrobić...
    >
    > 5V->przetwornica 12V DC->wzmacniacz audio stereo->"trafo telefoniczne" 1:1.

    Zwrócę tylko uwagę na układ mostkowy - pozwoli na zmniejszenie wymaganej
    przekładni.

> [...]
    > ilościach dowolnych. To projekt hobbystyczny i nie chce w nim stosować
    > trudno dostepnych lub drogich części, bo pewnie go upublicznię.

    I jeszcze jedna uwaga, jak jest problem z trafem o innym przełożeniu niż
    1:1 to weź dwa takie same, albo i trzy. Uzwojenia pierwotne równolegle,
    wtórne szeregowo. Tylko trzeba zapewnić jakiś odstęp między nimi, albo
    odpowiednio układać. W sumie ten sam sygnał mają przenosić. Ale miejsca
    to raczej w ten sposób się nie zaoszczędzi.
    Jeżeli to ma być jedna częstotliwość to można by pokombinować z
    rezonansem do podbicia napięcia.

    > uC w celu zapewnienia stabilnego 50Hz i ładnych symetrycznych sinusów
    > (za pomocą jakiegoś PWM czy coś).

    Hmmm...

    Pozdrawiam

    DD

  • 7. Data: 2023-05-29 07:19:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/05/2023 23:16, Dariusz Dorochowicz wrote:
    > Rozumiem że mowa o 9V RMS? Czyli amplituda 12.7V?

    Tak, 9V RMS, choć sama wartośc napiecia jest drugorzędna. Powiedzmy, że
    9V RMS będzie celem, ale 7-8V też się nada.

    > Zwrócę tylko uwagę na układ mostkowy - pozwoli na zmniejszenie wymaganej
    > przekładni.

    Koncept jest taki, aby każdy kanał audio machał jednym odczepem trafo.
    To taki "mostek H" na wzmacniaczach. Robiłem już to wiele razy w
    przypadku miniaturowych silników i za pomocą zwykłych wzmacniaczy
    operacyjnych ;) Tutaj przypuszczalnie potrzebny będzie mały, dwukanałowy
    wzmacniacz audio. SPoro tego po róznych zabawkach z gniazdkiem
    słuchawkowym, ale jeszcze nie szukałem konkretów.

    > I jeszcze jedna uwaga, jak jest problem z trafem o innym przełożeniu niż
    > 1:1 to weź dwa takie same, albo i trzy. Uzwojenia pierwotne równolegle,
    > wtórne szeregowo.

    Ten pomysł rozważałem już, ale zależy mi na miejscu. Więc preferowałbym
    rozwiązanie w postaci 1 sztuki.

    Przeglądałem wczoraj ali i wnioski mam takie, że są trafo 1:2 do
    zastosowań audio, ale w znikomych ilosciach. Natomiast znalazłem trafo
    1:1 z dzielonym uzwojeniem. Zamówiłem, zobaczymy.

    Dalej, to lekko egzotyczna część, dlatego może się okazać, że lepsze
    jest użycie jednak 1:1 i przetwornicy, którą łatwiej kupić.

  • 8. Data: 2023-05-29 08:52:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 28 May 2023 12:42:15 +0200, heby wrote:
> [...]
    >
    > 9V AC musi mieć stabilne 50Hz i być galwanicznie oddzielone od 5V. Być
    > może przydał by się przełącznik na 60Hz.

    Co Ty chcesz z tego zasilac ...

> [...]
    >
    > Trafo może być 1:2 lub 1:3 co zaoszczędziłoby na przetowrnicy, ale
    > jeszcze nie orientowałem się na ile łatwo kupić gotowce. 1:1 widzę w

    Ale "telefoniczne" ... nie wiem czy przeniesie potrzebną moc.
    Trafa mozesz też łączyc, jesli takie tanie.

    Ale czy to trafo potrzebne?
    przetwornica 15V DC izolowana -> generatorze ze wzmacniaczem

> [...]
    > trudno dostepnych lub drogich części, bo pewnie go upublicznię.
    >
    > uC w celu zapewnienia stabilnego 50Hz i ładnych symetrycznych sinusów

    DDS z DAC.

    Sinus musi być, czy byle co?

    Bo PWM ... mozna przed trafem, potem tylko wygładzic.

    J.

  • 9. Data: 2023-05-29 09:35:05
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/05/2023 08:52, J.F wrote:
    > Co Ty chcesz z tego zasilac ...

    Czy to ważne ;) ?

    Kolega, mieszkajacy w US, znalazł w Goodwill-u jakieś stare budziki LCD,
    wartość sentymentalna i trochę kolekcjonerska.

    Okazało się, że zasilacz części cyfrowej działa sobie na 6V (ale zegarek
    i na 4V pracuje), jednak do popędzania samego licznika zegara oraz do
    jakiś kombinacji z zasilaniem backplane LCD wykorzystywane jest napięcie
    AC w okolicy 9V (bez niego zegar coś wyświetla, ale "gaśnie" po
    sekundach, więc to napięcie jest też wykorzystane do zmiany polaryzacji).

    Oryginalny zasilacz jest ogromny, ciężki i popsuty i padło pytanie czy
    można zrobić coś, co poda stosowne napięcia z USB i przy okazji
    wygeneruje sensowny zegar taktujący.

    I wtedy przypomniałem sobie, że praktycznie identyczny problem jest z
    zasilaniem C64. Od wielu lat mam w głowie prosty projekt zasilacza do
    C64 z USB, właśnie z generacją 9V AC. Nigdy nie miałem czasu zrobić.

    To w zasadzie taki sam zasilacz w sensie koncepcji.

    Może trzeba więc odkopać ten pomysł. Szczególnie że C64 cierpi z powodu
    problemów z oryginalnymi zasilaczami, a "nowe" są produkowane zazwyczaj
    na chińskich przetwornicach 230->5 co ich których strach używać. Kilka
    lat temu otwarłem taki jeden, elementy były wsadzone byle jak i
    "ustabilizowane" pociętą tekturą, aby nie latały ;)

    > Ale "telefoniczne"

    One się "telefoniczne" nazywają, często też "audio". Ot, 600 ohm
    impedancji, wielkośc rzędu 1/1.5/1.5 cm. W/g niektórych danych, 1W
    przenoszą. To powinno wystarczyć. Zależy mi na wymiarze również, bo mam
    jeszcze jeden pomysł...

    > Ale czy to trafo potrzebne?
    > przetwornica 15V DC izolowana -> generatorze ze wzmacniaczem

    Też, ale znowu: patrzę na dostępnośc dla hobbysty.

    > DDS z DAC.

    Ok, ale to niepotrzebnie podraża projekt (jeśli DAC zewnętrzny).
    Napięcie ma być ładne dla trafo, ale nie za ładne.

    > Sinus musi być, czy byle co?

    Nie wiem, ale grzeczniej by było zrobić to samo, co z trafo wychodziło.
    Nie dlatego że trzeba, ale dlatego, że można.

    > Bo PWM ... mozna przed trafem, potem tylko wygładzic.

    O o tym mowa. Jakiś PWM + kondensator powinny dać dostatecznie dobrego
    sinusa, tym bardziej że to ma pracować w 50 albo 60Hz i już. Dwa piny
    Tiny13 załatwiają problem generacji sinusa.

    Ale wpadło mi do głowy, ze może takie gotowce są na rynku. Np. gotowe,
    izolowane przetworniczki AC. Nie potrafię znaleźć.

  • 10. Data: 2023-05-29 10:53:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 May 2023 09:35:05 +0200, heby wrote:

    > Czy to ważne ;) ?

    O widzisz ponizej - ważne.

> [...]

    > Okazało się, że zasilacz części cyfrowej działa sobie na 6V (ale zegarek
    > i na 4V pracuje), jednak do popędzania samego licznika zegara oraz do

    Jesli jest osobne wejscie, to do popedzania licznika wystarczy mały
    generatorek.

    > jakiś kombinacji z zasilaniem backplane LCD wykorzystywane jest napięcie
    > AC w okolicy 9V (bez niego zegar coś wyświetla, ale "gaśnie" po
    > sekundach, więc to napięcie jest też wykorzystane do zmiany polaryzacji).

    I tu bys musial rozpoznac - potrzebne jest 9V AC, czy moze wystarczy
    -9V DC. Sinus niepotrzebny, do LCD to 20mA za duzo.

    Backplane jeden, czy dwa? Uklad sterujący znasz?
    PDF do niego?

    > Oryginalny zasilacz jest ogromny, ciężki i popsuty i padło pytanie czy
    > można zrobić coś, co poda stosowne napięcia z USB i przy okazji
    > wygeneruje sensowny zegar taktujący.

    Oryginalny zasilacz ma pewnie zwykłe trafo.
    I moze jakis stabilizator 6V ..

    A trafo w ogole niesprawne?

    > One się "telefoniczne" nazywają, często też "audio". Ot, 600 ohm
    > impedancji, wielkośc rzędu 1/1.5/1.5 cm. W/g niektórych danych, 1W
    > przenoszą.

    Ale nie wiadomo czy na 50Hz. Raczej nie.
    Poza tym zmierz opornosc - tam moze byc sporo, ze 100 ohm,
    bo to wiele zwojów cieniuśkim drutem.

    > Też, ale znowu: patrzę na dostępnośc dla hobbysty.

    Przetwornic jest pełno, izolować prosto.

> [...]
    >
    > Nie wiem, ale grzeczniej by było zrobić to samo, co z trafo wychodziło.
    > Nie dlatego że trzeba, ale dlatego, że można.

    Ale to niepotrzebnie podraża projekt :-P

    > O o tym mowa. Jakiś PWM + kondensator powinny dać dostatecznie dobrego
    > sinusa, tym bardziej że to ma pracować w 50 albo 60Hz i już.

    Chyba troche co innego mam na mysli. Normalne zasilanie mostkiem
    pierwotnej strony trafa.
    Z przebiegiem duzej czestotliwosci, ale w PWM zmodulowany sinus 50Hz.
    Podobno takie żelazne trafo ladnie tlumi juz pare kHz PWM.
    A jak nie stlumi, to po wtórnej stronie kondensator czy inny filtr.

    Hm, teraz modne jakies rezonansowe ZVS ... to moze i na 50Hz
    zadziałają?

    > Dwa piny
    > Tiny13 załatwiają problem generacji sinusa.

    Jeszcze masz scalone wzmacniacze klasy D.

    > Ale wpadło mi do głowy, ze może takie gotowce są na rynku. Np. gotowe,
    > izolowane przetworniczki AC. Nie potrafię znaleźć.

    Bo mało kto tego potrzebuje, a parametrow za dużo.
    Sa falowniki, sa UPS, są duze i małe inwertery/falowniki do samochod -
    na 230 i 115V

    J.