  • 1. Data: 2011-04-01 14:34:53
    Temat: CSS - problem z wysokością pola tekstowego
    Od: Marek <b...@e...com>

    Witam,

    Dlaczego pole tekstowe ostylowane tak:

    input.poletekstowe {
    font-size: 11px;
    color: #666;
    background-color: #CCC;
    width: 150px;
    padding-top: 0px;
    padding-right: 5px;
    padding-left: 5px;
    border-top-style: none;
    border-right-style: none;
    border-bottom-style: none;
    border-left-style: none;
    margin: 0px;
    padding-bottom: 0px;
    border-top-width: 0px;
    border-right-width: 0px;
    border-bottom-width: 0px;
    border-left-width: 0px;
    line-height: 100%;
    }

    ma wysokość 13 pikseli a nie 11? Po drugie dlaczego to pole umieszczone w
    formularzu posiada kilkupikselowy margines górny? Element inline
    umieszczony obok jest wyraźnie wyżej niż pole.

  • 2. Data: 2011-04-01 16:15:39
    Temat: Re: CSS - problem z wysokością pola tekstowego
    Od: Konrad Karpieszuk <k...@g...com>

    On Fri, 01 Apr 2011 16:34:53 +0200, Marek wrote:

    > Witam,

> [...]

    zgaduje: bo font-size sie liczy od dolnej krawedzi duzej litery I do jej
    gornej krawedzi i pole dodaje na dole 2 piksele na koncowki takich liter
    jak 'j, g, y'? zgadlem? :)

    --
    pozdrawiam, |<onrad

  • 3. Data: 2011-04-01 16:57:22
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2011-04-01 16:34, Marek wrote:
    > Witam,
    >
    > Dlaczego pole tekstowe ostylowane tak:
    >
    > input.poletekstowe {
    > font-size: 11px;
    [8<]
    > line-height: 100%;
    > }
    >
    > ma wysokość 13 pikseli a nie 11?

    A dlaczego miałby mieć 11?

    > Po drugie dlaczego to pole umieszczone w
    > formularzu posiada kilkupikselowy margines górny? Element inline
    > umieszczony obok jest wyraźnie wyżej niż pole.

    http://www.w3.org/TR/CSS21/visudet.html#propdef-vert
    ical-align

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 4. Data: 2011-04-01 21:01:44
    Od: Marek <b...@e...com>

    > zgaduje: bo font-size sie liczy od dolnej krawedzi duzej litery I do jej
    > gornej krawedzi i pole dodaje na dole 2 piksele na koncowki takich liter
    > jak 'j, g, y'? zgadlem? :)

    Tego nie wiem czy zgadłeś :-)
    Pytanie jest czemu po 1 pikselu a nie po 2 lub 10? Czy jest to gdzieś
    określone? Wydawało mi się, że jeśli font ma mieć 11px to ze wszystkim. Jak
    zatem zapanować nad wysokością pola skoro wysokość fontu jes "losowa" ?

    Jeśli już bawimy się w zgadywanki, to skąd górny margines? :-)

  • 5. Data: 2011-04-01 21:06:46
    Od: Marek <b...@e...com>

    Dnia Fri, 01 Apr 2011 18:57:22 +0200, Paweł Piskorz napisał(a):

    > A dlaczego miałby mieć 11?

    Bo go ładnie proszę font-size: 11px; :)

    > http://www.w3.org/TR/CSS21/visudet.html#propdef-vert
    ical-align

    No tak, wiedziałem, że o czymś podstawowym zapomniałem :)
    Dzięki.

  • 6. Data: 2011-04-01 22:06:48
    Od: Konrad Karpieszuk <k...@g...com>

    On Fri, 01 Apr 2011 23:01:44 +0200, Marek wrote:

    > Jak zatem zapanować nad wysokością pola

    dajac mu height?

    > skoro wysokość fontu jes
    > "losowa" ?

    nie jest losowa. wg w3 font-size wyraza rozmiar 'em squere'. a czym on
    jest, poczytaj http://www.emdpi.com/emsquare.html

    --
    pozdrawiam, |<onrad

  • 7. Data: 2011-04-02 09:22:47
    Od: Marek <b...@e...com>

    Dnia Fri, 1 Apr 2011 22:06:48 +0000 (UTC), Konrad Karpieszuk napisał(a):

    > dajac mu height?

    Może źle się wyraziłem, miałem na myśli paddingi na dole i u góry. W tej
    chwili radzę sobie tak, że nadaję padding górny a dolny zostawiam w
    spokoju. Nadaję height i patrzę co wyjdzie. Wszystko metodą prób i błędów.
    Oczywiście nie jest to pilotowanie samolotu więc możemy sobie na takie
    postępowanie pozwolić. Jednakże fajnie byłoby w chwili projektowania CSS
    wiedzieć gdzie dokładnie font w polu tekstowym wypadnie i jaka będzie
    przestrzeń nad i pod.

    > nie jest losowa. wg w3 font-size wyraza rozmiar 'em squere'. a czym on
    > jest, poczytaj http://www.emdpi.com/emsquare.html

    Fajny artykuł. Wyczytałem w nim, że font bazuje na matrycy 2048x2048. 1em
    oznacza obszar zajęty przez całą tą matrycę czyli jeśli znak zajmuje jej
    pół, to i na ekranie będzie ona 2x mniejsza niż taka, która zajmuje całą
    przestrzeń. Ok, to jest oczywiste. Jednakże nie ma tam słowa o tym co
    oznacza wielkość fontu wyrażona w pikselach a nie w em czy w punktach. Moim
    zdaniem powinno być tak, że jeśli font ma ustawione 12px to tyle zajmie na
    wysokość przestrzeń zarezerwowana na wyświetlenie znaku i ani piksela
    więcej ani mniej. Jeśli znak zajmuje połowę matrycy, to będzie miał 6px
    wysokości ale wysokość tego obszaru nadal 12px. Jednakże życie pokazało, że
    tak nie jest. A więc jak jest?

  • 8. Data: 2011-04-03 09:31:11
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2011-04-01 23:06, Marek wrote:

    > Bo go ładnie proszę font-size: 11px; :)

    Prosisz fonta o rozmiar, a nie inputa o wysokość.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 9. Data: 2011-04-03 14:08:05
    Od: Marek <b...@e...com>

    Dnia Sun, 03 Apr 2011 11:31:11 +0200, Paweł Piskorz napisał(a):

    > Prosisz fonta o rozmiar, a nie inputa o wysokość.

    Ok, wobec tego aby nie mieć tego typu wątpliwości czy to input czy font
    narzucają jakąś nadmiarową wysokość zrobiłem następujący test:

    Następnie wykonałem screenshota i pomierzyłem wysokość fonta. Wyszło 14px.
    Zarówno font jak i tło mają po 14 px. Co ciekawe pod IE9 jak i FF4 akcenty
    od polskich liter wychodzą ponad tło. Tymczasem pod literą y jest 1 piksel
    przerwy. Czyli tak jakby tło było przesunięte o 1 px w dół względem tekstu.
    Jak więc teraz uzasadnić, że font ma 14 px wysokości i to, ze wychodzi poza
    obszar span'a?

  • 10. Data: 2011-04-04 11:12:16
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2011-04-03 16:08, Marek wrote:
> [...]
    > narzucają jakąś nadmiarową wysokość zrobiłem następujący test:

    > Następnie wykonałem screenshota i pomierzyłem wysokość fonta. Wyszło 14px.

    Ustawiasz nie to co trzeba i nie wiesz co mierzysz, co chcesz w ten
    sposób osiągnąć?

    > Jak więc teraz uzasadnić, że font ma 14 px wysokości

    No właśnie, uzasadnij że font ma 14px wysokości.

    > i to, ze wychodzi poza obszar span'a?

    Nikt mu tego nie zabronił :)

    --
    message[autor="PablO"]::after {