  • 11. Data: 2021-04-27 00:30:27
    Temat: Re: Adata SU900 znika z systemu - kończy się?
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2021-04-26 o 20:17, pioruns pisze:
    > Haha przegapilem czesc posta, przepraszam, moja wina! :) Zaspany to
    > otepiony. Zignoruj moje posty :) Pozdrawiam.

    Może to jednak ja będę musiał przeprosić Ciebie. Napisałem, że
    przejrzałem wszystko, ale nie do końca tak jest. Zafiksowałem się na
    szukaniu przyczyny sprzętowej tymczasem jest jeszcze coś.
    Gdy dysk pojawiał się i znikał w dzienniku zdarzeń "storahci" sypało
    takimi ostrzeżeniami:

    "Wydano polecenie resetowania urządzenia \Device\RaidPort0" - źródło:
    storahci"

    Poniżej masz zrzut jak to wyglądało:
    https://imgur.com/1pUK1ZT

    Pobieżna jak na razie lektura internetów sugeruje, że problem może być
    ze sterownikami od chipsetu. I coś w tym może być. Zmieniałem jakiś rok
    temu płytę główną bo poprzednia padła. Ale systemu nie instalowałem na
    czysto. Po prostu włożyłem nową płytę (inny producent, ale chipset ten
    sam) system odnalazł sobie urządzenia, nie było konfliktów, błędów to i
    nie ruszałem tego.

    Iść w tym kierunku (instalacja sterowników od nowa) czy to raczej ślepa
    uliczka?

    --
    t0maszek

  • 12. Data: 2021-04-27 02:11:21
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 26/04/2021 23:30, Tomaszek wrote:

> [...]
    > nie ruszałem tego.
    >
    > Iść w tym kierunku (instalacja sterowników od nowa) czy to raczej ślepa

    Wow duzo tego na screenshocie.
    No widzisz, cos mi zaswitalo bo moze nie doczytalem ze zrozumieniem, ale
    nie zauwazylem, zebys opisal grzebanie po logach systemu, dlatego sie
    zapytalem, to tez wazne. I jednak sie przydalo :)

    (nie czytalem reszty postow w dyskusji ale tu masz moje przemyslenia na
    szybko):

    W Linuksie komunikat tego typu w urzadzeniu moze sugerowac blad
    polaczenia (kabel tak jak wczesniej sugerowales) ale takze blad
    zasilania. W wiekszosci przypadkow sprzet, nie soft. U Ciebie w Windows
    moze byc podobnie. Moze to byc zwiazane z uszkodzeniem plyty glownej,
    portu samego, kabla, dysku. Sterowniki to nie bylby moj pierwszy typ,
    ale jesli rok temu podmieniles plyte bez zmiany sterownikow, to jasne,
    przeinstaluj, zrob aktualizacje systemu, moze cos nowego tez znajdzie
    itp. Zobacz tez czy masz aktualizacje do BIOSu, moze cos sie da poprawic
    z obsluga SATA, AHCI czy ogolnie storage. Zrob tez memtest.

    A rownolegle:
    Sprobowalbym na tym etapie tez przerzucic dysk do innego komputera
    (jesli to mozliwe) i obserwowac go z tydzien, mozesz mu zapuscic jakas
    mala petle sleep pare minut, odczyt kilku GB danych, sleep pare minut i
    tak w kolko (aby go nie zuzywac, ale zeby tez nie spal, wymuszajac prace
    kontrolera SSD i chipsetu plyty).

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 13. Data: 2021-04-27 03:49:18
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2021-04-27 o 02:11, pioruns pisze:
    > Wow duzo tego na screenshocie.
    > No widzisz, cos mi zaswitalo bo moze nie doczytalem ze zrozumieniem, ale
    > nie zauwazylem, zebys opisal grzebanie po logach systemu, dlatego sie
    > zapytalem, to tez wazne.

    Grzebać to grzebałem, ale dość pobieżnie i bardziej zwracałem uwagę na
    czerwone ikonki niż żółte:)

    > (nie czytalem reszty postow w dyskusji ale tu masz moje przemyslenia na
    > szybko):

    Oczywiście wezmę je pod uwagę i tak sobie głośno myślę dalej

    > W Linuksie komunikat tego typu w urzadzeniu moze sugerowac blad
    > polaczenia (kabel tak jak wczesniej sugerowales) ale takze blad
    > zasilania.

    Jest po 3 w nocy, zdarzenie miało miejsce po 14. Komp cały czas chodzi,
    różne operacje dyskowe są i nie ma takiego objawu. Chodzi na tej
    skręconej tasiemce. I człowiek nie wie, czy może na tym polegać i tak
    już zostanie czy znowu za miesiąc, tydzień, dzień się to wysypie:)

    W wiekszosci przypadkow sprzet, nie soft.

    Pierwsze podejrzenia właśnie ku sprzętowi skierowałem.

    U Ciebie w Windows
    > moze byc podobnie. Moze to byc zwiazane z uszkodzeniem plyty glownej,
    > portu samego, kabla, dysku.

    Portów SATA trochę wolnych jest, można pozmieniać, ale dopiero wtedy gdy
    problem się powtórzy:)

    Sterowniki to nie bylby moj pierwszy typ,
    > ale jesli rok temu podmieniles plyte bez zmiany sterownikow, to jasne,
    > przeinstaluj, zrob aktualizacje systemu, moze cos nowego tez znajdzie
    > itp.

    Sprawdziłem i okazało się, że to prawie 2 lata już minęło od tego czasu.
    I jakoś do tej pory działał na tym co ma nie robiąc problemów.

    Zobacz tez czy masz aktualizacje do BIOSu

    Nie ma nowszej wersji. Mam najnowszą.

    moze cos sie da poprawic
    > z obsluga SATA, AHCI czy ogolnie storage. Zrob tez memtest.

    Jest natomiast nowy firmware do dysku (nowszy niż ja mam) Ale cykora
    mam:) Oczywiście musiałbym zrobić obraz całego dysku i wtedy dopiero
    cokolwiek bym zaryzykował:)

> [...]
    > mala petle sleep pare minut, odczyt kilku GB danych, sleep pare minut i
    > tak w kolko (aby go nie zuzywac, ale zeby tez nie spal, wymuszajac prace

    Jeśli to faktycznie tylko tasiemka, to nie ma potrzeby robienia takich
    operacji (choć jest to możliwe) ale nigdy nie wiadomo, czy problem się
    nie powtórzy. Nie występuje jak widać często i nie potrafię go ręcznie
    wywołać i powtórzyć co mnie martwi najbardziej.

    Dobra, starczy tego. Czas się przespać:)
    Dzięki za sugestie. Oby się nie przydały:)

    --
    t0maszek

  • 14. Data: 2021-04-27 04:01:35
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    https://imgur.com/tAKDnXd

    Dodam jeszcze dla porządku SMART dysku, ale tu chyba naprawdę nic
    ciekawego nie ma. W Adata SSD Toolbox wygląda to identycznie, tylko
    mniej czytelnie:)
    Oczywiście ten screen powstał już po tych cyrkach:)

    --
    t0maszek

  • 15. Data: 2021-04-27 09:40:45
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-04-26 o 21:23, heby pisze:

> [...]
    >
    > Znalazłem częśc wspólną: wszystkie były "najtańsze".
    >
    > Mam teraz taka zasadę, że jeśli wtyczka ma klips metalowy, to pewnie nie
    > jest z tych najtańszych. I faktycznie, takie kable nie sprawiły
    > problemów, za to te najtańsze wyrzuciłem już 4 sztuki, powodowały
    > przedziwne zjawiska (znikanie dysku, przechodzenie w readonly, psucie
    > filesystemu na restarcie, znikanie dysku na boot itd itp).
    >
    > Co najmniej dwa z tych najtańszych, to były śmieci dołączone do płyt
    > głównych z niższej półki. Więc nawet takie kryterium nie chroni. Chroni
    > metalowy klips, jakkolwiek głupio to brzmi ;)

    Z tym "chroni metalowy klips" dyskutował bym.
    Ta moja felerna miała właśnie metalowy element (blaszkę)
    robiącą za zatrzask.
    Żyjemy w epoce tandety i warto mieć w szufladzie trochę
    zapasowych podzespołów.

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2021-04-27 10:17:36
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2021-04-27 o 09:40, RadoslawF pisze:
> [...]
    > robiącą za zatrzask.
    > Żyjemy w epoce tandety i warto mieć w szufladzie trochę

    Wiem. Po trafieniu fabrycznie uszkodzonego przewodu do zasilania
    monitora, kabelka USB do ładowarki i startera do świetlówki nie mam
    złudzeń, że to jest możliwe i to nie jest przypadek:(

    --
    t0maszek

  • 17. Data: 2021-04-28 17:45:35
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2021-04-27 o 03:49, Tomaszek pisze:
> [...]
    >
    > Jest natomiast nowy firmware do dysku (nowszy niż ja mam) Ale cykora
    > mam:) Oczywiście musiałbym zrobić obraz całego dysku i wtedy dopiero
    Na początku tego roku instalowałem dysk SSD 500 GB na NVMe - SAMSUNG Evo
    970. Była to kopia dysku talerzowego 500 GB z systemem Windows 10.

    Komputer działa na tym dysku, ale... jakiś czas temu zainstalowałem
    program SAMSUNG Magician, by sprawdzić dokładniej parametry dysku. No i
    po instalacji programu i jego uruchomieniu, gdy chciałem sprawdzić różne
    szczegółowe parametry dysku program napisał mi w komunikacie:

    "Szczegółowe dane na temat dysku dostępne są jedynie, gdy dla tego dysku
    zainstalowany jest sterownik Microsoft lub SAMSUNG."

    Dysk podłączony jest w nie takim znowu starym komputerze biurowym DELL
    OptiPlex z prockiem i5-6500, a na płycie obsługiwany jest przez
    sterownik Intela dla płyty głównej (wszak to dysk NVMe).

    Tak więc, prócz firmware dysku, winny może być również sterownik
    (chociaż u Ciebie to dysk na tasiemce, ale może jakiś dedykowany
    sterownik dla tego dysku ADATA również jest oferowany przez producenta).

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 18. Data: 2021-04-30 11:28:52
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2021-04-28 o 17:45, Krystek pisze:
> [...]
    > (chociaż u Ciebie to dysk na tasiemce, ale może jakiś dedykowany
    > sterownik dla tego dysku ADATA również jest oferowany przez producenta).\

    Dzięki za sugestie. Tym razem jednak to nie to. AData SSD Toolbox podaje
    wszystkie informacje (TBW, SMART, tryby pracy, możliwy ręczny TRIM,
    konserwacja, diagnostyka, temperatury itd. itp.)
    Sterowników do mojego dysku nie ma. Ale byłeś blisko, bo faktycznie do
    innych są. Zaskoczyło mnie to trochę, ale tak faktycznie jest. Do mojego
    jest firmware no i wspomniany toolbox.

    --
    t0maszek