    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: 9V AC z 5V DC
    Date: Mon, 29 May 2023 10:53:50 +0200

    On Mon, 29 May 2023 09:35:05 +0200, heby wrote:

    > Czy to ważne ;) ?

    O widzisz ponizej - ważne.

    > Kolega, mieszkajacy w US, znalazł w Goodwill-u jakieś stare budziki LCD,
    > wartość sentymentalna i trochę kolekcjonerska.

    > Okazało się, że zasilacz części cyfrowej działa sobie na 6V (ale zegarek
    > i na 4V pracuje), jednak do popędzania samego licznika zegara oraz do

    Jesli jest osobne wejscie, to do popedzania licznika wystarczy mały
    generatorek.

    > jakiś kombinacji z zasilaniem backplane LCD wykorzystywane jest napięcie
    > AC w okolicy 9V (bez niego zegar coś wyświetla, ale "gaśnie" po
    > sekundach, więc to napięcie jest też wykorzystane do zmiany polaryzacji).

    I tu bys musial rozpoznac - potrzebne jest 9V AC, czy moze wystarczy
    -9V DC. Sinus niepotrzebny, do LCD to 20mA za duzo.

    Backplane jeden, czy dwa? Uklad sterujący znasz?
    PDF do niego?

    > Oryginalny zasilacz jest ogromny, ciężki i popsuty i padło pytanie czy
    > można zrobić coś, co poda stosowne napięcia z USB i przy okazji
    > wygeneruje sensowny zegar taktujący.

    Oryginalny zasilacz ma pewnie zwykłe trafo.
    I moze jakis stabilizator 6V ..

    A trafo w ogole niesprawne?

    > One się "telefoniczne" nazywają, często też "audio". Ot, 600 ohm
    > impedancji, wielkośc rzędu 1/1.5/1.5 cm. W/g niektórych danych, 1W
    > przenoszą.

    Ale nie wiadomo czy na 50Hz. Raczej nie.
    Poza tym zmierz opornosc - tam moze byc sporo, ze 100 ohm,
    bo to wiele zwojów cieniuśkim drutem.

    > Też, ale znowu: patrzę na dostępnośc dla hobbysty.

    Przetwornic jest pełno, izolować prosto.

    > Ok, ale to niepotrzebnie podraża projekt (jeśli DAC zewnętrzny).
    > Napięcie ma być ładne dla trafo, ale nie za ładne.

    > Nie wiem, ale grzeczniej by było zrobić to samo, co z trafo wychodziło.
    > Nie dlatego że trzeba, ale dlatego, że można.

    Ale to niepotrzebnie podraża projekt :-P

    > O o tym mowa. Jakiś PWM + kondensator powinny dać dostatecznie dobrego
    > sinusa, tym bardziej że to ma pracować w 50 albo 60Hz i już.

    Chyba troche co innego mam na mysli. Normalne zasilanie mostkiem
    pierwotnej strony trafa.
    Z przebiegiem duzej czestotliwosci, ale w PWM zmodulowany sinus 50Hz.
    Podobno takie żelazne trafo ladnie tlumi juz pare kHz PWM.
    A jak nie stlumi, to po wtórnej stronie kondensator czy inny filtr.

    Hm, teraz modne jakies rezonansowe ZVS ... to moze i na 50Hz
    zadziałają?

    > Dwa piny
    > Tiny13 załatwiają problem generacji sinusa.

    Jeszcze masz scalone wzmacniacze klasy D.

    > Ale wpadło mi do głowy, ze może takie gotowce są na rynku. Np. gotowe,
    > izolowane przetworniczki AC. Nie potrafię znaleźć.

    Bo mało kto tego potrzebuje, a parametrow za dużo.
    Sa falowniki, sa UPS, są duze i małe inwertery/falowniki do samochod -
    na 230 i 115V

    J.