    From: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: BIOS - ograniczenia wielkości dysku (+coś ze S.M.A.R.T)
    Date: Sun, 15 Feb 2009 23:12:56 +0000 (UTC)

    Mam komputer na płycie Soltek SL-62b (to chyba chipset BX był), który
    robił swoją robotę (domowy, linuksowy serwer plików), ale padł mu dysk
    (120GB, Hitachi), włożyłem mu rzadko używane 200GB (Samsung), ale
    S.M.A.R.T nie przechodzi short testu (read failure - już podczas
    pierwszych 10% testu).

    Główne moje pytanie jest o ograniczenia wielkości dysków w starych
    płytach.

    Jeśli jest w stanie bootować się z tego 200GB dysku, to chyba znaczy,
    że tradycyjne ograniczenie 137GB ma za sobą - jakiego następnego można
    się spodziewać? Różnice w cenach między 80GB a 320GB (a w zasadzie
    nawet i 500GB) są znikome, więc jeśli obsługa 200GB oznacza również
    500GB (lub 320GB), to coś takiego chętnie bym kupił.

    A przy okazji, może ktoś rzuci światło na wyniki S.M.A.R.T-a

    W atrybutach nie widzę nic niepokojącego, poza zastanawiającymi mnie:
    195 Hardware_ECC_Recovered 0x001a 100 100 000 Old_age
    Always - 11717
    197 Current_Pending_Sector 0x0012 100 100 000 Old_age
    Always - 1

    A wyniki testów:
    Num Test_Description Status Remaining
    LifeTime(hours) LBA_of_first_error
    # 1 Extended offline Completed: read failure 90% 257
    # -
    # 2 Short offline Completed: read failure 90% 257
    # -
    # 3 Short offline Completed: read failure 90% 257
    # -

    Wynik dla ECC recovered niby ok, choć jeśli raw value jest
    rzeczywista, to chyba można wiązać to z z wynikami testu i
    Current_Pending_Sector.

    Właśnie pending_sector mnie zastanawia (reallocated sector i event
    count = 0(raw) = 253(value) (przy threshold oczywiście 000)) - jak
    groźne to jest. W googlach znalazłem jedynie informację, że
    pending_sector może zamienić się w reallocated - jeśli elektronika
    dysku po pewnym czasie zdecyduje się faktycznie ten podejrzany sektor
    uznać za niesprawny. Słusznie to opisano?

    --
    Jacek Politowski