  • 1. Data: 2023-04-23 22:45:52
    Temat: Spawanie dla początkującego.
    Od: nadir <n...@h...org>

    Syn odnalazł nowe powołanie i chciałby nauczyć się spawania.
    Na początku wymyślił, że zrobi sobie kurs spawacza. No ale raz, że w
    mojej miejscowości tego nie wykona, więc dodatkowa kasa i czas na
    dojazdy, dwa to ciul wie jaką metodę wybrać, trzy to uprawnienia nie są
    dożywotnie. A cholera wie czy mu się gusta za rok, dwa nie zmienią.
    Ja z kolei wymyśliłem, że za cenę kursu obstaluję mu taką spawareczkę,
    że mucha nie siada. To znaczy kupię spawarkę, te wszystkie szpeje do
    niej, do tego stal/profile i niech ćwiczy, akurat trzeba zrobić furtkę
    do ogrodu.
    Spawarkę można nabyć już za parę stów, tylko może się okazać, że jest
    nic, albo niewiele warta dla początkującego i się zniechęci.
    Więc może kupić coś lepszego, ostatecznie jak nic z tego nie wyjdzie to
    się sprzeda.
    A może faktycznie posłać go na kurs i czekać, może za jakiś czas coś z
    tego będzie, bo na razie na pełny etat spawacza nie ma szans.
    No i co począć teraz, która droga lepsza?

  • 2. Data: 2023-04-23 22:57:22
    Temat: Re: Spawanie dla początkującego.
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.04.2023 o 22:45, nadir pisze:

    > A może faktycznie posłać go na kurs i czekać, może za jakiś czas coś z
    > tego będzie, bo na razie na pełny etat spawacza nie ma szans.
    > No i co począć teraz, która droga lepsza?

    Spawanie na poziomie podstawowym może i nie jest szczególnie
    skomplikowane, ale można sobie lub komuś krzywdę zrobić. Uważam, że albo
    jakiś kurs spawacza, albo dogadać się z jakimś lokalnym spawacze, żeby
    podstawy mu przekazał. Przede wszystkim BHP, jak Ci na dziecku zależy.
    Potem, jeśli nie zamierza chłop spawać odpowiedzialnych konstrukcji, to
    powinien się sam douczyć. Ale spawarki bez przeszkolenia bym mu do reki
    nie dał.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2023-04-23 23:12:15
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2023-04-23 o 22:45, nadir pisze:
> [...]
    > tego będzie, bo na razie na pełny etat spawacza nie ma szans.
    > No i co począć teraz, która droga lepsza?

    Są kursy internetowe. https://youtu.be/VsJUBHuzKII
    Można wyczaić jakie spawanie jest dla nas najlepsze.

    WM

  • 4. Data: 2023-04-23 23:37:58
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > Potem, jeśli nie zamierza chłop spawać odpowiedzialnych konstrukcji, to
    > powinien się sam douczyć. Ale spawarki bez przeszkolenia bym mu do reki

    Podstawy i BHP, to sam mu ogarnę, ćwierć wieku temu trochę spawałem, ale
    to była tylko elektroda otulona i olbrzymia spawarka transformatorowa na
    kołach. A dziś widzę, że są jakieś kombajny wszystko w jednym, które
    można nosić w podręcznej walizce. Żyć, nie umierać.
    Gdyby jeszcze kurs był dożywotni jak prawo jazdy, to pal cześć, odżałuje
    te pieniądze. Ale jak przez następną dekadę lub dwie będzie miał ze
    spawaniem tyle wspólnego co ja, to jednak szkoda mi trochę tej kasy.
    Mnie jakoś tamto spawanie nie pociągnęło, a bramka do ogrodu też się
    sama nie zrobi.

  • 5. Data: 2023-04-23 23:39:02
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.04.2023 o 23:12, WM pisze:

    > Są kursy internetowe. https://youtu.be/VsJUBHuzKII
    > Można wyczaić jakie spawanie jest dla nas najlepsze.

    Próba wejścia na ten ich kurs kończy się serią alertów bezpieczeństwa.

    Ja wie, że wszystkiego da się przez Internet nauczyć, ale mimo wszystko
    uważam, że na początek pasowałoby z jakimś spawaczem pogadać. Bo tak od
    podstaw, to sobie nie wyobrażam.
    --
    Robert Tomasik

  • 6. Data: 2023-04-23 23:47:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.04.2023 o 23:37, nadir pisze:

> [...]
    > spawaniem tyle wspólnego co ja, to jednak szkoda mi trochę tej kasy.
    > Mnie jakoś tamto spawanie nie pociągnęło, a bramka do ogrodu też się

    Nie pisałeś, że Ty umiesz podstawy. No to u kup spawarkę i naucz. Po co
    w ogóle takie pytanie? Książeczka spawacza jest potrzebna do spawania
    konstrukcji "odpowiedzialnych". Jakieś ogrodzenia, grille i inne mało
    odpowiedzialne rzeczy, to sobie spokojnie może pospawać.
    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2023-04-24 00:05:00
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Nie pisałeś, że Ty umiesz podstawy.

    Podstawy znam jedynie będę musiał sobie to i owo przypomnieć.

    > No to u kup spawarkę i naucz.

    Tylko właśnie co kupić żeby nie wtopić?

    > Po co w ogóle takie pytanie? Książeczka spawacza jest potrzebna do spawania
    > konstrukcji "odpowiedzialnych".

    Pytam, bo zawodowo nigdy nie spawałem, a dziś z kolei do wszystkiego są
    potrzebne jakieś pozwolenia i certyfikaty.

    > Jakieś ogrodzenia, grille i inne mało
    > odpowiedzialne rzeczy, to sobie spokojnie może pospawać.

    To, że w domu sobie mogę porzeźbić to wiem, ale jak przyjdzie
    chęć/potrzeba na zawodowe spawanie, to grilla bez papierów już chyba nie
    dadzą pospwać?

  • 8. Data: 2023-04-24 00:20:39
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24.04.2023 o 00:05, nadir pisze:

    > To, że w domu sobie mogę porzeźbić to wiem, ale jak przyjdzie
    > chęć/potrzeba na zawodowe spawanie, to grilla bez papierów już chyba nie
    > dadzą pospwać?

    W wypadku działalności gospodarczej problemem jest przeszkolenie BHP.
    Gość może być najlepszym spawaczem, ale do firmy go nie przyjmą.
    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2023-04-24 00:21:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-04-23, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > konstrukcji "odpowiedzialnych". Jakieś ogrodzenia, grille i inne mało
    > odpowiedzialne rzeczy, to sobie spokojnie może pospawać.

    Zależy ile pachole ma lat i jakie plany. Spawacz to obecnie poszukiwana
    profesja. Może sobie gdzieś łatwo dorobić.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2023-04-24 02:28:01
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    niedziela, 23 kwietnia 2023 o 15:45:53 UTC-5 nadir napisał(a):
> [...]
    > tego będzie, bo na razie na pełny etat spawacza nie ma szans.
    > No i co począć teraz, która droga lepsza?

    Najprosciej i najbezpieczniej zaczac od normalnej metody elektrodowej.
    Spawarke kup z jakiejs sredniej polki. Byle miala znosne opinie w sieci - do
    wyguglowania.
    Paczke elektrod - kup ciensze to pasciata spawarka je ogarnie latwiej.
    I troche gratow, maska, szczotka druciana mlotek, szlifierka i pare tarcz i papieru
    sciernego.

    Wlaczyc jutuba i ogarnac co tam tlumacza.

    Zadbac o wiaderko z woda obok stanowiska cwiczebnego i tyle.

    O spawarke i jej cene sie nie martw, dzis byle rurka kosztuje fhui kasy i 2-3
    projekty szafek na akwarium wyjda drozej niz sredniej marki spawarka.

    Na tych kursach duzo wiecej sie nie nauczy niz z dobrego materialu na jutubie. Trudno
    znalezc na nich dobrego fachowca.

    Kup nieco gratow (okolice 1000-1500pln) i niech sie chlopak pobawi i zrozumie ze
    spawanie to nie ze ktos pod nos podetknie dwa kawalki metalu i powie "jebnij mi tu
    lage"
    tylko raczej najpierw trza obmierzyc, wywnioskowac co klient chce, naszykowac
    material, oszlifowac, pospawac, oszlifowac ponownie itp..
    Samego spawania to tam jest moze 10% czasowo. No chyba ze 300m plotu z siatki MM-ki
    bedzie spawal...

    Z drugiej strony nawet ze zlomu mozna spawarka i szlifierka dosyc fajne rzeczy zrobic
    jak sie ma nieco kreatywnosci...