  • 1. Data: 2023-04-03 03:00:27
    Temat: garnki, patelnie i ich gorące rączki
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Na rynku mamy kupę produktów wykonanych ze stali nierdzewnej. Wiele z
    nich ma też stalowe rączki i one potrafią się zagrzać w czasie
    przyrządzania jak nie powiem co.
    Jakiś czas temu, kupiłem dwie całkiem poręczne, duże patelnie, jak
    najbardziej stalowe (zapewnienia producenta) i z metalowymi raczkami,
    które nie mają tego problemu.

    Stal jak wiadomo nie jest zbyt imponującym przewodnikiem ciepła w
    porównaniu np. z taką miedzią czy nawet aluminium. Grzejące rączki garów
    (opieram się o te co mam u siebie) mają inną konstrukcje - jest to de
    facto pusty profil z blachy stalowej. Te niegrzejące wydają się być
    jednolite. Pomijając apekt edukacyjny, gdzie takie zachowanie nie jest
    dla mnie do końca intuicyjne (spodziewałbym się silniejszego nagrzewania
    bloku), zastanawiam się, czy tak wyrazne różnice mogą wynikać wyłącznie
    z konstrukcji tych rączek i np. działania konwekcji wewnatrz profilu,
    czy tez te lite rączki to jednak jakiś specjalny stop o niższym niż
    normalnie wsp. przewodzenia ciepła. Odcień marginalnie zółtawy, ale cała
    patelnia (jej widoczne dno) jest taka.

    Rzeczone:
    https://anolon.com/collections/accolade-cookware/pro
    ducts/8-inch-10-inch-frying-pan-set

    "Handles: Dual Riveted Cast Stainless Steel"

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2023-04-06 22:23:20
    Temat: Re: garnki, patelnie i ich gorące rączki
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    niedziela, 2 kwietnia 2023 o 20:00:28 UTC-5 Marcin Debowski napisał(a):
> [...]
    > czy tez te lite rączki to jednak jakiś specjalny stop o niższym niż
    > normalnie wsp. przewodzenia ciepła. Odcień marginalnie zółtawy, ale cała

    Zazwyczaj wiekszy wplyw ma to ze grzejesz je na gazie i palnik jest zaszeroki i
    spaliny ida bokiem i grzeja te uchwyty.

    W praktyce jak masz w garnku wode i grzejesz samo dno to raczki beda nie cieplejsze
    niz sto stopni. A w wiekszosci przypadkow "ledwo" okolo 70C

    Jesli te patelnie maja te same wymiary co te z goracymi raczkami to moze po prostu
    tam jest kawalek bakelitu ktory izoluje te raczke od reszty albo male wypuski
    ograniczajace powierzchnie przylegania.

  • 3. Data: 2023-04-06 23:18:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 6 Apr 2023 13:23:20 -0700 (PDT), ptoki (ptoki) wrote:

> [...]

    Tez bym sie tak spodziewal. lity metal ulatwia transport ciepla od
    zrodla do raczki, a chlodzenie przez otaczajace powietrze takie samo.
    Ale lity metal jest ciezki.

    ducts/8-inch-10-inch-frying-pan-set

    > Zazwyczaj wiekszy wplyw ma to ze grzejesz je na gazie i palnik jest
    > zaszeroki i spaliny ida bokiem i grzeja te uchwyty.

    A jeszcze szczegolniej, jesli ten pusty profil jest tak zamocowany ze
    robi za łapacz spalin i komin - i gorace spaliny lecą przez całą
    rączkę.

    te ze strony powyzej tego nie maja.

> [...]
    > moze po prostu tam jest kawalek bakelitu ktory izoluje te raczke od
    > reszty albo male wypuski ograniczajace powierzchnie przylegania.

    Nie wyglada ...

    J.

  • 4. Data: 2023-04-07 04:47:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-04-06, ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:

    ducts/8-inch-10-inch-frying-pan-set

    > Zazwyczaj wiekszy wplyw ma to ze grzejesz je na gazie i palnik jest
    > zaszeroki i spaliny ida bokiem i grzeja te uchwyty.

    To może być faktycznie istotny czynnik.

> [...]
    > moze po prostu tam jest kawalek bakelitu ktory izoluje te raczke od
    > reszty albo male wypuski ograniczajace powierzchnie przylegania.

    Mają zbliżone. Ale efekt gorących spalin może być faktycznie istotny,
    również w ten sposób, że dla profilowych rączek nastąpi dużo szybsze
    ich nagrzanie, a dla bloku wolniejsze. Więc to może iść w dokładnie
    odwrotnym kierunku efektywności odprowadzenia ciepła do gara, a nie
    nagrzewania z gara. Te profilowe nie odprowadzą niczego efektywnie
    przewodząc w masie.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2023-04-07 21:45:31
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    czwartek, 6 kwietnia 2023 o 21:47:55 UTC-5 Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > odwrotnym kierunku efektywności odprowadzenia ciepła do gara, a nie
    > nagrzewania z gara. Te profilowe nie odprowadzą niczego efektywnie

    A tak, jesli te profile dzialaja jak kominy to rzeczywiscie efekt bedzie odwrotny.
    Pojemnosc cieplna mala, powierzchnia duza itp.