  • 1. Data: 2009-09-10 19:27:54
    Temat: AVR i pomiar okresu
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    W jaki sposób ustawić timer w powiedzmy Atmega8, żeby jak najdokładniej
    mierzyć czas pomiędzy dwoma kolejnymi impulsami? Wiem że jest taki tryb
    pracy timera, ale coś nie mogę załapać jak go skonfigurować.
    Teraz wykonuję to zadanie używając INT0 w którym odczytuję TCNT1 i
    odejmuję jego poprzednią wartość. Niestety jest to dosyć niedokładne, bo
    o ile na oscyloskopie mam stabilny przebieg, to przy 2000Hz zmierzona
    przeze mnie częstotliwość waha się w zakresie kilkudziesięciu Hz (i to
    jest też max tego co potrzebuję mierzyć, zależy mi za to na dokładności
    i szybkości pomiaru, nie mogę uśredniać).

    Dariusz Żołna

  • 2. Data: 2009-09-10 20:23:47
    Temat: Re: AVR i pomiar okresu
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > jest też max tego co potrzebuję mierzyć, zależy mi za to na dokładności
    > i szybkości pomiaru, nie mogę uśredniać).

    A jak zbocza sygnału?? Ostre?? Bo bez tego, to możesz mieć różny moment
    wejścia do przerwania... w czym piszesz? w C czy w gołym ASM? Są jakieś
    fragmenty kodu, na czas których blokujesz przerwania??
    Spróbuj od razu po wejściu do procedury przerwania przełączać jakiś
    pin... ciekawy jestem,czy ten przebieg też będzie stabilny...
    I napisz jeszcze z jaką częstotliwością popędzasz ten timer....

    Pozdrawiam
    Konop

  • 3. Data: 2009-09-10 20:30:55
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    Konop pisze:
> [...]
    > pin... ciekawy jestem,czy ten przebieg też będzie stabilny...
    > I napisz jeszcze z jaką częstotliwością popędzasz ten timer....

    Sygnał jest uformowany, zbocza ostre. Piszę w gcc, przerwań nie blokuję
    niczym innym oprócz ich własnych procedur. Kwarc 16MHz, dzielnik 256,
    czyli zegar taktuję 62500Hz.
    Z tym przełączaniem pinu dobry patent, podepnę drugi kanał i sprawdzę co
    się dzieje.

    Dariusz Żołna

  • 4. Data: 2009-09-10 20:46:18
    Od: "Zibias" <q...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Zolna" <a...@u...com> napisał w wiadomości
    Konop pisze:
> [...]

    czyli zegar taktuję 62500Hz.
    Z tym przełączaniem pinu dobry patent, podepnę drugi kanał i sprawdzę co

    Myślę, że najprościej to nie odejmować TCNT1, tylko odczytywać,
    a dokładniej przepisać do pamięci, po czym wyzerować
    TCNT1 i wyjść z obsługi przerwania. Licznik liczy od zera wtedy.

    Druga ważna sprawa, TCNT1 jest 16bitowym czyli masz max 65535 zliczeń.
    Trzeba tak dobrać preskaler zegara, żeby dla tych 2kHz liczba zliczeń
    taktów zegarowych była "spora" czyli w okolicach powiedzmy 60000.
    Nie napisałeś jaki masz zegar w tym ATmega. Najlepiej jakiś stabilny
    kwarc. Masz do wyboru podział na: 1,8,64,256,1024

    Zakładając, ze masz zegar 8MHz to okres dla 2kHz to 0,0005s
    Dla preskalera przez 1 czyli dla zegara bezpośrednio da to zaledwie
    4000 zliczeń.co daje rozdzielczość ok. 0,5Hz
    Jak dasz kwarc 16Mhz to będziesz miał 2 razy więcej zliczeń.
    Osiągniesz wtedy 0,25Hz
    Ale oczywiście o ile sygnał jest stabilny.

    Druga metoda, to w przerwaniu zliczasz określoną liczbę impulsów,
    na przykład 16. Dopiero po zliczeniu odczytujesz licznik i go zerujesz
    do następnego pomiaru. Wtedy dla zegara 8MHz dostaniesz 64000zliczeń.
    Wtedy rozdzielczość będziesz miał większą, ale kosztem czasu pomiaru.
    Ale pomiar będzie trwał "tylko" 0,008sek. Może to wystarczy

    Zbyszek

    (pisałem to wcześniej ale się nie wysłało...)

  • 5. Data: 2009-09-10 20:48:53
    Od: "Zibias" <q...@p...onet.pl>

    Konop pisze:
> [...]

    czyli zegar taktuję 62500Hz.
    Z tym przełączaniem pinu dobry patent, podepnę drugi kanał i sprawdzę co

    W sumie masz odpowiedź, bo jak 16MHz podzielisz na 256 i policzysz
    impulsy dla jednego okresu 2KHz to wyjdzie raptem 31 zliczeń, czyli
    rozdzielczość raptem 2000Hz/31 -> 64Hz

    Daj z dzielnikiem 1

  • 6. Data: 2009-09-10 21:14:53
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    Zibias pisze:
> [...]
    >
    > W sumie masz odpowiedź, bo jak 16MHz podzielisz na 256 i policzysz
    > impulsy dla jednego okresu 2KHz to wyjdzie raptem 31 zliczeń, czyli

    No i super, dzięki, błąd przy najwyższych częstotliwościach nie wynosi
    teraz więcej niż 3Hz, co jest w pełni akceptowalne.
    Jak to człowiek czasem się zakałapućka i nie pomyśli o takiej prostej
    sprawie :) Ja szukałem problemów raczej w czasie wykonywania procedury
    przerwania lub kolizji przerwań :)

    Pozdrawiam,
    Dariusz Żołna

  • 7. Data: 2009-09-10 21:23:21
    Od: mk <r...@m...remove>

    Dariusz Zolna pisze:
> [...]
    > jest też max tego co potrzebuję mierzyć, zależy mi za to na dokładności
    > i szybkości pomiaru, nie mogę uśredniać).

    Skorzystaj z "Input Capture Unit" Timera 16-bitowego.

    pzdr
    mk

  • 8. Data: 2009-09-11 14:11:06
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Dariusz Zolna pisze:

> [...]
    > Jak to człowiek czasem się zakałapućka i nie pomyśli o takiej prostej
    > sprawie :) Ja szukałem problemów raczej w czasie wykonywania procedury

    No to już wiesz czemu o to pytałem ;)... A zapytam - robisz teraz tak,
    że odczytujesz i zerujesz, czy dalej coś odejmujesz?? Jeśli odejmujesz -
    to pamiętaj, że jest to metoda dobra, gdy później uśredniasz wynik...
    sądze, że w Twoim przypadku odczyt-zerowanie da lepszą stabilność wyniku
    ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 9. Data: 2009-09-11 14:22:34
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    Konop pisze:
> [...]
    > to pamiętaj, że jest to metoda dobra, gdy później uśredniasz wynik...
    > sądze, że w Twoim przypadku odczyt-zerowanie da lepszą stabilność wyniku

    Dzięki. Muszę odejmować, bo mierzę 2 sygnały a 16-btowy timer jest jeden.

    Dariusz Żołna