    From: Piotrne <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Antena TV - 71 km
    Date: Sun, 04 Jan 2009 13:48:54 +0100

    Witam,

    mieszkam w Gliwicach i chciałem wypróbować odbiór telewizji
    cyfrowej naziemnej z nadajnika na górze Skrzyczne. Góra jest
    oddalona o 71 km, widzę ją z okna. Nadajnik ma podobno moc 1 kW,
    nadaje na 38 kanale (610 MHz).

    Czy da się jakoś oszacować parametry potrzebnej anteny?
    Oczywiście chodzi o kompromis między poziomem sygnału
    a rozmiarami anteny. Znalazłem różne w sklepach.
    Ale nie wiem, jak na podstawie odległości i mocy nadajnika
    (przy założeniu bezpośredniej widoczności) ustalić, jaka
    antena będzie potrzebna.

    Ta chyba za mała:
    http://www.dipol.com.pl/antena_dvb-t_ze_wzmacniaczem
    _signal_A6030.htm
    Zysk + wzmocnienie 21 dB - czy to prawda?

    Pewnie ta byłaby dobra (zysk ok. 16dB), tylko trochę długa:
    http://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_uhf_atx-9
    1_A3710.htm

    A jeśli znane jest dokładne położenie nadajnika i odbierana
    częstotliwość, to może dałoby się zaprojektować jakąś płaską antenę
    do przylepienia na ścianie (np. 2m*2m)? Coś w rodzaju anteny
    paskowej dopasowanej do długości i kierunku odbieranej fali?

    Pozdrawiam
    Piotr