  • 21. Data: 2022-06-06 16:08:13
    Temat: Re: Chiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w wysokości
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 6 June 2022 at 16:01:40 UTC+2, J.F wrote:
> [...]
    klimatu w rejonie Mount Everestu. Statek wzbił się w powietrze już dziesięć razy i
    przy okazji ustanowił rekord świata osiągając wysokość 9050 m. Sterowiec ma 55 m
    długości i pojemność na poziomie 9 tys. m3.

    hnika/chiny-zbudowaly-duzy-sterowiec-statek-pobil-re
    kord-swiata-w-wysokosci/vc96yve

    gaz zwiększa objętośc i ciśnienie
    obniża, objętość blimpa się zmniejsza i powoli opada do wysokosci 5000 metrow,
    następnie wyrzuca linę cumowniczą i jest powoli ściągany na ziemię, bez dużej straty
    helu.
    > Jest to ciekawa koncepcja, cieakawe czy by starczylo.
    i dostawy towarów dla klientow,
    spadał razem z przesyłka jak kamień na ziemię.

    pilot nadal ląduje bezpiecznie na ziemi, lotem ślizgowym
    > Helikoptery zas mogą lądować na autorotacji.
    >
    > J.
    ale tylko helikoptery a nie drony
    prędkośc obrotowa wirnika w helikopterze jest stosunkowa mała, ale za to powierzchn
    ioa zakreślana, bardzo duża
    i w ten sposób jest generowana siła nośna i na tej zasadzie działaja przemysłowe
    turbiny wiatrowe ( średnica wirnika do 140 metrów)

    Prędkośc obrotowa wirników w dronie jest 10 razy wieksza i dlatego rotacja nie
    zadziała, bo bez wymuszenia dużej prędkości obrotowej, sam spadek swobodny nie
    wygeneruje hamującej sily nosnej, która zapobiegnie rozbiciu się drona.

    Tysiące dronów się rozbiło po awarii napędu, silników, zasilania

    Z moimi autonomicznymi motolotniami startowałem też z sukcesem w konkursie Airbusa

    ale nadal trzeba zainwestowac kilka mln. $$$ czyli wyżebrać przez Kickstarter

  • 22. Data: 2022-06-06 17:10:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Jun 2022 07:08:13 -0700 (PDT), a a wrote:

> [...]
    > rotacja nie zadziała, bo bez wymuszenia dużej prędkości obrotowej,
    > sam spadek swobodny nie wygeneruje hamującej sily nosnej, która

    Mozesz miec racje.
    W helikopterze to chyba jeszcze zmienia sie kat ustawienia łopat,
    a w dronie trzeba by odwracac obroty.

    > Tysiące dronów się rozbiło po awarii napędu, silników, zasilania

    No, nikt tego chyba nie przewidywal i nie oprogramowal.
    A stabilnosci w dodatku nie utrzyma.

    Ale ... google cos znajduje
    https://www.hackster.io/news/maintaining-flight-when
    -a-quadcopter-motor-fails-71aa91995709

    trzy dobre wystarczą :-)

    > Z moimi autonomicznymi motolotniami startowałem też z sukcesem w konkursie Airbusa
    > ale nadal trzeba zainwestowac kilka mln. $$$ czyli wyżebrać przez Kickstarter

    kilka mln to moze Amazon zainwestowac.

    Tylko motolotnie dosc szybkie, nie wiem czy to sie nada do tranportu
    paczek :-)

    J.

  • 23. Data: 2022-06-06 17:25:42
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 6 June 2022 at 17:10:39 UTC+2, J.F wrote:

> [...]
    Airbusa
    > kilka mln to moze Amazon zainwestowac.
    >
    > Tylko motolotnie dosc szybkie, nie wiem czy to sie nada do tranportu

    gdy wypada jeden silnik z 4 to 2 osie obrotu zapewniają lot i wylądowanie
    ale u Anderssona drony sie rozbijały bardzo często, bo wadliwa była elektronika
    sterowania
    i jeden element ( opornik) zmieniał opornośc pod wpływem temperatury
    i gdy dron się szybko wnosił, bo wadliwy element generował wadliwe dane do nawigacji
    i dron albo odlatywał, albo się rozbijał.

    Wtedy wmawiano modelarzom, że należy rozbić kilka dronów aby się nauczyć ich pilotażu

    Ale gdy FAA wprowadziła obowiązkowa rejestracje dronów to Andersson szybko zamknął
    fabryke aby nie ryzykowac kar i odszkodowań za szkody wywolane przez spadające drony
    z numerem rejestracyjnym.,

    Dron może lepiec na 3 silnikach bo nadal dziala moduł zyroskopowego sterowania i
    koryguje płaszczyzne lotu w 2 osiach

    Jednak autonomiczne motolotnie to jest inna bajka, bo oferują siłe nośną i zbudowałem
    stacje dokowania i motolotnia zawisa, paczka jest podpinana i z góry startuje lotem
    slizgowym a potem w góre i do celu\
    i bylo to lepsze rozwiązanie od Amazona Prime
    ale wymagało zainwestowania 100 mln $$$ w stacje ladowania przesyłek, ladowania
    silników motolotni

    Rozwiązałem opcję startu pionowego z wirnikami skierowanymi w góre i zmieniającymi
    kąt płaszczyzny obrotu wirnikow w stosunku do pionu.

    Czyli nie 1 silnik odpychający jak w załogowych motolotniach a 2

    Ale jak mówię, wszystko wymaga dużej kasy

  • 24. Data: 2022-06-06 18:44:03
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2022-06-06 o 12:49, J.F pisze:

    > Ale przeciez mozna wiecej wody wypuscic na starcie.
    > Tylko jak wrocic na dół?

    Sterowiec lecąc *spala* paliwo i jego masa maleje.
    USA w latach '30 eksperymentowały z odzyskiem wilgoci z powietrza.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 25. Data: 2022-06-06 19:09:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Jun 2022 18:44:03 +0200, PeJot wrote:

    > Sterowiec lecąc *spala* paliwo i jego masa maleje.

    Tez prawda ... dodatkowy czynnik.

    > USA w latach '30 eksperymentowały z odzyskiem wilgoci z powietrza.

    Spaliny łapać :)

    Tylko skroplic CO2 lekko trudno :-)

    J.

  • 26. Data: 2022-06-06 20:03:32
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-06-06 o 18:44, PeJot pisze:

    > Sterowiec lecąc *spala* paliwo i jego masa maleje.
    > USA w latach '30 eksperymentowały z odzyskiem wilgoci z powietrza.

    Ze spalin chyba był ten odzysk?
    Chmury zawierają dużo wilgoci, ale nie zawsze są.
    Z powietrza może wkraplać wilgoć, ale musi je schłodzić poniżej punktu
    rosy, co wymaga energii.

    WM

  • 27. Data: 2022-06-06 20:58:02
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2022-06-06 o 20:03, WM pisze:

    > Ze spalin chyba był ten odzysk?

    Nie, z powietrza. OIDP było to opłacalne, zamiast upuszczania helu do
    atmosfery, mimo iż wtedy USA były jego największym producentem.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 28. Data: 2022-06-06 21:32:11
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2022-06-06 o 20:58, PeJot pisze:

    > mimo iż wtedy USA były jego największym producentem.

    I wówczas zdaje się *jedynym* producentem, z awersją do odsprzedawania
    innym. Dlatego Hindenburg był na *wodór*.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 29. Data: 2022-06-06 21:53:11
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 6 June 2022 at 21:32:13 UTC+2, PeJot wrote:
    > I wówczas zdaje się *jedynym* producentem, z awersją do odsprzedawania
    > innym. Dlatego Hindenburg był na *wodór*.
> [...]
    Ok
    Takie rozwiązanie przesyłam Chinczykom

    Powłoka serowca z czarnego sukna

    Start wczesnym rankiem, gdy slońce nisko
    Na linie się wznosi wypełniony helem (lżejszym od powietrza)
    lina 5000 metrów

    a powyżej się wznosi gdy słońc e ogrzeje czarny serowiec i zwiększy się objetośc gazu
    i stanie się lżejszy w objętości
    do osiągnięcia teoretycznie obliczonego maksimum wysokości

    Powrót na ziemią po zachodzie słońca
    Powloka zaczyna się wychładzac emitując ciepła w podczerwieni
    gaz hel sie ochładza i zmniejsza objętośc, czyli zwiększa ciężar właściwy
    i serowiec opada
    gdy opadnie ponizej wysokosci 5000 metrow to wyrzuca linę cumowniczą i samochód
    cumowniczy zaczyna nawijać linę
    ściagając serowca na ziemię

    Czas do ściągnięcia na ziemię do wschodu słońca, bo wtedy jest efektywny
    o nie potrzeba wypuszczac helu

    Kupię czarny balon napelniony helem i sprawdze jak zadziała ta koncepcja
    jaka jest rozszerzalność helu pod wpływem tem peratury

    I w końcu zbuduje wlasnego serowca
    bo balony są zbyt abstrakcyjne i niesterowalne.

    Czyli wylot w dniu bezwietrznym, słonecznym, aby samochód cumowniczy nie musiał
    szukać konca liny cumowniczej po dużej przejezdnej okolicy

  • 30. Data: 2022-06-06 22:02:06
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.06.2022 o 12:49, J.F pisze:
    > Ale przeciez mozna wiecej wody wypuscic na starcie.
    > Tylko jak wrocic na dół?

    Można albo napełnić tzw. balonety, czyli w praktyce prężyć gaz nośny
    zmniejszając jego objętość i tym samym nośność, albo upuścić trochę
    gazu, ale to awaryjnie i drogo.

    --
    Robert Tomasik