    Subject: Re: Algorytm AES
    Newsgroups: pl.comp.programming
    From: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>
    Date: Tue, 16 Feb 2021 14:19:13 +0100

    W dniu 15.02.2021 o 17:03, Maciej Sobczak pisze:

    > Jeśli 16, to raczej nie padding, bo cały blok ma 16. Tu masz dodany cały blok, a
    nie dodany padding jako wypełniacz do końca bloku.

    > Miałem podobną zagadkę z Wolframem, i tam ten efekt był wywołany nie paddingiem,
    tylko tym, że Wolfram dodaje do początkowej tablicy informację o jej długości - bo
    można szyfrować tekst o dowolnej długości, np. "Hello" ma 5 bajtów. Dodanie długości
    do czegoś, co ma 5 bajtów nie jest problemem, bo robi się z tego powiedzmy 6 bajtów,
    czyli nadal mieścimy się w jednym bloku. Zabawa jest przy szyfrowaniu tekstu, który
    już na początku ma równe 16 bajtów (np. "abcdefghijklmnop"), bo nie ma gdzie dodać
    znacznika długości - wtedy dodawany jest pełny nowy blok tylko po to, żeby miał
    zaszytą informację, że ten ostatni blok ma długość 0 (tak, głupie, ale odszyfrowanie
    zawsze wtedy dobry wynik). I stąd się robi równe 16 bajtów więcej w zaszyfrowanej
    wiadomości.
    > Może w Twoim przypadku też tak jest?

    W moim przypadku, gdy jawnie nie podałem rodzaju paddingu to był brany
    DEFAULT_PADDING i wtedy rozmiar był o blok dłuższy. Gdy podałem
    PADDING_NONE to rozmiar wyniku był taki sam jak z drugiej biblioteki.
    A tak wygląda kod, który dodaje te dodatkowe dane:

    def _block_final_encrypt(self, data, padding = PADDING_DEFAULT):
    if padding == PADDING_DEFAULT:
    data = append_PKCS7_padding(data)

    elif padding == PADDING_NONE:
    if len(data) != 16:
    raise Exception('invalid data length for final block')
    else:
    raise Exception('invalid padding option')

    if len(data) == 32:
    return self.encrypt(data[:16]) + self.encrypt(data[16:])

    return self.encrypt(data)

    Nie jestem ekspertem od kryptografii, więc nie wiem dlaczego dodawany
    jest cały blok, może błąd w bibliotece. Patrząc zaś na ten kod
    zastanawia mnie jeszcze warunek w elif... wygląda to jakbym fuksem
    trafiał z PADDING_NONE w 16 bajtowy ostatni blok.
    Ale już tego nie drążę, bo używam tylko tej drugiej biblioteki, jest
    bardziej uniwersalna i ma więcej algorytmów.

    > Te drobiazgi są oczywiście istotne wtedy, gdy jedną biblioteką szyfrujemy a inną
    deszyfrujemy, bo jedna biblioteka sama ze sobą zwykle nie sprawia problemów.

    No właśnie szukam zgodności do wymiany danych między systemami.

    --
    pzdr
    Roman