  • 11. Data: 2022-06-06 11:34:31
    Temat: Re: Chiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w wysokości
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 6 June 2022 at 10:41:53 UTC+2, J.F wrote:
> [...]
    objętość 9 tys. m sześciennych.

    który to wyróżnia się dużą wytrzymałością

    zmniejszającej się gęstości powietrza

    > Niby tak, ale wielkiego błędu w tym nie widzę - wygrala, i
    > ciągle/nada/wciąż/pozostaje liderką :-)
    >
    > A sterowiec ... ciekawe ile w tym zaszkodzilo automatyczne tlumaczenie
    >
    > J.
    Tutaj nie chodzi o żadne tlumaczenie, a bezmyślność

    znów kolejny belkot

    "Pierwsza dziesiątka wciąż daleko. Iga Świątek nadal potrzebuje zwycięstw

    Pierwsza dziesiątka wciąż daleko. Iga Świątek nadal potrzebuje zwycięstw

    Iga Świątek w sobotę wygrała wielkoszlemowy Roland Garros. Polka ma już serię 35
    kolejnych wygranych meczów, co jest rekordem XXI w. W historii tenisa zawodniczki
    miały jednak dłuższe passy. Nasza tenisistka nie jest nawet w czołowej dziesiątce
    tego zestawienia.

    Nie da się tego bełkotu czytać

    Wiadomo, że mimiecka konkurencja dostała biegunki

    https://www.onet.pl/sport/onetsport/iga-swiatek-nada
    l-potrzebuje-zwyciestw-dziesiatka-wciaz-daleko-tenis
    /dbt6t9r,d87b6cc4

    wczoraj tez przegrali w siatkę

  • 12. Data: 2022-06-06 11:42:32
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 6 June 2022 at 11:34:32 UTC+2, a a wrote:

> [...]
    >
    > https://www.onet.pl/sport/onetsport/iga-swiatek-nada
    l-potrzebuje-zwyciestw-dziesiatka-wciaz-daleko-tenis

    tu wyjasnienie

    tu mimiecki depresant dostał biegunki, bo nadchodzi mimiecki teleturniej

    Iga powinna omijać mimieckie teleturnieje, za te gópie komentarze depresanta

    Najbliższym turniejem, w którym zagra teraz Iga Świątek, jest German Open w Berlinie.
    W zależności od tego, czy Polka otrzyma w pierwszej rundzie wolny los, czy nie,
    wówczas nawet końcowe zwycięstwo da jej 4 lub 5 zwycięstw. To wciąż będzie za mało,
    aby dogonić Navratilovą i Evert. Świątek będzie więc musiała nie tylko wygrać w
    Niemczech, ale także dojść do drugiej lub trzeciej rundy w Wimbledonie.

    German Open rozpocznie się 13 czerwca,

  • 13. Data: 2022-06-06 11:59:11
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-06-06 o 10:31, J.F pisze:
> [...]
    w rejonie Mount Everestu. Statek wzbił się w powietrze już dziesięć razy i przy
    okazji ustanowił rekord świata osiągając wysokość 9050 m. Sterowiec ma 55 m długości
    i pojemność na poziomie 9 tys. m3.

    hnika/chiny-zbudowaly-duzy-sterowiec-statek-pobil-re
    kord-swiata-w-wysokosci/vc96yve

    > Hm. Balony lataja sporo wyzej, wiec to taki sobie wyczyn.
    >
    > A to w ogole sterowiec, czy balon na uwięzi?
    >
    > A sterowce z napedem ... duze to. Duzy opor czolowy.
    > Czy moze byc konkurencyjne z samolotem?
    >
    > Kolejny problem - sterowce transportowe ... podniesienie wymaga
    > napelnienia balonu.
    > A opuszczenie? Wypuszczenia cennego gazu, czy przepompomowania do
    > cisnieniowego zbiornika?
    > Tak mi sie jakos wydaje, ze wymagac to bedzie wiecej energii
    > niz np podniesienie dzwigiem.
    > No chyba, zeby tak odyskac przy napelnianiu
    >
    > J.

    Tak to podobno działa.

    Sterowiec bierze ładunek i zostawia balast (np. wodny).
    Zostawia ładunek i bierze balast.
    Ruchy w pionie zapewnia dodatkowy, otwarty balon powietrzny na palniki.

    Może Chińczycy zorganizują loty turystyczne nad Himalajami?

    WM

  • 14. Data: 2022-06-06 12:05:36
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 6 Jun 2022 10:37:53 +0200, J.F napisał(a):

    objętość 9 tys. m sześciennych.

    > Nie badz taki pewny.
    > Pol atm roznicy przy takich rozmiarach, to powazne sily.
    > Duze balony startują "sflaczale", dopiero na wysokosci sie
    > powloka nadyma. Inaczej trzeba upuscic gazu.
    > (...)

    Wydaje mi się, że w którymś z odcinków "Katastrofy w przestworzach"
    podawali dane dużego samolotu pasażerskiego, który z definicji jest
    sztywny. Na dużych wysokościach przelotowych jego średnica się zwiększała i
    to chyba co najmniej o kilkanaście milimetrów.
    Trudno sobie wyobrazić materiał wytrzymujący setki ton nacisu przy
    sterowcu, gdyby ten musiał być sztywny.
    Chyba, żeby był zbudowany jak winogorono - z dużej ilości małych
    pojemników. Ale wtedy udział masy konstrukcyjnej byłby raczej zbyt duży.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 15. Data: 2022-06-06 12:49:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Jun 2022 11:59:11 +0200, WM wrote:
> [...]
    > Zostawia ładunek i bierze balast.
    > Ruchy w pionie zapewnia dodatkowy, otwarty balon powietrzny na palniki.

    No to teraz kwestia - ile ciepla trzeba zuzyc, zeby podniesc
    sterowiec z ładunkiem na 9km. Albo choc na 900m.

    Ale przeciez mozna wiecej wody wypuscic na starcie.
    Tylko jak wrocic na dół?

    > Może Chińczycy zorganizują loty turystyczne nad Himalajami?

    Samoloty przeciez lataja.

    Jesli to balon na uwiezi, to moze sie nadawac na stacje pogodową,
    ale ... o ile go wiatr przestawi ?

    J.

  • 16. Data: 2022-06-06 13:01:51
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-06-06 o 12:49, J.F pisze:
    klimatu w rejonie Mount Everestu. Statek wzbił się w powietrze już dziesięć razy i
    przy okazji ustanowił rekord świata osiągając wysokość 9050 m. Sterowiec ma 55 m
    długości i pojemność na poziomie 9 tys. m3.

    hnika/chiny-zbudowaly-duzy-sterowiec-statek-pobil-re
    kord-swiata-w-wysokosci/vc96yve

    > No to teraz kwestia - ile ciepla trzeba zuzyc, zeby podniesc
    > sterowiec z ładunkiem na 9km. Albo choc na 900m.

    "Balonet - komora wypełniona powietrzem, znajdująca się wewnątrz powłoki
    balonu lub sterowca ciśnieniowego, służąca do utrzymywania odpowiedniego
    kształtu balonu na uwięzi lub sterowca."
    Cytat pochodzi z:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Balonet
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ballonet

> [...]
    > Tylko jak wrocic na dół?

    > Samoloty przeciez lataja.
    >
    > Jesli to balon na uwiezi, to moze sie nadawac na stacje pogodową,

    Samoloty muszą szybko przelecieć, a sterowiec może zawisnąć nad
    szczytem, a turyści pomachają przez okno gondoli do zmęczonych wspinaczy.

    WM

  • 17. Data: 2022-06-06 13:03:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Jun 2022 02:21:48 -0700 (PDT), a a wrote:

    objętość 9 tys. m sześciennych.

    który to wyróżnia się dużą wytrzymałością

    zmniejszającej się gęstości powietrza

    > to jest tak jak komputerowiec dyskutuje o samolotach
    >
    > Ale na filmiku wyjaśniono, że sterowiec jest przyczepiony liną do samochodu
    cumowniczego
    > Samochód cumowniczy waży 90 ton, a lina ma 5000 metrów dlugości, czyli 5 kilometrów
    >
    > Czy w samochodzie jest bęben, umożliwiający podnoszenie i opuszczanie zacumowanego
    sterowca, to zapytam Chińczyka, ale pewnie tak.

    > 5 kilometrowa lina coś tam waży i gdyby b yła na wyposażeniu sterowca, to
    umożliwiałaby jego ściąganie w dół, bez wypuszczania helu

    > Ale Chińczyk wszystko wie i pewnie to opisał.

    Ale dlaczego to sterowcem nazywac?

    Chinczyk napisal "blimp", i to tak nie wiadomo - obejmuje balony,
    czy nie ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Blimp

    > China's self-developed floating airship, designed for atmosphere observation,
    reached a record altitude of 9,032 meters in Tibet Autonomous Region on Sunday,
    according to its developer.

    > Developed by the Aerospace Information Research Institute of the Chinese Academy of
    Sciences (CAS), the floating airship "Jimu No.1" type III has a volume of 9,060 cubic
    meters.

    > The floating airship can collect data at high altitude, which is used to track the
    regional water cycle and monitor changes in atmospheric composition.

    > The project, as part of China's second scientific research survey of the
    Qinghai-Tibet Plateau, was carried out by 64 scientists from several Chinese research
    institutions.

    > The floating airship will provide vital data on the water source of Qinghai-Tibet
    Plateau, and contribute to tackling the chain effects of water, ecology and human
    activities under climate change, said Yao Tandong, an academician at CAS and team
    leader of the second scientific research survey of the Qinghai-Tibet Plateau.

    > http://www.china.org.cn/china/2022-05/16/content_782
    19317.htm

    > ===
    > Tutaj widać , że powierzchnia sterowca nie stanowi sztywnego szkieletu, ale może
    też nie być rozciągliwa jak guma balonowa

    > http://www.chinaview.cn/20220515/0c3f1a86a09d4417be2
    5f7e0cd943f84/56c6ef1fdcca497a8b9bd95e02546bf7.jpg

    > a tutaj widać, że w środku jest dużo miejsca
    > http://www.chinaview.cn/20220515/0c3f1a86a09d4417be2
    5f7e0cd943f84/bc13544036c84944ae82dfda6f62c424.jpg

    A to jest cos latajacego, czy naziemna stacja sterująco-monitorującaa?

    Bo jest chyba druga, w kontenerze, juz nie taka przestronna
    http://www.chinaview.cn/20220515/0c3f1a86a09d4417be2
    5f7e0cd943f84/b2d4256fdaa24c79842caacde8591a48.jpg

    > Jak jeszcze troche udoskonala to polecą nim na Księżyc , zamiast Melona ;)
    >
    > http://www.chinaview.cn/20220515/0c3f1a86a09d4417be2
    5f7e0cd943f84/c.html

    > https://en.gmw.cn/2022-05/16/content_35736820.htm
    >
    > Czyli do 5 km na linie, a powyżej może zwinąć linę u góry, leciec wyżej
    > a potem wypuścić trochę helu aby obniżyc wysokość
    > do 5 km
    > odwinąc linę z bębna nad samochodem cumowniczym i zacumować a następnie lina może
    być zwijana na bęben wysięgnika samochodu.

    Wiatr go zniesie.
    Prawdziwy sterowiec ma silniki napedowe, ten raczej nie.

    Na Słoncu jest bardzo duzo helu :-)

    J.

  • 18. Data: 2022-06-06 14:49:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Jun 2022 13:01:51 +0200, WM wrote:
> [...]
    > balonu lub sterowca ciśnieniowego, służąca do utrzymywania odpowiedniego
    > kształtu balonu na uwięzi lub sterowca."

    Tak jest, tylko ... zasady zachowania energii nie powinno to naruszac
    :-)

    A grzanie powietrza w nieizolowanym zbiorniku to IMO kiepską sprawnosc
    ma :-)

    > Samoloty muszą szybko przelecieć, a sterowiec może zawisnąć nad
    > szczytem, a turyści pomachają przez okno gondoli do zmęczonych wspinaczy.

    Loty turystyczne nad Antarktyde byly. Samolotami.

    J.

  • 19. Data: 2022-06-06 15:25:22
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 6 June 2022 at 14:49:36 UTC+2, J.F wrote:
> [...]
    > ma :-)

    > Loty turystyczne nad Antarktyde byly. Samolotami.

    Można wykorzystać efekt rozszerzania się gazow pod wplywem temperatury
    i blimp startuje rano, gdy słońce wschodzi i jest czarny, powłoka się nagrzewa, gaz
    zwiększa objętośc i ciśnienie
    i blimp szybuje ku górze a wieczorem, slońce zachodzi, tem[peratura gazu sie obniża,
    objętość blimpa się zmniejsza i powoli opada do wysokosci 5000 metrow, następnie
    wyrzuca linę cumowniczą i jest powoli ściągany na ziemię, bez dużej straty helu.

    Zapytam się Chińczyka z projektu, co o tym myśli

    Pracowałem w zespole Anderssona i budowałem autonomiczne motolotnie do transportu i
    dostawy towarów dla klientow,
    gdyż drony Amazona okazały się zbyt wadliwe i gdy się wyłaczyły silniki, dromn spadał
    razem z przesyłka jak kamień na ziemię.

    Natomiast motolotnia wykazuje siłę nośną i nawet gdy silnik ulegnie awarii to pilot
    nadal ląduje bezpiecznie na ziemi, lotem ślizgowym

  • 20. Data: 2022-06-06 16:01:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Jun 2022 06:25:22 -0700 (PDT), a a wrote:
> [...]
    helu.
    > Zapytam się Chińczyka z projektu, co o tym myśli

    Jest to ciekawa koncepcja, cieakawe czy by starczylo.

> [...]
    >
    > Natomiast motolotnia wykazuje siłę nośną i nawet gdy silnik ulegnie awarii to pilot
    nadal ląduje bezpiecznie na ziemi, lotem ślizgowym

    Helikoptery zas mogą lądować na autorotacji.

    J.