  • 11. Data: 2023-06-06 14:09:07
    Temat: Re: Akumulator piaskowy,kamienny
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Jun 2023 16:50:50 -0700 (PDT), ptoki (ptoki) wrote:

    > Jakas idea to byla. Ale nikt nie rozwazal uzycia na powaznie bo to niezbyt
    kompatybilne z aktualnym budownictwem.
    > Niby mozna by grzac grunt a potem wyciagac cieplo za pomoca PC. Tyle ze jak sie ma
    pecha to podziemny ciek zabierze to cieplo i zaniesie sadiadowi albo polowie wsi...

    Lepiej wypompowac wodę i wyciągnąc ciepło sąsiadowi ? :-)

    J.

  • 12. Data: 2023-06-07 08:44:03
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Tuesday, June 6, 2023 at 2:44:38 a.m. UTC-5, J.F wrote:
> [...]
    grzalkach nagrzewa do wysokich temperatur jakieś kamienie czy inny piach.

    para, dlugo terminowe - rozladowanie powietrzem czy jakas tam ciekla sola itp.)

    sie wydostac i w praktyce stala czasowa bedzie na tyle duza ze ten stos po prostu po
    wierzchu bedzie mial te temperature. Trudno to zaizolowac w sensownym wymiarze.
    > W Malborku jest taki system - jest wielki piec, z wielkimi glazami w
    > srodku, rozpala sie tam ogien, nagrzewa głazy, potem ogien gasnie,
    > a przez piec przepuszcza sie powietrze i rozprowadza kanałami po
    > zamku.
    > Ale to na 3 dni starczalo.
    zalozylem/policzylem i zanizylem wyniki np. 10x?

    tej temperaturze wiekszosc materialow uzytych jest nadal stabilna.
    (https://czysteogrzewanie.pl/jak-to-sie-robi/co-za-d
    uzo-to-niezdrowo-dobor-mocy-kotla-weglowego/)

    > Odejmij to, co przez komin.
    u-ze-slonca/) wychodzi mi ze trzeba by instalacji na jakies 20-30kW Peak czyli
    120-160m2 - do zrobienia. Cena - jakies 100-150kpln
    (https://fotowoltaikaonline.pl/ceny-paneli-sloneczny
    ch/10kw)

    > eee - trzy zera wiecej.

    Racja, gugiel mi pokazal watogodziny zamiast kWh

    > 10 ton piasku nie zastapi 4 ton wegla.

    dodatkowa kostke 2x2x2m. W kostce umieszzcamy mocowania na grzalki. Skoro trzeba nam
    20kW Peak to tych grzalek trzeba by z 10-20 umieszczonych relatywnie rownomiernie.
    pomieszczenia w sam akumulator (jesli grubo kamienny) albo w rury umieszczone nie za
    gesto (co 50-70cm), powietrze przed skierowaniem do domu mieszamy z powietrzem z
    pomiedzy zewnetrznego i wewnetrznego plaszcza.

    sie na te 800stopni rozlozylo wewnatrz).

    yczna-budynkow/kalkulatory/calc-wpc/)
    > I bylo by fajnie, gdyby nie te 3 zera.

    Ta, musze przeliczyc nieco :)

    Wychodzi mi jakies 130ton piasku.
    22000kWh -> 79200000000J
    dzielone na 880J/Kg/C i 1000kg oraz 700stopni

    Tyle dobrze zesame kWh z paneli dobrze policzylem.

    Ale 130 ton piachu robi nieco wiekszy akumulator. jakies 4,5m kostka

    Teraz chyba dobrze policzone.

    > P.S. Woda ma 4.2kJ/kgK, 235t wody podgrzanej o 80 stopni zawiera
    > potrzebna energie. A to tylko 235m3 - powiedzmy 7x7x5m.
    > Tylko jak to zaizolowac.

    Woda 20-100stopni to odpowiednik piasku 20-400 - kilogram do kilograma.
    Grzejac do 700 stopni mielibysmy te okolice 130ton.

    temperature mozna miec nizsza (dajmy na to 600stopni).
    > Hm, beton to nie jest głownie piach?
    Nie ma tyle szpar, no i moze licza ze tam nie jest piach tylko jakis inny wypelniacz.
    W tabelkach pisza ze ma 1.4 zazwyczaj.

    > Hm taki zbiornik z wodą miedzy 4 mieszkaniami ...
    >
    > Jeszcze inna możliwosc, to jakas substancja, ktora będzie sie topic w
    > temperaturze powiedzmy 200 st C. krystalizacja dostarcza dużo energii.

    Drogie. Kiedys pomysl byl na parafine ale ona i droga i latwo palna.

  • 13. Data: 2023-06-07 08:45:53
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Tuesday, June 6, 2023 at 3:18:07 a.m. UTC-5, Cezar wrote:

    grzalkach nagrzewa do wysokich temperatur jakieś kamienie czy inny piach.

    > W UK, w dalszym ciągu w domach znajdziesz "storage heaters"
    > jak tutaj:
    > http://www.barrygraygillingham.com/Tutoring/NSH/HowN
    SH.html

    > sam takich kilka rozebrałem żeby wynieść bo to cholerstwo jest take
    > cięzkie że w całości sie nie da.
    > Zasada jest taka że są one uruchamiane w nocy, kiedy włącza na jest
    > tania taryfa (wspominałem w innym wątku o włączaniu taryfy nocnej
    > poprzez sygnał zakodowany w transmisji AM)
    >
    > Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby to zasilić z PV.
    > Wysokiej temperatury nie ma ale zasada ta sama...

    Ta, w polsce to sie nazywalo piec akumulacyjny.
    Nie wiem czemu bylo popularne kiedys bo wtedy nie bylo zmiennych taryf.
    Aktualnie w paru domach widzialem takie rozwiazania.

  • 14. Data: 2023-06-07 11:52:05
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 7 czerwca 2023 o 08:45:55 UTC+2 ptoki (ptoki) napisał(a):

> [...]
    > Nie wiem czemu bylo popularne kiedys bo wtedy nie bylo zmiennych taryf.
    > Aktualnie w paru domach widzialem takie rozwiazania.
    Kiedys to niby kiedy nie było zmiennych taryf?

  • 15. Data: 2023-06-07 12:09:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Jun 2023 23:45:53 -0700 (PDT), ptoki (ptoki) wrote:
    SH.html

    > Ta, w polsce to sie nazywalo piec akumulacyjny.
    > Nie wiem czemu bylo popularne kiedys bo wtedy nie bylo zmiennych taryf.
    > Aktualnie w paru domach widzialem takie rozwiazania.

    Popularne były tam, gdzie była druga taryfa.

    A raczej - jak ktos nie mógł inaczej (bo prądem jednak drogo),
    to kupował taki piec i zamawiał drugą taryfe. Bo to tylko kwestia
    wymiany licznika.

    Nawiasem mowiąc, cos słyszę, ze obecnie zaciera sie róznica miedzy
    ceną w nocy i w dzien. Za duzo OZE/PV?

    J.

  • 16. Data: 2023-06-07 12:26:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Jun 2023 23:44:03 -0700 (PDT), ptoki (ptoki) wrote:
> [...]

    > Tyle dobrze zesame kWh z paneli dobrze policzylem.
    >
    > Ale 130 ton piachu robi nieco wiekszy akumulator. jakies 4,5m kostka

    Hm, trzy zera objetosci to po jednym zerze w kazdym wymiarze.
    Czyli nie kostka po 2m, ale po 20m ...

    > Woda 20-100stopni to odpowiednik piasku 20-400 - kilogram do kilograma.
    > Grzejac do 700 stopni mielibysmy te okolice 130ton.

    Jakby tak.

    temperature mozna miec nizsza (dajmy na to 600stopni).
    > Nie ma tyle szpar,

    Nie powinno miec znaczenia, w koncu i tak masa sie liczy.

    > no i moze licza ze tam nie jest piach tylko jakis inny wypelniacz.

    Gdzies tam niby jest woda, czy tez wiązania wodorowe, ale zeby aż tak
    podnosiły?

    > W tabelkach pisza ze ma 1.4 zazwyczaj.

    No chyba, ze inna tabelka :-)
    https://www.locja.pl/haslo/cieplo-wlasciwe,73

    Kolejna sprawa, to rozszerzalnosc cieplna - piasek lepszy niz beton
    :-)

    > Drogie. Kiedys pomysl byl na parafine ale ona i droga i latwo palna.

    No i się w dosc niskiej temperaturze topi ... choc moze to i zaleta -
    dostarczy ciepla na koniec.

    A drogie ... trzeba pozbierac po cmentarzach :-)

    J.

  • 17. Data: 2023-06-07 22:27:21
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Wednesday, June 7, 2023 at 5:09:57 a.m. UTC-5, J.F wrote:
> [...]
    > wymiany licznika.
    >
    > Nawiasem mowiąc, cos słyszę, ze obecnie zaciera sie róznica miedzy

    Mialem na mysli lata 70-te i wczesne 80-te.
    Pare takich piecow wtedy widzialem. A liczniki byly wtedy chyba jedno taryfowe.
    Bylo za PRL mozliwe uzywanie dwu taryf na wsi?

  • 18. Data: 2023-06-07 22:40:00
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 7 czerwca 2023 o 22:27:22 UTC+2 ptoki (ptoki) napisał(a):
    SH.html

    > Mialem na mysli lata 70-te i wczesne 80-te.
    > Pare takich piecow wtedy widzialem. A liczniki byly wtedy chyba jedno taryfowe.
    > Bylo za PRL mozliwe uzywanie dwu taryf na wsi?
    To wiesz ze nie było dwóch taryf czy nie wiesz? Do drugiej taryfy nie trzeba ciagnac
    dodatkowego kabla z elektrowni. Wystarczy zegarek.

  • 19. Data: 2023-06-07 22:48:47
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Wednesday, June 7, 2023 at 5:26:04 a.m. UTC-5, J.F wrote:
> [...]
    yczna-budynkow/kalkulatory/calc-wpc/)

    > Hm, trzy zera objetosci to po jednym zerze w kazdym wymiarze.

    No niby tak ale jak dziele to mi wychodzi 4m kostka
    http://iletowazy.pl/piasek-suchy-kalkulator/
    85m3 - 130 ton.

    Tez mi te trzy zera spokoju nie daja. To powinno byc liniowe. Moze gdzies indziej sie
    machlem?

> [...]
    > Nie powinno miec znaczenia, w koncu i tak masa sie liczy.
    > Gdzies tam niby jest woda, czy tez wiązania wodorowe, ale zeby aż tak

    Moze licza ze piach mokry? Szklo wpisali 770, beton 1000-1100.
    imho moje 880 moze byc blizsze prawdzie.

    > Kolejna sprawa, to rozszerzalnosc cieplna - piasek lepszy niz beton
    > :-)

    Ta, i latwiej tym zarzadzic. I tansze chyba...

    > No i się w dosc niskiej temperaturze topi ... choc moze to i zaleta -
    > dostarczy ciepla na koniec.
    >
    > A drogie ... trzeba pozbierac po cmentarzach :-)

    Podsumowujac:
    te 4tony wegla to przy 100% sprawnosci i 22MJ/kg wartosci opalowej wychodzi 22000kWh
    Co daje jakies 130-150m2 panela i 130ton akumulatora.

    Przycinajac sprawnosc kotla do 50% mamy 60-70m2 panela i 65ton piachu.

    Cos jeszcze sie nie zgadza?

  • 20. Data: 2023-06-07 22:50:56
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Wednesday, June 7, 2023 at 3:40:03 p.m. UTC-5, Zenek Kapelinder wrote:
    SH.html

    > To wiesz ze nie było dwóch taryf czy nie wiesz? Do drugiej taryfy nie trzeba
    ciagnac dodatkowego kabla z elektrowni. Wystarczy zegarek.

    Wiem ze widzialem piece akumulacyjne. Nie wiem jaki byl ich sens jak moglo nie byc
    dwutaryfowych licznikow.

    Byly takowe wtedy?