  • 1. Data: 2023-05-12 21:54:11
    Temat: gazy szlachetne
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    nieprzewidziane skutki wojny:

    https://spie.org/news/photonics-focus/mayjune-2023/s
    upplying-noble-gases-for-photonics-in-war-time?SSO=1

    Before the invasion, Ukraine accounted for 50 to 70 percent of global
    neon gas production and 40 and 30 percent, respectively, of global
    krypton and xenon gas production. Companies like Cryoin, Ingas, and
    Iceblick had major operations in Mariupol, Odessa, and elsewhere in
    Ukraine.

    Przy czym argon bierze sie powietrza (1%), hel chyba z gazu ziemnego,
    a neon i krypton ... wydaje mi się, ze z powietrza.

    Co przyciągneło te firmy na Ukrainę - tani prąd?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Neon
    "About 70% of the global neon supply is produced in Ukraine[46] as a
    by-product of steel production in Russia"

    Stali? W Rosji?
    O co tu chodzi ... skraplali powietrze aby uzyskac tlen?

    J.

  • 2. Data: 2023-05-13 18:46:08
    Temat: Re: gazy szlachetne
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    piątek, 12 maja 2023 o 21:54:14 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
    > by-product of steel production in Russia"
    >
    > Stali? W Rosji?
    > O co tu chodzi ... skraplali powietrze aby uzyskac tlen?

    Rektyfikacja ciekłego powietrza w kolumnie, to stara i droga metoda otrzymywania
    tlenu.
    Obecnie używa się raczej tańszych metod, jak przepuszczanie mieszanin gazów przez
    membrany, lub to:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Pressure_swing_adsorpt
    ion#Vacuum_swing_adsorption
    Jednak przy zapotrzebowaniu tlenu w dużych ilościach, może rektyfikacja być nadal
    opłacalna.

  • 3. Data: 2023-05-13 19:21:09
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    WM napisał(a):

> [...]
    ion#Vacuum_swing_adsorption
    > Jednak przy zapotrzebowaniu tlenu w dużych ilościach, może rektyfikacja być nadal

    W szpitalnych/domowych koncentratorach tlenu też używają membran?

  • 4. Data: 2023-05-13 20:12:23
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    sobota, 13 maja 2023 o 19:21:10 UTC+2 alojzy nieborak napisał(a):

    upplying-noble-gases-for-photonics-in-war-time?SSO=1

    > W szpitalnych/domowych koncentratorach tlenu też używają membran?

    Różne metody stosują, membranowe też.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_concentrator#Me
    mbrane_separation
    Jednak z opisu wynika, że w medycynie membranowe raczej nie są stosowane.

    Decyduje zapewne analiza kosztów.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Membrane_gas_separatio
    n#Cost_analysis

  • 5. Data: 2023-05-13 20:57:03
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 13 maja 2023 o 19:21:10 UTC+2 alojzy nieborak napisał(a):

    upplying-noble-gases-for-photonics-in-war-time?SSO=1

    > W szpitalnych/domowych koncentratorach tlenu też używają membran?
    Sit molekularnych. Mądrze się nazywa ale do tlenu to pokruszoną skala. Zeolit się
    nazywa.

  • 6. Data: 2023-05-14 00:14:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-13, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    mbrane_separation
    > Jednak z opisu wynika, że w medycynie membranowe raczej nie są stosowane.

    Membranowych też uzywa się w szpitalach, ale chyba te przenośne
    koncentratory to głownie ciśnieniwa absorpcja/desorpcja azotu na sitach
    molekularnych.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2023-05-14 16:54:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 14 maja 2023 o 00:14:12 UTC+2 Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > Membranowych też uzywa się w szpitalach, ale chyba te przenośne
    > koncentratory to głownie ciśnieniwa absorpcja/desorpcja azotu na sitach

    Jeśli napisałeś "chyba" to znaczy że nie wiesz. To jak nie wiesz to po chuj piszesz?

  • 8. Data: 2023-05-14 19:32:57
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > Membranowych też uzywa się w szpitalach, ale chyba te przenośne
    > koncentratory to głownie ciśnieniwa absorpcja/desorpcja azotu na sitach

    Obecnie umiemy projektować membrany zoptymalizowane do danej mieszaniny gazów.
    To podobno przyszłość techniki rozdziału gazów.
    Problemem jest narazie bardzo wysoki koszt wytworzenia takiej membrany i jej niska
    trwałość.

    Za to sam proces rozdziału gazów z taką membraną jest mocno energooszczędny.
    Politycy promują takie rozwiązania, więc mogą być rozmaite niespodzianki.

  • 9. Data: 2023-05-14 19:48:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 14 maja 2023 o 19:32:58 UTC+2 WM napisał(a):

> [...]
    > Politycy promują takie rozwiązania, więc mogą być rozmaite niespodzianki.
    Mógłbyś wykazać związki przyczynowo skutkowe pomiędzy politykami, energooszczędnością
    i rozmaitymi niespodziankami. Wymienił byś te niespodzianki związane z politykami.

  • 10. Data: 2023-05-15 12:11:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 13 May 2023 10:21:09 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    ion#Vacuum_swing_adsorption

    > W szpitalnych/domowych koncentratorach tlenu też używają membran?

    W domowych jak nie membran, to zeolitów.
    link powyzej, oraz
    https://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_concentrator

    Nie chcesz chyba w domu kriogenicznej instalacji miec.
    Choc te najmniejsze ... naprawde małe są.

    J.