  • 51. Data: 2023-02-26 10:31:11
    Temat: Re: Arduino i monitoring akumulatora.
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 24 Feb 2023 10:29:48 -0800 (PST), ptoki (ptoki) wrote:

    > Ale ta energia/pojemnosc spada i nie wraca po ogrzaniu czy jak temperatura sie
    podnosi to akumulator wraca do swojego poprzedniego stanu?

    Nie wiem, nie mieszkam w Suwałkach :-)

    > Zawsze mi sie wydawalo ze jak zimno to jony sie leniwe robia i dlatego prad spada.

    Jakos tak.

    > A pojemnosc powiazana bo jak jony maja trudniej sie przemiescic w
    gestym/zamarznietym elektrolicie to i opor wzrasta itd.

    Ale pojemnosc zalezy od masy na płytach.
    Okreslona ilosc wymaga pasujacego ładunku.
    Od temperatury nie zalezy.

    J.

  • 52. Data: 2023-02-26 10:34:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 23 Feb 2023 12:00:43 +0100, LordBluzg®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 23.02.2023 o 06:42, ptoki (ptoki) pisze:
    > '[...]
    >
    > Bo problem może wynikać właśnie z niskich temperatur, gdzie drastycznie
    > spada pojemność akumulatora i zbyt mocno obciążonego akumulatora zimnym
    > silnikiem. U siebie też zaobserwowałem taki efekt obciążenia
    > silnika...zmianą oleju silnikowego. Dokąd jeździłem na syntetyku,
    > wszystko było OK podczas -10C. Mechanik się porządził i wlał mi
    > pólsyntetyk do diesla i zaczęły się schody i przy -10C silnik z powodu
    > gęstego oleju, nie odpalał (za małe ciśnnienie na pompie wtryskowej).

    Jest to jakies uzasadnienie, ale -10 to cos malo.
    Dodatkowo stary zuzyty akumulator, czy rozrusznik?

    > Wracając jednak do akumulatora, w warunkach dużego mrozu, szybko mu się
    > kończy życie i tutaj szukałbym przyczyny. Dawniej w Polsce, brało się
    > akumulatory na noc do domu. W Suwałkach podobno jeszcze tak robią :)
    > Przy -30C akumulator może nie mieć nawet 50% pojemności a źródła podają,
    > że to temperatura "śmierci" dla akumulatora tego typu.

    Do rozruchu sa potrzebne jakies smieszne pojemnosci.

    A mroz owszem - moze miec wplyw, jak akumulator rozladowany, w
    elektrolicie mało kwasu i zamarza ...

    J.