  • 51. Data: 2014-02-18 09:43:52
    Temat: Re: David West: OOP is Dead
    Od: Michal Kleczek <m...@k...org>

    W dniu 2014-02-17 22:09, A.L. pisze:

    > Ostatni merytoryzny post byl w roku 2009. Widicznei wszyscy juz
    > wszystko wiedza :)

    Pare lat temu zadalem tam wlasnie takie pytanie... Czy praca Cardelliego
    to ostatnie slowo w OO i czy cos nowego sie dzieje. Nikt nie odpowiedzial :)

    --
    Michal

  • 52. Data: 2014-02-18 10:00:46
    Od: toslaw <s...@n...4u.pl>

    firr <p...@g...com>:
    > nie jestes gotów na rozmowe, moglbym pogadac ale
    > musialaby to byc powazna rozmowa dot techniki, no ale mozemy sprobowac
    przedmiotowo, napisz mi jak napisałbyś obiektowo taki program: (tj skladajacy sie z
    takich elementów)

    > 1) okno (typowo winapowskie, setup okna)
    > 2) pixelbufor (kontener z pixelami)
    > 3) blitter (funkcja do blitniecia pixelbufora do obszaru klienta okna)
    > 4) jakies elementarne handlery dla myszy i klawiatury (powiedzmy ze kod podpiety
    pod eventy myszy miałby robic rysowanie pixeli w oknie, tj
    > w pixelbuforze ktory jest pozniej blitowany do okna)
    >
    > nie chodzi mi o sam kod, mozesz wykropkowac //...
    > ale o obiektową formę, (mozesz podzielic na dowolne
    > obiekty wg uznania alechailbym zobaczyc jak to by wygladalo (najlepiej w postaci
    kodu oop w jawie) ))

    Nie jestem specem od OOP, ale może jakoś tak?

    #v+
    class Pixelbuffer {
    // klasa zawierajaca bufor obrazu.
    };

    class Window {
    private:
    MouseHandler& m;
    KeyboardHandler& k;

    public:
    // wspolne funkcje, istniejace dla kazdego okna

    // dodaje handler do okna
    void addMouseHandler(Handler& h);
    void addKeyboardHandler(Handler& h);
    void draw(Costam& cos);
    };

    class Blitter {
    // interfejs
    };

    class HardwareBlitter: public Blitter {
    void blit(Window& win, Pixelbuffer& buf) {
    // rysowanie na oknie przy pomocy hardware, OpenGL?
    }
    };

    class SoftwareBlitter: public Blitter {
    void blit(Window& win, Pixelbuffer& buf) {
    // rysowanie na oknie przy pomocy software, putPixel?
    }
    };

    class QuickBlitter: public Blitter {
    void blit(...) { // jak wyżej
    // rysowanie w oknie tylko zmienionych obszarów
    }
    };

    // niekoniecznie podział na hardware/software blitter, może być np.
    // DebugBlitter, zbierający info o prędkości blitowania, czy coś takiego

    class Handler {
    // wspolne funkcje dla roznych implementacji konkretnych handlerow
    // moze byc tez interfejs ;)
    };

    class MouseHandler: public Handler {
    void onClicked(Slot& callback, Point& position) {
    callback.emit(position);
    }

    // onLeftDown, onLeftUp, etc
    };

    class KeyboardHandler: public Handler {
    void onKeyPressed(Slot& callback, Key& key) {
    callback.emit(key);
    }

    // onKeyDown, onKeyUp, etc
    }:

    class Game {
    private:
    Pixelbuffer p;

    Blitter& blit;
    Window& w;

    public:
    Pixelbuffer& getBuffer() { return p; }

    void blit() {
    // dla każdego obiektu w grze, renderuje pixelbuffer dla tego obiektu
    // też może być wprowadzony podział na klasy software/hardware rendering
    blit.blit(w, p);
    }

    void run() {
    while(! done) {
    doGame();
    blit();
    }
    }
    };

    ----

    int main() {
    Pixelbuffer p;
    Game game(p);
    HardwareBlitter blit; // lub: SoftwareBlitter, QuickBlitter, lub inne blittery
    Window gameWindow;

    game.addWindow(gameWindow);
    game.setBlitter(blit);

    MouseHandler m;
    KeyboardHandler k;

    gameWindow.addMouseHandler(m);
    gameWindow.addKeyboardHandler(k);

    m.onClicked([&] (Point& mousePos) {
    game.addSomeObject(mousePos);
    });

    gameWindow.show();
    game.run(); // działa, np. dopóki gameWindow istnieje
    return 0;
    }
    #v-

    Sorry, że nie Java, nie pamiętam jej składni ;)

  • 53. Data: 2014-02-18 10:49:21
    Od: firr <p...@g...com>

    > Nie jestem specem od OOP, ale może jakoś tak?

    troche pozniej zobacze i odpowiem

  • 54. Data: 2014-02-18 11:21:58
    Od: firr <p...@g...com>

    > troche pozniej zobacze i odpowiem

    ok, rzucilem pobieżnie okiem, pozniej spojrze jeszcze raz i odpowiem (ten podział na
    blittery bym wykasował,
    (dla uproszczenia) mozesz moze w miedzyczasie

    1) wyciac te inne blitery i zostawic tylko jeden i jeszcze raz wkleic zrodło w
    uproszczonej wersji ?
    2) upewnic sie ze to w sensie runtime dzialalo by
    poprawnie, tj ze wszystkie obiekty sie w tym kodzie potworza i ze te referencje midzy
    nimi beda tez poprawnie ustawione ? [na tym mi glownie zalezy by to odwzorowanie
    obiektowe bylo napisane tak ze jest
    na pewno _poprawne_w_runtime_],

  • 55. Data: 2014-02-18 13:18:56
    Od: toslaw <s...@n...4u.pl>

    firr <p...@g...com>:

> [...]
    > miedzyczasie
    >
    > 1) wyciac te inne blitery i zostawic tylko jeden i jeszcze raz wkleic zrodło

    Chcesz powiedzieć, że nie chce Ci się usunąć kilku linijek?

> [...]
    > poprawnie ustawione ? [na tym mi glownie zalezy by to odwzorowanie obiektowe
    > bylo napisane tak ze jest na pewno _poprawne_w_runtime_],

    Ale miało być schematycznie, czy "poprawnie w runtime"? Programowac prostego
    proof-of-concept niestety nie mam czasu, a nawet jakbym miał, to szczerze
    powiem, by mi się nie chciało ;)

    Nie rozumiem też "powtarzania się wszystkich obiektów" i poprawnie ustawionych
    referencji. Gdy referencja nie będzie ustawiona, to kompilator już zgłosi
    problem, więc nie ma się co martwić o runtime. Inna sprawa, że można ustawić
    referencję obiektu na adres 0, ale raczej tylko wtedy, gdy zrobi się
    dereferencję wskaźnika danego obiektu, który aktualnie przyjmuje adres 0. Ale w
    przykładzie wskaźników nie ma, więc tym też nie ma się co martwić ;)

    Obiekt blittera właściwie też bym wykasował, ale miało być z blitterem. Sam
    podział na wiele blitterów ma odblokować możliwość dostarczenia do programu
    opcji wykorzystania software lub hardware (lub innych stylów blittera), za
    pomocą prostej podmiany aktualnego obiektu blittera.

  • 56. Data: 2014-02-18 14:03:38
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 18 lutego 2014 13:18:56 UTC+1 użytkownik toslaw napisał:

> [...]
    >
    > opcji wykorzystania software lub hardware (lub innych stylów blittera), za
    >
    > pomocą prostej podmiany aktualnego obiektu blittera.

    mialo byc schematycznie ale na 100% poprawnie w runtime (tj schematycznie o tyle ze
    nie trzeba wypelniac wnetrze funkcji poprawnym kodem ale
    pozatym chcialbym by bylo ok)

    moge wywalic te blittery ale to przeciez ty robisz
    ten schemat nie ja, ja moge doprecyzowac tylko o co mi chodzi

  • 57. Data: 2014-02-18 15:27:41
    Od: toslaw <s...@n...4u.pl>

    firr <p...@g...com>:
> [...]
    >
    > moge wywalic te blittery ale to przeciez ty robisz
    > ten schemat nie ja, ja moge doprecyzowac tylko o co mi chodzi

    Zignorowałeś więszkość mojego ostatniego posta, więc napiszę inaczej:

    Jest 100% poprawnie w runtime :)

  • 58. Data: 2014-02-18 15:34:36
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 18 lutego 2014 15:27:41 UTC+1 użytkownik toslaw napisał:

    ze nie trzeba wypelniac wnetrze funkcji poprawnym kodem ale

    > Zignorowałeś więszkość mojego ostatniego posta, więc napiszę inaczej:
    >

    > Jest 100% poprawnie w runtime :)

    spoko, nie ma sprawy, chodzi mi tylko o to by to byl 'funkcjonalny' przyklad - chyba
    jest funkcjonalny, nie mialem jeszcze czasu dokladniej spojrzec ale niedlugo (przed
    wieczorem) zobacze

    ew ktos jeszcze z tej grupy moze skrytykowac czy to jest poprawny op i wniesc jakies
    poprawki

  • 59. Data: 2014-02-18 15:50:54
    Od: firr <p...@g...com>

    #v+
    ////////////////////////////////

    class Pixelbuffer {
    // klasa zawierajaca bufor obrazu.
    };

    /////////////////////////////////////

[...]

    ////////////////////////////////////////

    class Blitter {
    void blit(Window& win, Pixelbuffer& buf)
    {
    ///...
    }
    };

    ////////////////////////////

    class MouseHandler: public Handler {
    void onClicked(Slot& callback, Point& position) {
    callback.emit(position);
    }
    };

[...]

    wycialem by bylo drobinke prosciej, wiadomo ze mozna rozbudowywac

  • 60. Data: 2014-02-18 16:01:08
    Od: firr <p...@g...com>

    najdziwniejszy wydaje mi sie tu ten kawałek z mouse handlerem - objekt ktory dodajesz
    do objektu okna (by w nim samym ustawic wybrana metode z obiektu game)

    czy tak sie normalnie robi? (w .netcie czy gdzies ?)

    pozniej mam pare innych uwag co do tego przykładu