  • 1. Data: 2023-01-09 08:22:13
    Temat: Aku w UPSach, różne technologie
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    Padł mi UPS, szukam więc nowego, biorę opis z jakiegoś APC a tam stoi:

    "Moc - Technologia baterii: Ołowiany (VRLA)"

    Hmm... do tej pory miałem w UPSie APC aku żelowy AGM, a tu VRLA?

    Szukam więc czym to się różni i czym w ogóle jest.

    Trafiam na dwie pierwsze z brzegu strony:

    https://pomiarywelektryce.pl/instalacje-elektryczne/
    jakie-sa-roznice-pomiedzy-akumulatorami-vrla-i-agm-9
    73.html

    https://www.akumulatory-zelowe.pl/charakterystyka-ak
    umulatorow-vrla-pm-8.html

    A tu bełkot. W jednym piszą:

    "Akumulatory bezobsługowe wytwarzane są w dwóch technologiach VRLA
    (Valve Regulated Lead-Acid) i AGM (Absorbed Glass Mat)."

    W drugim zaś:

    "Akumulatory VRLA są wykonywane w dwóch technologiach:

    AGM - (Absorbed Glass Mat), elektrolit jest uwięziony w separatorach z
    włókna szklanego o dużej porowatości,

    Żelowej - (Gel), elektrolit jest w postaci żelu, powstałym "

    wtf? Myślałem, że AGM to żelowe, a tu AGM to podzbiór VRLA, ale tylko w
    drugim linku, bo w pierwszem VRLA to inna technologia niż AGM.

    To w końcu VRLA jest czym?

    Pytanie ostateczne: czy można ich używać zamiennie? Czy do tego UPSa,
    który wymaga VRLM mogę używać AGM?

    --
    pzdr
    Roman

  • 2. Data: 2023-01-09 08:59:53
    Temat: Re: Aku w UPSach, różne technologie
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Czyli mówiąc po ludzku: korek z odpowietrznikiem?

    -----

  • 3. Data: 2023-01-09 12:54:47
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2023-01-09 o 08:22, Roman Tyczka pisze:

    > Padł mi UPS, szukam więc nowego, biorę opis z jakiegoś APC a tam stoi:

    Kup najlepiej w takiej technologii jaki miałeś.
    Inna budowa akumulatora daje trochę inną charakterystykę co w APC może
    spowodować konieczność nowego zaprogramowania.
    Ja kilka tygodni temu zmieniłem żelowe na AGM i pod obciążeniem pulsują
    mi wszystkie prawe lampki poziomu naładowania mimo pełnego naładowania
    UPSa i podtrzymania zasilania tak długo jak trzeba. Można to zrobić
    jakimś specjalnym programem ale nie chcę eksperymentować.

  • 4. Data: 2023-01-09 13:36:58
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 9.01.2023 12:54, t-1 wrote:

> [...]
    > UPSa i podtrzymania  zasilania tak długo jak trzeba. Można to zrobić
    > jakimś specjalnym programem ale nie chcę eksperymentować.

    Jak napisałem padł mi UPS, nie aku, znaczy aku też, UPS padł i zabił aku
    wraz ze sobą. Nieważne.

    Teraz chcę kupić nowego UPSa, szukam podobnego modelu jak miałem, Smart
    UPS 1000, tylko w nowszej odsłonie i trafiam na info o tych aku VRLA,
    dlatego pytam, bo prędzej nie było takich dziwadeł.

    ps. mój UPS też ostatnie 3 m-ce mrugał prawym rzędem diodek co jakiś
    czas (nie zauważyłem reguły), może to oznaka nadchodzącego zgonu?

    --
    pzdr
    Roman

  • 5. Data: 2023-01-09 13:54:21
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 09.01.2023 o 13:36, Roman Tyczka pisze:

    > ps. mój UPS też ostatnie 3 m-ce mrugał prawym rzędem diodek co jakiś
    > czas (nie zauważyłem reguły), może to oznaka nadchodzącego zgonu?

    All of the battery lights flashing simultaneously indicates the estimated battery run
    time
    is very low. (usually <5 minutes) It could be caused by failing batteries, a very
    high
    load, or a poor run time calibration.

    ja wsadzam do starych APC smart to co mam pod ręką, ograniczając tylko napięcie
    ładowania
    do takiego jak sobie życzy producent aku dla pracy buforowej, no i oczywiście aku
    musi dać
    odpowiedni prąd

  • 6. Data: 2023-01-11 17:12:20
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Roman Tyczka" <r...@h...you.spammer> napisał w
    wiadomości news:63bbc0a5$0$548$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]

    > To w końcu VRLA jest czym?
    > Pytanie ostateczne: czy można ich używać zamiennie? Czy do tego UPSa,

    Ja ostatnio wymieniałem. Kupiłem podobny innej firmy bo tańszy o połowę. Był
    9 Ah a ten ma 7. Czas podtrzymania z 27 minut spadł o połowę! Oni sami nie
    wiedzą co reklamują. Tylko motają każdy z osobna.

    neelix