  • 1. Data: 2022-01-18 21:14:23
    Temat: Archiwum foto DVD
    Od: Gil <g...@g...pl>

    Dzień Dobry. Otworzyłem sobie z ciekawości moje archiwum DVD z fotkami
    sprzed pietnastu lat.
    Sprawdzałem 2 płytki. Płytki były przechowywane w pokoju blokowym.
    Zaklejone w kopercie foliowej. Kopertę musiałem rozerwać. Nie dała się
    normalnie odworzyć.
    Płyta bez problemu daje odczytać w pięcioletnim napedzie BR LG.
    Wszystkie pliki się wgrywaja bez problemu.
    Płyta to jakiś NN.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2022-01-18 21:40:48
    Temat: Re: Archiwum foto DVD
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 18 Jan 2022 21:14:23 +0100, w
    <M...@n...neostrada.pl>, Gil <g...@g...pl> napisał(-a):

> [...]
    > normalnie odworzyć.
    > Płyta bez problemu daje odczytać w pięcioletnim napedzie BR LG.
    > Wszystkie pliki się wgrywaja bez problemu.

    Ja mam wiele nastoletnich, odczytują się bez problemu.
    Jeżeli nagrywarka była przyzwoita, to nie powinno być żadnego problemu.

    Aczkolwiek dziwi, że po kopercie foliowej. Podobno ten plastik reaguje z
    powierzchnią płyty i płytka ulega degradacji. Może to dobra folia była :)

  • 3. Data: 2022-01-18 22:30:53
    Od: Gil <g...@g...pl>

    In article <5...@4...com>, r...@k...pl
    says...

> [...]
    > powierzchnią płyty i płytka ulega degradacji. Może to dobra folia była :)

    Folia nie przylegała na płycie tyko na zgrzewie koperty.
    Mam tez parę CD co mają 20 lat. Nagrywane na Teac CD-W512EB. To była
    moja pierwsza nagrywarka CD.
    Też się czytają. Są ciemne bo to były chyba cyjano-azo. Ale innych nie
    mam, az sie dziwię czemu.

  • 4. Data: 2022-01-18 22:40:21
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 18 Jan 2022 22:30:53 +0100, w
    <M...@n...neostrada.pl>, Gil <g...@g...pl> napisał(-a):

    > In article <5...@4...com>, r...@k...pl
    > says...

    > Folia nie przylegała na płycie tyko na zgrzewie koperty.

    To by tłumaczyło dlaczego się czytają :)

    > Mam tez parę CD co mają 20 lat. Nagrywane na Teac CD-W512EB. To była
    > moja pierwsza nagrywarka CD.
    > Też się czytają. Są ciemne bo to były chyba cyjano-azo. Ale innych nie
    > mam, az sie dziwię czemu.

    Całkiem porządna nagrywarka. Ale to tylko CD...

  • 5. Data: 2022-01-24 21:36:14
    Od: Gil <g...@g...pl>

    > Całkiem porządna nagrywarka. Ale to tylko CD...

    Właśnie ją wyciągnąłem z półki i ja pierdolę... Jeszcze nagrywa...!!!

  • 6. Data: 2022-02-07 12:08:56
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    "r...@k...pl" <r...@k...pl> wrote:
    > Całkiem porzadna nagrywarka. Ale to tylko CD...
    No wlasnie.
    CD jest odporniejsze mechanicznie, jako ze "warstwa danych" jest
    obustronnie zaplastikowana. DVD jest mniej odporne, bo ta warstwa jest
    chrobniona tylko lakierem.

    Oficjalne, tzn. labolatoryjne, parametry dla plytek CD-R, tych pierwszych
    ("zlotych") to bodajze 120 lat, zas pozniejsze ("organiczne") kolo 40 lat.
    Pod warunkiem przechowywania we w miare dobrych warunkach.

    Przepisy biblioteczne mowia, ze trzeba miec kilka plytek z danymi
    kontrolnymi, sprawdzac je regularnie (zapis/odczyt), i jak zaczna sie
    pojawiac recoverable-errors, to cala partia plytek ma isc do przegrania na
    nowszy nosnik. Sa tez podane zakresy wilgotnosci i temperatury, wraz z
    maksymalna zmiana (w stopniach na godzine).

  • 7. Data: 2022-02-07 22:24:40
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 07.02.2022 12:08, Piotr Karocki wrote:
    > No wlasnie.
    > CD jest odporniejsze mechanicznie, jako ze "warstwa danych" jest
    > obustronnie zaplastikowana. DVD jest mniej odporne, bo ta warstwa jest
    > chrobniona tylko lakierem.

    Odwrotnie, CD mają z jednej strony warstwę lakieru, DVD są klejowe. Ale
    DVD ma wielokrotnie gęstszy zapis, więc dobre CD przy prawidłowym
    przechowywaniu chyba powinny wytrzymać dłużej. Zresztą "warstwowość" DVD
    nie zawsze jest dobra - słyszałem o przypadkach rozklejania się
    (aczkolwiek sam tego nigdy nie doświadczyłem).

  • 8. Data: 2022-02-09 00:45:14
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    07 Feb 2022 11:08:56 GMT, w <X...@1...110.121.168>,
    Piotr Karocki <p...@i...org> napisał(-a):

> [...]
    > nowszy nosnik. Sa tez podane zakresy wilgotnosci i temperatury, wraz z
    > maksymalna zmiana (w stopniach na godzine).

    Zgadza się -- DVD nie jest odporne na wodę i temperaturę, a także słońce.
    Inaczej ma się sprawa z BR, te są już znacznie odporniejsze.

    Gdzieś w necie leży francuski test wytrzymałościowy. Pierwsze padały DVD te
    "organiczne". BR trzymał się o wiele, wiele lepiej. CD nie uwzględniano :)

  • 9. Data: 2022-02-09 01:22:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-02-08, r...@k...pl <r...@k...pl> wrote:
> [...]
    > "organiczne". BR trzymał się o wiele, wiele lepiej. CD nie uwzględniano :)

    BD przy ich gęstości zapisu są za to cholernie wrażliwe na uszkodzenia
    mechaniczne. Mała ryska (która kompletnie nie robi przy DVD) i może być
    po ptokach. Kto nie wierzy, a ma jakieś kilkuletnie, np. z filmami,
    takie normalnie użytkowane w odtwarzaczach bluray, niech spróbuje zrobić
    tego kopię.

    No i bywają również BD tzw. LTH, które wykorzystują podobną technologię
    barwnikową jak DVD.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2022-02-11 22:19:50

    Wed, 09 Feb 2022 00:22:56 GMT, w <APDMJ.170554$_5r7.139066@fx09.ams1>, Marcin
    Debowski <a...@I...zoho.com> napisał(-a):

> [...]
    > po ptokach. Kto nie wierzy, a ma jakieś kilkuletnie, np. z filmami,
    > takie normalnie użytkowane w odtwarzaczach bluray, niech spróbuje zrobić

    Mam różne kopie na BR, czytają się bez problemu :)
    No, ale nie leżą na biurko tak na codzień.

    > No i bywają również BD tzw. LTH, które wykorzystują podobną technologię
    > barwnikową jak DVD.

    A fuj, unikać.