  • 1. Data: 2011-03-16 11:29:53
    Temat: Cofanie liczników będzie przestępstwem
    Od: JaromirD <r...@q...pl>

    http://www.rp.pl/artykul/4,627305_Cofanie-licznikow-
    bedzie-
    przestepstwem.html

    "W kodeksie karnym znajdzie się nowy typ oszustwa - przestawianie wskaźnika
    przebiegu samochodu podczas jego sprzedaży
    Zbigniew Wrona, wiceminister sprawiedliwości, odpowiedział na interpelację
    posła Krzysztofa Brejzy w sprawie walki z procederem cofania liczników
    samochodowych. Poseł przedstawiał negatywne skutki procederu fałszowania
    wskazań liczników pojazdów mechanicznych i pytał, czy resort dopuszcza
    możliwość zmiany prawa w tej sprawie.
    Wiceminister zapowiedział wprowadzenie do kodeksu karnego nowego typu
    przestępstwa oszustwa - właśnie cofania liczników podczas sprzedaży auta.
    Zwrócił także uwagę, że systemowym rozwiązaniem tego problemu mogłoby być
    wpisywanie przebiegu pojazdu do dowodu rejestracyjnego podczas każdego
    przeglądu technicznego lub wprowadzanie wskazania licznika np. do bazy
    CEPiK. Podobne rozwiązania funkcjonują m.in. w Szwecji i Holandii.
    Zbigniew Wrona podał przykłady rozwiązań w sprawie zwalczania procederu
    cofania liczników aut przyjęte w innych krajach. Tak np. we Francji jest to
    zakazane. W Niemczech penalizowane są zachowania polegające na wytwarzaniu
    nieprawdziwych danych dotyczących m.in. liczby dokonanych przez urządzenie
    pomiarów.
    Opracowane przepisy regulujące kary za umyślne zachowania polegające na
    modyfikacji wskazań licznika trafią do Komisji Kodyfikacji Prawa Karnego.
    Zaniżanie wskazań licznika pojazdu najczęściej podejmowane jest w celu
    wprowadzenia nabywców w błąd co do faktycznego przebiegu samochodu, a ten
    jest jednym z istotnych elementów wpływających na ocenę stanu technicznego
    pojazdu."

    Tak się tylko zastanawiam: jak zakażą, będą musieli karać za przekroczenie
    zakazu, a żeby karać, będą musieli udowodnić. Jak można udowodnić cofnięcie
    licznika.

    Pomijam, już fakt dziwnych poglądów pana Wrony - żeby rozwiązać problem,
    wystarczy zakazać.

  • 2. Data: 2011-03-16 11:35:03
    Temat: Re: Cofanie liczników będzie przestępstwem
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin JaromirD

> [...]
    > udowodnić cofnięcie licznika.
    >
    > Pomijam, już fakt dziwnych poglądów pana Wrony - żeby rozwiązać problem,

    Typowy dziennikarski bełkot. ;)

    A rozwiązanie problemu jest powszechnie znane -- wpisywanie przebiegu
    podczas badania technicznego w SKP.

  • 3. Data: 2011-03-16 11:37:27
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-03-16 11:29, JaromirD pisze:
> [...]

    > zakazu, a żeby karać, będą musieli udowodnić. Jak można udowodnić cofnięcie

    Pomijając już fakt brzmienia propozycji nowelizacji "podczas jego
    sprzedaży" czyli jak cofnę dzień przed sprzedażą gdy jeszcze jej nie
    planuję, ot dla własnego widzimisie to wszystko jest cacy ;)

    A udowodnić można gdy odczyta się go z innej pamięci w aucie niż
    licznik, lub gdy powstanie baza danych zawierająca historię przebiegów ;)

    --
    Części do A6 C4 sprzedam
    Lewis

  • 4. Data: 2011-03-16 11:57:45
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Lewis

    > A udowodnić można gdy odczyta się go z innej pamięci w aucie niż
    > licznik

    W ten sposób, to można udowodnić, że licznik był kiedyś kręcony. I kogo
    za to skażesz, licznik?

  • 5. Data: 2011-03-16 12:12:24
    Od: Kuba <...@...pl>

    Tyle, że kręcenie liczników jest w większości procederem stosowanym w
    autach zza granicy - co z tego więc, że polskie samochody będą miały
    prawdziwy przebieg jak i tak większość aut na rynku wtórnym jest z zachodu?

  • 6. Data: 2011-03-16 12:54:32
    Od: AL <a...@s...tam>

    W dniu 2011-03-16 11:35, to pisze:
    > begin JaromirD

    > Typowy dziennikarski bełkot. ;)
    >
    > A rozwiązanie problemu jest powszechnie znane -- wpisywanie przebiegu
    > podczas badania technicznego w SKP.

    dokladnie tak i nic wiecej - zadnych ustaw, etc.

    Dodatkowo, taka baza powinna byc dostepna nieodplatnie dla wszystkich
    obywateli - no i uzgadniana nie po numerze rejestracyjnym a numerze VIN
    auta.

    Najprostsze rozwiazania sa najskuteczniejsze - po co mam komus
    udowadniac, ze skrecil licznik i sie z nim sadzic - po prostu przed
    zakupem sprawdze sobie w bazie stan faktyczny i albo bede zainteresowany
    autem, albo podziekuje i tyle.

    --
    pozdr
    Adam (AL)

  • 7. Data: 2011-03-16 13:01:37
    Od: "Mariusz Wozniak" <mariusz@xanth_eu_.org>

    Użytkownik "AL" <a...@s...tam> napisał w wiadomości grup

    > dokladnie tak i nic wiecej - zadnych ustaw, etc.

    Co mnie powstrzyma przed kazdorazowym cofaniem licznika przed badaniem
    technicznym?

    X.

  • 8. Data: 2011-03-16 13:13:04
    Od: AL <a...@s...tam>

    W dniu 2011-03-16 13:01, Mariusz Wozniak pisze:
    > Użytkownik "AL" <a...@s...tam> napisał w wiadomości grup

    > Co mnie powstrzyma przed kazdorazowym cofaniem licznika przed badaniem
    > technicznym?

    sumienie?

    a tak na serio, to bedzie to upierdliwe, ze nie kazdemu sie bedzie chcialo.
    90% o ile nie wiecej mysli o tym przed sprzedaza dopiero.

    --
    pozdr
    Adam (AL)

  • 9. Data: 2011-03-16 13:41:49
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-03-16 13:01, Mariusz Wozniak pisze:
    > Użytkownik "AL" <a...@s...tam> napisał w wiadomości grup

    > Co mnie powstrzyma przed kazdorazowym cofaniem licznika przed badaniem technicznym?

    Konsekwentnie, od pierwszego roku użytkowania auta (na gwarancji)?
    No, bo cofać tylko po okresie gwarancji, to będzie dość dziwnie
    wyglądało, jeśli przebiegi nagle spadną... nawet lamera to zastanowi.
    Poza tym cofać co roku to i pamiętać trzeba, i koszty wyższe.

  • 10. Data: 2011-03-16 14:20:13
    Od: "FAN" <m...@w...pl>

    > licznika.
    >
    > Pomijam, już fakt dziwnych poglądów pana Wrony - żeby rozwiązać problem,
    > wystarczy zakazać.

    Ale ja nie wiem w czym jest problem. Przecież na rynku jest wiele
    samochodów z udokumentowanym świetnie przebiegiem, kpl. faktur za przeglądy,
    naprawy, od pierwszego właściciela. Więc po co kupować sprowadzone trupy i
    kląć na kręcone liczniki.