  • 1. Data: 2009-09-11 12:01:06
    Temat: Ciężar elektronu w lampie oscyloskopowej.
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    Witam
    Już wyjaśniam o co mi chodzi. Rozpocząłem zabawę z lampą oscyloskopową. Na
    razie uruchomiłem tylko powielacz. Chciałem korzystając z jego kolejnych
    stopni patrzyć czy zmienia się obraz na lampie. Niestety nie uruchomiłem
    jeszcze odchylania i bojąc się że wypalę "dziurkę" w luminoforze najpierw
    włączałem grzanie a dopiero potem włączałem powielacz na chwilę i patrzyłem
    czy pojawia się plamka. Oczywiście rozmyta nieostra plamka się pojawiała.
    ALE ( i to mnie zaciekawiło) mimo braku odchylania plamka zawsze pojawiała
    się od dołu. Powtórzyłem to z 5 razy. Przy rozgrzanej lampie uruchamiałem
    powielacz i plamka wskakuje ale z dołu do środka. Dlaczego tak jest?
    Rozumiem że jak startuje powielacz to napięcie na jego wyjściu rośnie
    stopniowo. Czyli lampa płynnie zasilana jest o 0 do jakiegoś 1kV. I w tym
    początkowym okresie.... no właśnie co? Elektrony nie mają siły dolecieć do
    ekranu i lądują na ziemi? Daje znać o sobie pole magnetyczne?
    Widać że już dawno nie miałem fizyki. Kto podpowie.

    Pozdrawiam MArek

  • 2. Data: 2009-09-11 13:23:17
    Temat: Re: Ciężar elektronu w lampie oscyloskopowej.
    Od: "lukasz" <...@...z>

    a co sie stanie jak obrocisz lampe o np. 90 st? tez pojawia sie od dolu czy
    z boku?

    Użytkownik "ToTylkoJa" <m...@n...chce.tego.poczta.fm> napisał w
    wiadomości news:h8de3m$gis$1@news.onet.pl...

  • 3. Data: 2009-09-11 13:33:23
    Temat: Re: Ci elektronu w lampie oscyloskopowej.
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    lukasz wrote:

    > a co sie stanie jak obrocisz lampe o np. 90 st? tez pojawia sie od dolu
    > czy z boku?
    teraz to jestem w pracy :-(

    Marek

  • 4. Data: 2009-09-11 13:49:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > uruchamiałem
    > powielacz i plamka wskakuje ale z dołu do środka. Dlaczego tak

    Ziemia elektrony jak najbardziej przyciaga, i opadna one jak kazde
    inne ciala .. tylko pobieznie liczac wychodza mi miliony m/s nawet
    pod niewielkimi napieciami.
    Czyli nie zdaza opasc zauwazalnie.

    Zacznij od zwarcia elektrod odchylajacych ze soba.

    J.

  • 5. Data: 2009-09-11 14:13:53
    Od: games <g...@g...home.pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    > niewielkimi napieciami.
    > Czyli nie zdaza opasc zauwazalnie.
    >
    > Zacznij od zwarcia elektrod odchylajacych ze soba.

    Pewnie odchylajace elektrody maja jakis ladunek i taki efekt .

  • 6. Data: 2009-09-11 18:00:03
    Od: grg12 <g...@c...at>

    games pisze:

    > Pewnie odchylajace elektrody maja jakis ladunek i taki efekt .

    Jeśli plamka jest bardzo znacznie odchylona od środka to
    najprawdopodobniej elektrody mają jakiś ładunek - mogły się np.
    naładować od rozproszonych elektronów po włączeniu lampy (pojemność
    elektrod lampy nie jest zbyt duża ale prąd ładujący jest bardzo mały -
    może się zdarzyć że "efekt" zmienia się w zauważalnym czasie).
    W lampie którą się bawiłem plamka wprawdzie wypadała dokładnie w środku
    - ale kierunki odchylania były obrócone względem siatki o jakieś 15-20
    stopni. Trochę trwało zanim się znalazłem opis jak się kompensuje takie
    zniekształcenie (opis na końcu postu - spróbujcie pokombinować sami :) )
    Pozdrawiam
    GRG

    ps. opisane zniekształcenie można skorygować cewką w osi lampy
    ("nawiniętą na lampę"). Regulując płynący przez nią prąd można obracać
    wyświetlany obraz.

  • 7. Data: 2009-09-14 05:04:40
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    A czy ta lampa ma założony ekran?
    Prawdopodobnie to wpływ ziemskiego pola magnetycznego.

    --
    Desoft

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 4422
    (20090913) __________

  • 8. Data: 2009-09-14 05:30:08
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2009-09-14 07:04, Desoft napisał/a:
    > __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow
    4422 (20090913) __________

    > Wiadomosc zostala sprawdzona przez program ESET Smart Security.
    >
    > http://www.eset.pl lubhttp://www.eset.com

    Szczęściarz jesteś! Co zrobić/jak ustawić, aby móc chwalić się tym
    programem tak jak Ty? ;-)

    http://odsiebie.com/pokaz/4929730---f96d.html

    --
    Cz.

  • 9. Data: 2009-09-14 06:18:21
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    Użytkownik "Czarek" <c...@n...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > http://www.eset.pl lubhttp://www.eset.com

    Szczęściarz jesteś! Co zrobić/jak ustawić, aby móc chwalić się tym

    Ja tego nie umiem wyłączyć :-(

  • 10. Data: 2009-09-14 10:20:06
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    t.pl
    *Desoft* napisał(-a):

    > Ja tego nie umiem wyłączyć :-(

    To może wykonaj czynności odwrotne do włączenia ;)

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675