  • 1. Data: 2022-12-13 13:15:10
    Temat: DELL Precision, RAID 1 i Windows 10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    Jest sobie stacja robocza DELL Precision M6800 z dwoma dyskami 2,5" SSD
    po 1TB każdy, która ma włączona w ustawieniach BIOS RAID 1 (lustrzana
    kopia) dla tych dysków. Na komputerze jest zainstalowany Windows 10.

    Jako, że brakuje miejsca na dysku (dyskach) zakupione zostały nowe SSD o
    pojemności 2TB na podmianę. I tu rodzi się pytanie: jak najbezpieczniej
    i najefektywniej podmienić dyski 1TB na 2TB, żeby zachować dane,
    możliwość bootowania komputera, a jednocześnie powiększyć przestrzeń?

    Czy metoda typu - wyjmuję dysk nr 2, w jego miejsce wkładam dysk 2TB i
    system Windows 10 zsynchronizuje dane z mniejszego (pełnego dysku nr 1),
    na powiększony (pusty dysk nr 2)? Po synchronizacji (resync) na większy
    dysk, wyjmuję dysk nr 1 i w jego miejsce wkładam pusty 2TB. Otrzymałem
    takie info, gdy pytałem w innych miejscach w Internecie.

    Kontroler SATA RAID na płycie głównej to Intel Chipet SATA/PCIe RST
    Premium Controller, a menedżer urządzeń pokazuje w sekcji Stacja dysków
    Intel Raid 1 Volume.

    Zadziała to?

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie art.pl, jak i sama domena nie są już aktywne

  • 2. Data: 2022-12-14 07:34:47
    Temat: Re: DELL Precision, RAID 1 i Windows 10
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 13.12.2022 o 13:15, Krystek pisze:
> [...]
    >
    > Kontroler SATA RAID na płycie głównej to Intel Chipet SATA/PCIe RST
    > Premium Controller, a menedżer urządzeń pokazuje w sekcji Stacja dysków

    Powinno, ale gwarancji nie ma - ponoć nie wszystkie kontrolery maja taka
    możliwość. Ale generalnie procedura, którą opisałeś jest prawidłowa. Po
    wymianie dysków oczywiście musisz rozszerzyć volumen na całe 2TB

    Pozdrawiam - Mirek
    PS.
    Ja robiłem taki upgrade Raid 1 tylko w moim poprzednim 2 dyskowym
    Synology - poszło bezboleśnie, no ale z kompem może być różnie.
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 3. Data: 2022-12-14 07:38:17
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 13.12.2022 o 13:15, Krystek pisze:
    > Zadziała to?

    Jeszcze jedno rozwiązanie mi przyszło do głowy - zrób backup volumenu na
    dysku zewnętrznym, wsadź nowe, skonfiguruj RAID1 i przywróć backup.
    Powinno być bezpieczniejsze :)

    Pozdrawiam - Mirek

  • 4. Data: 2022-12-14 12:50:00
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 14.12.2022 o 07:38, Mirek Ptak pisze:

    > Jeszcze jedno rozwiązanie mi przyszło do głowy - zrób backup volumenu na
    > dysku zewnętrznym, wsadź nowe, skonfiguruj RAID1 i przywróć backup.
    > Powinno być bezpieczniejsze :)

    Backup pewnie zrobię do obrazu dysku, zanim zacznę grzebać, a dalej będę
    korzystał z tego poradnika -
    <https://www.intel.com/content/www/us/en/support/art
    icles/000005837/technologies/intel-rapid-storage-tec
    hnology-intel-rst.html>

    Najgorzej, że na tym komputerze nie ma oprogramowania Intel Rapid
    Storage do zarządzania woluminem z poziomu systemu operacyjnego. RAID
    jest włączony w BIOS-ie, w Windows jest zainstalowany sterownik do
    macierzy i tyle.

    Dlatego problem jest z zarządzaniem macierzą RAID spod Windows -
    <https://www.dell.com/support/kbdoc/pl-pl/000149871/
    jak-utworzy%C4%87-wolumin-raid-1-w-systemie-windows-
    za-pomoc%C4%85-narz%C4%99dzia-intel-rapid-storage-te
    chnology>

    Rozmawiałem z gościem z serwisu komputerowego sklepu, który sprzedawał
    dawno temu ten komputer i instalował dyski w RAID, że teoretycznie po
    podmianie jednego dysku na nowy odbudowę macierzy powinno być widać w
    panelu zarządzania RAID w BIOS-ie, ale głowy sobie uciąć za to nie da.

    Strona internetowa produktu Intel Rapid Storage nie zaproponowała temu
    komputerowi z dyskiem RAID instalacji oprogramowania, jedynie
    udostępniła możliwość pobrania sterownika. Ostatnia szansa to
    spróbowanie sprawdzenia komputera i sterownika Intel Rapid Storage z
    oprogramowaniem do zarządzania dyskami w RAID na stronie DELL-a -
    <https://www.dell.com/support/home/pl-pl/drivers/dri
    versdetails?driverid=0f5g4>

    I tak, o.

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie art.pl, jak i sama domena nie są już aktywne