  • 1. Data: 2022-11-29 23:00:41
    Temat: Samoczynne resetowanie komputera ... Zasilacz?
    Od: miroski <m...@g...com>

    Od kilku tygodni mam problem z resetowaniem PC. Z resetowaniem a nie restartem po
    błędzie. Opcję restartu po awarii mam wyłączoną. Historia niezawodności ma pełno
    wpisów "system Windows nie został prawidłowo zamknięty". Dokładnie taki sam wpis
    pojawia się po ręcznym resecie przyciskiem na obudowie. PC stary, i5-7400, 8GB Ram,
    Win10 ale kilka miesięcy temu zmieniłem obudowę, grafikę i zasilacz. Zasilacz Corsair
    550W ale nie nowy - używany z Allegro. Co może być najbardziej prawdopodobną
    przyczyną tych resetów. Dodam, że czasami monitor traci obraz na kilka, kilkanaście
    sekund i miga wtedy dioda na wyłączniku ale żadne fizyczne przyciski monitora nie
    działają. Instalacja stara, może to jest przyczyna?

  • 2. Data: 2022-11-30 10:50:01
    Temat: Re: Samoczynne resetowanie komputera ... Zasilacz?
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 29.11.2022 o 23:00, miroski pisze:
> [...]
    sekund i miga wtedy dioda na wyłączniku ale żadne fizyczne przyciski monitora nie
    działają. Instalacja stara, może to jest przyczyna?

    Możliwe.. Dwa razy zdarzyło mi się wymieniać w różnych kompach spalony
    zasilacz i dwa razy na krótko po tej wymianie padły karty grafiki. Pady
    kart były poprzedzane mniej więcej takimi objawami jakie występują teraz
    u Ciebie.  Do dzisiaj się zastanawiam co zrobiłem nie tak.  Być może
    przyczyną było to że nie przeinstalowałem systemu.

  • 3. Data: 2022-11-30 11:19:53
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/11/2022 23:00, miroski wrote:
    > monitor traci obraz na kilka, kilkanaście sekund i miga wtedy dioda na wyłączniku
    ale żadne fizyczne przyciski monitora nie działają.

    Monitor jest osobnym bytem względem PC i ma osobny zasilacz? Jeśli tak,
    to raczej to niepowiązane problemy, choć mam stary monitor Acer, który
    po ustawieniu złej rozdzielczości na VGA zawiesza się, prawdopodobnie
    bug w firmware.

    Najproście było by abyś zapuścił memchecka z dowolnej bootowalnej
    płyty/pendrive z instalatorem linuxa. Objawy wskazują na tak wiele
    przyczyn, że zacznij eliminować od najłatwiejszych w diagnozie.

  • 4. Data: 2022-12-01 02:22:39
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 30 lis 2022 o 10:50, trybun pisze:

    > Do dzisiaj się zastanawiam co zrobiłem nie tak.  Być może
    > przyczyną było to że nie przeinstalowałem systemu.

    Prawie sześć lat temu qpiłem laptop Acera na Intelu z zainstalowanym
    64W10 i do tej pory nie reinstalowałem. System ów żywcem przeniosłem
    przed kilku laty do laptopa Fujitsu-Siemensa na Intelu C2D, skąd HDD
    przeniosłem do Acera na Athlonie qpionego z W11...

    W11 przeniesiony z innego Acera na Athlonie odpaliłem na Acerze
    qpionym przed laty z 64W10...

    -=-

    Po drodze przełaziłem z tymi systemami z GPT na MBR i chyba także
    z MBR na GPT...

    -=-

    Różne dyski, zupełnie różne płyty główne, i zupełnie różne procesory...

    Raz zainstalowałem 64W10, ale nie korzystam z tej instalacji...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/...

  • 5. Data: 2022-12-01 06:03:05
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    wtorek, 29 listopada 2022 o 16:00:43 UTC-6 miroski napisał(a):
> [...]
    sekund i miga wtedy dioda na wyłączniku ale żadne fizyczne przyciski monitora nie
    działają. Instalacja stara, może to jest przyczyna?

    memtesta pusc

  • 6. Data: 2022-12-01 10:10:22
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    >
    > Różne dyski, zupełnie różne płyty główne, i zupełnie różne procesory...
    >
    > Raz zainstalowałem 64W10, ale nie korzystam z tej instalacji...

    Ale co to ma do istoty problemu, czyli awarii kart grafiki po wymianie
    zasilaczy w kompach?  To że nie reinstalowałem systemu po ich wymianie
    może być jedną z możliwych przyczyn.

  • 7. Data: 2022-12-01 10:47:39
    Od: Szwambuł Trantiputl <t...@d...com>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 1 Dec 2022 10:10:22 +0100
    doszła do mnie wiadomość <tm9r1v$nqk$1@gioia.aioe.org>
    od trybun <M...@j...cb> :

    >Ale co to ma do istoty problemu, czyli awarii kart grafiki po wymianie
    >zasilaczy w kompach?  To że nie reinstalowałem systemu po ich wymianie
    >może być jedną z możliwych przyczyn.

    W to wątpię, system nie da rady zabić karty graficznej, chyba, że
    sterownik karty źle ustawi jej napięcia zasilające rdzenia i RAM lub
    karta ma starą pastę termoprzewodzącą.
    Pastę czy termopady trzeba co jakiś czas wynieniać samemu lub w
    serwisie.
    Można było te karty oddać do zdiagnozowania w jakimś serwisie, to
    wtedy byśmy wiedzieli, co to za czort.
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 8. Data: 2022-12-01 18:39:21
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 01.12.2022 o 10:47, Szwambuł Trantiputl pisze:
> [...]
    > serwisie.
    > Można było te karty oddać do zdiagnozowania w jakimś serwisie, to

    Przy instalacji system chyba ustawia wstępnie parametry pracy
    podzespołów. Tak przynajmniej przypuszczam. Co do pasty, akurat po
    wymianie zasilacza miała ona być przyczyną awarii karty?

    A można by samemu jakoś to sprawdzić? Mam jeszcze jedną z tych kart i
    czy nie dałoby się jej zdiagnozować we własnym zakresie. Oczywiście
    tylko z ciekawości, bo na użytkowanie takiego (NV FX5500) zabytku był
    czas jakieś 20lat temu.

  • 9. Data: 2022-12-01 19:31:15
    Od: Szwambuł Trantiputl <t...@d...com>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 1 Dec 2022 18:39:21 +0100
    doszła do mnie wiadomość <tmaosa$1br5$1@gioia.aioe.org>
    od trybun <M...@j...cb> :

> [...]
    >czy nie dałoby się jej zdiagnozować we własnym zakresie. Oczywiście
    >tylko z ciekawości, bo na użytkowanie takiego (NV FX5500) zabytku był

    Zdjąć radiator i zobaczyć, pewnie pasta jest betonowa.
    Bezpieczniki zmierzyć plus wizualna inspekcja, poszukać spuchniętych
    kondensatorów - widziałem takie na starych kartach.
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 10. Data: 2022-12-01 22:50:07
    Od: miroski <m...@g...com>

    Zrobiłem test pamięci MemTest86'stem z pena. Za pierwszym razem PC się zresetował ale
    to się zwykle dzieje w ciągu kilkunastu - kilkudziesięciu minutach po jego włączeniu
    więc powtórzyłem i jest ok. W pierwszym poście użyłem skrótu pisząc o starej
    instalacji i wywiązała się dyskusja. Chodziło mi oto, że mam starą instalację
    elektryczną w mieszkaniu w starym budownictwie. Chyba 2 lata temu musiałem dać
    bezpiecznik z większą zwłoką bo wywalał się po włączeniu listwy przy rtv lub PC.
    Przejrzałem dokładniej monitor niezawodności i pierwsze wpisy (rzadkie, więc nie
    pamiętałem) pojawiły się na wiosnę, na pewno przed wymianą podzespołów.
    Zaktualizowałem sterowniki oprócz biosu, bo boję się resetu w trakcie ale fakt jest
    stary, z 2017r. Najnowszy, beta pod Win11 jest z ubiegłego roku a ostatni zwykły z
    2019r. Chyba kupię UPS i sprawdzę czy to coś da.