  • 1. Data: 2014-02-10 11:37:43
    Temat: David West: OOP is Dead
    Od: Mateusz Łoskot <m...@l...net>

    Witam,

    Ciekawy wykład wygrzebałem z listy dyskusyjnej dot. książki GOOS [1].
    Gdzieś w pierwszych m-cach 2013, do BBC został zaproszony
    Prof. Dave West i dał wykład na temat OOP/OODD, pojawił
    pod koniec poprzedniego roku klip pojawił się online [2]

    Dobry wykład.

    West rzuca kilka mocnych stwierdzeń, a i prezentowane
    przez niego oznaki sądu ostatecznego też wprowadzają
    pewien niepokój :)

    [1] http://permalink.gmane.org/gmane.comp.programming.go
    os/2559
    [2] https://vimeo.com/77415896

    Pozdrawiam,
    --
    Mateusz Loskot, http://mateusz.loskot.net

  • 2. Data: 2014-02-12 00:15:59
    Temat: Re: David West: OOP is Dead
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 10 Feb 2014 10:37:43 +0000, Mateusz ?oskot
    <m...@l...net> wrote:

> [...]
    >
    >Dobry wykład.
    >
    >West rzuca kilka mocnych stwierdzeń, a i prezentowane
    >przez niego oznaki sądu ostatecznego też wprowadzają

    Wsluchalem pierwsze 30 minut, do plomiennego stwierdzenia OOP is DEAD

    Facio zwyczajnie pieprzy, mija sie z faktami, podaje niepelne,
    nieprawdziwe lub pzrekracone/ Nie sadze aby robil t ospecjalnie,
    mysle ze albo zapomnial albo jest nei poinformowany. A moze i ma
    swoja "agenda"

    Calkowicei pominal Simule - Objects nie zaczely sie od Alana Kay.
    Smalltalk byl wzorowany na Simuli. Nieprawda jest ze klasa i modul sa
    roznowazne. Nieprawda jest ze KAZDA klasa w javie ma "main". Nieprawda
    jest ze nie ma jezykow obiektowych bez klas, sa i to dosyc popularne
    swego czasu, znaznie bardziej popularne niz Self. Na przykald Ada ma
    type extensions, podobnie jak Oberon.

    Racja jest ze w Smaltalku mozna napisac program w Fortranie, ale to
    nie wina OOP ani nei wina Smalltalka. Smalltalk wypadl z rynku nei
    dlateg oze pojawika sie Java, polegl z zupelnie innych powodow, a
    mianowicie braku wspacia dla komponentyzacji, braku modularyzacji,
    wyjatkow (ktore pojawily sie bardzo pozno) i neistandardowego wygladu
    GUI aplikacji (orzynajmniej w wersjach wspieranuch pzrez IBM,
    praktycznie jedynego liczacego sie komercyjbego dostawcy). Oraz
    koncepcji trzymania wszystkiego w "image" co zakomicie utrudnialo
    deployment. Nio i polegl z powodu braku typow, co nie moze byc
    argumentem pzreciwko OOP. Nieprawda jest ze to Booch napisal pierwsza
    ksiazke o OOP i OOD, Nieprawda jest, nieparwda jest, nieprawda jest...
    Poza tym zarzuty sa kretynskie, w rodzaju takiego ze "ten facio uzywa
    wiertarki elektrucznej jako mlotka i wbija nia gwozdzie, wiec
    wszystkie wiertarki elektryczne to poroniony pomysl". OOP dostalo sie
    w rece kretynow, to i kretynswa wyszly. Patzr niedawna duskusja na
    grupie java (z moim udzialem) gdzie jawowi experci argumentowami ze
    klasy ZapiszNaDysk i PzreczytajZDysku to wlasciwa strukturalizacja
    problemu

    bede mial czas to obejrze dalej. Ale ide o zaklad: facio wymyslil
    wlasna rewelacje i usiluje ja spzredac. Pierwszym etapem jest
    rosiewania argumentow ze wszyscy sie myla

    A.L.

  • 3. Data: 2014-02-12 09:54:59
    Od: firr <p...@g...com>

    Siła OOP jest to ze dobrze integruje sie z ludzką
    głupotą. Na czym to dokładnie polega nie wiem. Na pewno ma w tym jakis udział temat
    ludzkiego bezkrytycyzmu ale chyba nie tłumaczy wszystkiego,
    bo wydawaloby sie moze ze potrzebne jest jeszcze
    cos co napedza ten pęd w danym kierunku. Jest chyba tez tak ze ludzi nie sa w stanie
    wytrzymac czegos madrego 'zbyt długo', moze ich to meczy, w glupocie wiec znajdują
    'ulge' i nawet dobry humor

    co do filmiku to jest tam pare dobrze sformułowanych słow, na przykład
    "decomposition" albo uwaga nt massage oriented design (jak kiedys wspomnialem
    zaminienie bezposrednich wywolan f() na wywolania
    typu call(f); przez jakas warstwe posrednią
    (czyli zrobienie z wywolan messagow)
    oferuja cala warstwe nowych mozliwosci i tu jest
    mowa o zupelnie czyms innym, potencjalnie ciekawym)

    ps. wypowiedz AL'a tym razem trafila sie mz dosyc inteligentna (jak wspomnielem AL'
    potrafi laczyc piepszenie głupot z kawałkami jakiegos realnego pojęcia ;\ )

  • 4. Data: 2014-02-12 11:14:46
    Od: Mateusz Łoskot <m...@l...net>

    On 11/02/2014 23:15, A.L. wrote:

> [...]
    > swoja "agenda"
    >
    > Calkowicei pominal Simule - Objects nie zaczely sie od Alana Kay.

    Jakbyś Waść dojechał do 38-minuty, to byś Pan usłyszał:

    (...) roots of OOP, which was Simula (...)

    Pozdrawiam,
    --
    Mateusz Łoskot, http://mateusz.loskot.net

  • 5. Data: 2014-02-12 14:09:57
    Od: firr <p...@g...com>

    pozatym co do popularnosci stosowania to oop chyba nie jest dead, pewnie ciagle jest
    raczej dosyc licznie 'uzywany' z tego co wiem (dla mnie osobiscie jest calkiem dead
    bo pisze tylko w architektonice modularnej i procedularnej ) - jest pewnie jakis
    procent projektów pisanych w firmach i wogole, w ten nieobiektowy sposob ale pewnie
    mniej niz 30 % (?)

  • 6. Data: 2014-02-12 14:57:03
    Od: "intuicjonista" <c...@g...pl>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > wlasna rewelacje i usiluje ja spzredac. Pierwszym etapem jest
    > rosiewania argumentow ze wszyscy sie myla

    to sie nazywa projekcja :))))

    facet mówi w prost - paradygmat odwzorowania
    ( wybranego fragmentu) rzeczywistosci w postaci
    rozbudowanej hierarchi klas jest niefektywny (niesprawdził sie).
    Raz powoduje masę często zbędnej pracy dla realizacji tych
    klas ( zwłaszcza ich szczegółow - speyfikacje,testy itd..)
    dwa - utworzony dużym nakładem pracy zestaw klas -
    następnie usztywnia projekt a zwłaszcza jego rozwój.
    Rzeczywistośc jest dynamiczna i jej rozpoznanie też.
    Sztywny zestaw klas (wymyslony sztucznie - zgodnie
    z jakąś specyfikacją) zwykle okazuje sie niezbyt odpowiadać
    realnym potrzebom ale po jego wytworzeniu ( tych klas)
    nie łatwo je porzucić - i wtedy te klasy zamiast pomagać
    zaczynają być utrudnieniem.
    Oczywiście s ą to rozważania ogólne więc
    nie wszystkich projektów muszą dotyczyć
    ale sam myś wydaje się sensowna.

  • 7. Data: 2014-02-12 16:12:37
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 12 Feb 2014 10:14:46 +0000, Mateusz Łoskot
    <m...@l...net> wrote:

    >Jakbyś Waść dojechał do 38-minuty, to byś Pan usłyszał:
    >
    >(...) roots of OOP, which was Simula (...)
    >

    >Pozdrawiam,

    Moze kiedys dociagne, ale waypie. takich wykladow widzialem duzo,

    A moze tak ci ktorzy wytrwali, mogliby w jednym paragrafie napisac o
    co chodzi?

    A.L.

  • 8. Data: 2014-02-12 16:23:29
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 12 Feb 2014 14:57:03 +0100, "intuicjonista"
    <c...@g...pl> wrote:

> [...]
    >( wybranego fragmentu) rzeczywistosci w postaci
    >rozbudowanej hierarchi klas jest niefektywny (niesprawdził sie).

    To facio zwyczajnie pieprzy. Znanych jest mnostwo przykladow gdy
    sparwdzil sie doskonale.

    > Raz powoduje masę często zbędnej pracy dla realizacji tych
    >klas ( zwłaszcza ich szczegółow - speyfikacje,testy itd..)

    No ta, agile i inne nowoczesne "metodologie" mowia ze zadna
    specyfikacja nie jest potzrebna.

> [...]
    >Rzeczywistośc jest dynamiczna i jej rozpoznanie też.
    >Sztywny zestaw klas (wymyslony sztucznie - zgodnie

    Przepraszam, ale "domain model" nei jest okreslony na podsatwie zadnej
    specyfikacji,. Domain model olresla sie na podstawie ANALIZY tej
    czesci ktora jets MODELOWANA. Istota OO jest wlasnei MODELOWANIE.

    >zwykle okazuje sie niezbyt odpowiadać
    >realnym potrzebom ale po jego wytworzeniu ( tych klas)
    >nie łatwo je porzucić - i wtedy te klasy zamiast pomagać
    >zaczynają być utrudnieniem.

    Praktyka refaktoryzacji powinna byc dobrze znana.

    >Oczywiście s ą to rozważania ogólne więc
    >nie wszystkich projektów muszą dotyczyć
    >ale sam myś wydaje się sensowna.

    Ogolne "OOP is dead" to jeden z najwiejszych idiotyzmow jakei
    spotkalem. Nei jest idiotyzmem najwiekszym. Idiotyzmem najwiekszym
    jest twierdzenie grupy osob z UK, zgripowanych wokol jezyka OCCAM, ze
    OOP to byla konspiracja wymyslona pzrez KGB i podrzucona Zachodowi w
    celu "polozenia" zachodniej komputerologii na nastepne 50 lat. Nie sa
    to rozwazanai anegdotyczne, czy tak zwane jaja; jest to calkiem
    powazna dyskusja.

    Zas iaj idzie o to czy uzywac takich czy innych narzedzi - OO jest
    jednym ze spoosobow traktwoanai problemu i oczywiscie nie jedyny,
    Sposob opisu rzeczywistowci nalezy dobierac do potzreb - te sama
    rzeczywiscosc mozna ogladac i opisywac na wiele sposoboe.

    Zas kawalek po tym jak Ten Pan oglosoi :OOP is dead" zauwazylem ze
    zaczyna bredzic cos o regulach i ograniczeniach. Otoz, to sa rzeczy
    znand od co najmniej 50 lat, spora czesc specyfikacji UML to
    Constraint Language, a narzedzia programistyczne bazujace na modelu
    regulowym od lat sie spzredaje i robi neizle pieneidze (na przykald
    IBM). Co wiecej, doskonale sie owe nazredzie mieszcza w modelu OO, a
    model OO potrafi z nich doskonale korzystac.

    No, ale te czesc musze jeszcze obejrzec do konca, co przed weekendem
    nie nastapi.

    Jak pisalem wyzej, byloby dobrze gdyby ktos caly wykald strescil w
    jednym krotkim paragrafie, Bo dwoch paragrafow chyba nie tzreba.

    A.L.

    P.S> Pzreparszam za literowki, ale spiesze sie i nie mam czasu
    poprawiac

  • 9. Data: 2014-02-12 17:23:39
    Od: firr <p...@g...com>

    tak naprawde program nie bardzo powinien cos miec
    wspolnego z opisem rzeczywistosci, bo program to
    nie rzeczywistosc - rzeczywistoscia programu sa co najwyzej skladniki takie jak
    okno*, tablica z pikselami i inne takie (*wlasciwie nawet nie
    okno bo okno tez nie istnieje, istnieje opis
    okna, ktory moze sie sprowadzac do paru numberów -
    dla mnie chyba najnardziej realna rzecza w programowaniu jest c-owa tablica i abi c)

  • 10. Data: 2014-02-12 19:20:55
    Od: "intuicjonista" <c...@g...pl>

    > To facio zwyczajnie pieprzy. Znanych jest mnostwo przykladow gdy
    > sparwdzil sie doskonale.

    nie bardzo pasuje mi rola jego adwokata
    (zwłaszcza,ze słuchałem tego jednym uchem) ale ...

    zapewne można podać również wiele przykładów gdzie się
    taki model nie sprawdził - lub był zwyczajnie niewygodny

    I dla jasności - gośc nie neguje klas i obiektowości
    - on raczej neguje wizje klasy jako uniwersalnego
    rozwiązania - głównego paradygmatu

    czyli inaczej - biurokracja jest potrzebna
    ale biurokracja totalna - nie stanowi
    panceum na wszystkie problemy

    wskazuje na to co ostatnio się
    robi popularne :
    elastyczność, lekkie klasy,interfejsy, iteratory,kolekcje,
    properties , lambda-expression,...?

    To w sumie są oczywiste sprawy
    ale on wskazuje te tendencje jako
    symptomy nowego paradygmatu.