  • 1. Data: 2023-04-11 22:34:55
    Temat: Przekop Mierzei Wiślanej
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    Czytam różne artykuły o przekopie i zaczynam się zastanawiać, po co tam
    jest śluza? Przecież zalew ma połączenie z morzem przez Cieśninę
    Pilawską. To nie jest tak daleko. Podobno historycznie mierzeja była
    serią wysepek.
    --
    Robert Tomasik

  • 2. Data: 2023-04-11 22:51:01
    Temat: Re: Przekop Mierzei Wiślanej
    Od: yabba <...@...pl>

> [...]
    > jest śluza? Przecież zalew ma połączenie z morzem przez Cieśninę
    > Pilawską. To nie jest tak daleko. Podobno historycznie mierzeja była

    Według poniższego artykułu, mogą występować różnice poziomów wody.

    https://tvmalbork.pl/aktualnosci/31942,przekop-mierz
    ei-wislanej-sluza-po-co-jaka-jest-roz

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 3. Data: 2023-04-11 23:33:54
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.04.2023 o 22:51, yabba pisze:

    > Według poniższego artykułu, mogą występować różnice poziomów wody.
    > https://tvmalbork.pl/aktualnosci/31942,przekop-mierz
    ei-wislanej-sluza-po-co-jaka-jest-roz

    Przyznam, że nie przekonuje mnie to o tyle, że co by się działa w
    Cieśninie Pilawskiej przy różnicy 2 metrów? Czy czasem nie wystarczyło
    tego przekopu poprowadzić tak podskosem, a nie na wprost?
    --
    Robert Tomasik

  • 4. Data: 2023-04-11 23:44:54
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Według poniższego artykułu, mogą występować różnice poziomów wody.
    >
    > https://tvmalbork.pl/aktualnosci/31942,przekop-mierz
    ei-wislanej-sluza-po-co-jaka-jest-roz

    Dodatkowo coś mi świta, że chodzi też o różnice w zasoleniu, które może
    spowodować jakieś tam zaburzenia ekosystemu w Zalewie Wiślanym. Tyle, że
    słyszałem/czytałem o tym ładnych parę lat temu i było to jeszcze na
    etapie samego pomysłu na przekop. Może to być więc faktycznie jakiś
    powód na śluzę a nie kanał wprost, a może też to były jakieś
    niepotwierdzone argumenty przeciwników samego przekopu?

  • 5. Data: 2023-04-12 00:52:01
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-04-11, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > Cieśninie Pilawskiej przy różnicy 2 metrów? Czy czasem nie wystarczyło
    > tego przekopu poprowadzić tak podskosem, a nie na wprost?

    To jest chyba nawet 0.5m różnicy. Pod skosem niekoniecznie by pomogło,
    bo jak wiatr pcha wodę w okolice przekopu to i tak się poziom w
    przekopie wyrówna. A te 0.5m to nie wiem, niby mało, ale może jakieś tam
    gniazda/siedliska zniszczy (w niesprzyjających warunkach), a może jak z
    wieloma inwestycjami ostaniej dekady znajomy instruktor kajakarski
    akurat handlował śłuzami.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2023-04-12 09:37:04
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > gniazda/siedliska zniszczy (w niesprzyjających warunkach), a może jak z
    > wieloma inwestycjami ostaniej dekady znajomy instruktor kajakarski

    Woda w zalewie ma inny skład biologiczny niż na morzu.
    Dla środowiska nie jest dobre mieszanie wód, bo zmienia ekosystem zalewu.
    Ekolodzy wymusili te śluzy.

    WM

  • 7. Data: 2023-04-12 15:31:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 Apr 2023 09:37:04 +0200, WM wrote:

    ei-wislanej-sluza-po-co-jaka-jest-roz

    > Woda w zalewie ma inny skład biologiczny niż na morzu.
    > Dla środowiska nie jest dobre mieszanie wód, bo zmienia ekosystem zalewu.
    > Ekolodzy wymusili te śluzy.

    Woda z Wisły do zalewu wplywa, i drugim koncem wyplywa.

    To wypływała by i przez kanał.
    Ale moze zbyt intesywnie,
    moze by zmieniło przybrzezną wodę Bałtyku (ale ujscie każdej rzeki ma
    te problem),
    może by Rosjanom zaczęła słona woda wplywac,
    no i w sztormy mógłby Bałtyk słonej wody nachlapać.

    J.

  • 8. Data: 2023-04-12 15:35:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 11 Apr 2023 23:33:54 +0200, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > Cieśninie Pilawskiej przy różnicy 2 metrów? Czy czasem nie wystarczyło
    > tego przekopu poprowadzić tak podskosem, a nie na wprost?

    A co ci to da, przy takiej róznicy poziomów?

    Tzn owszem, jakbys dał skośny, to prędkość przepływu by sie
    zmiejszyła,
    ale chcemy miec kanał żeglugowy o głębokosci z 5m (zalew ma ponoc
    tylko 3) a nie 10cm ...

    J.

  • 9. Data: 2023-04-13 01:13:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.04.2023 o 15:35, J.F pisze:
    >>> https://tvmalbork.pl/aktualnosci/31942,przekop-mierz
    ei-wislanej-sluza-po-co-jaka-jest-roz

    Pilawskiej przy różnicy 2 metrów? Czy czasem nie

    > A co ci to da, przy takiej róznicy poziomów?

    Ewentualna różnica poziomów wynika z naporu wiatru. Gdyby nie on, to
    poziom by był ten sam. Faktem jest różnica w zasoleniu. Zalew ma słodszą
    wodę, bowiem ta pochodzi z rzek lądowych.

    > Tzn owszem, jakbys dał skośny, to prędkość przepływu by sie
    > zmiejszyła, ale chcemy miec kanał żeglugowy o głębokosci z 5m (zalew
    > ma ponoc tylko 3) a nie 10cm ...

    Mnie chodziło o to, by zmniejszyć przepływ nie odcinając jednocześnie
    możliwości przepływu. Choćby po to, by nie wpływała słona woda.
    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2023-04-13 01:14:45
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.04.2023 o 09:37, WM pisze:
    > Woda w zalewie ma inny skład biologiczny niż na morzu.
    > Dla środowiska nie jest dobre mieszanie wód, bo zmienia ekosystem zalewu.
    > Ekolodzy wymusili te śluzy.
    To akurat do mnie przemawia. Czyli chodzi ograniczenie przepływu wody, a
    nie różnicę poziomów.
    --
    Robert Tomasik