  • 1. Data: 2024-02-07 00:09:27
    Temat: Diagnozowanie RPi
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Cześć.

    Miałem serwerek na RPi 4, działał sobie kilka lat 24/7
    Ale powoli się degradował, najpierw zaczął zanikać sygnał na jednym
    złączu HDMI potem na drugim na koniec przestał się uruchamiać kernel.
    Ale całkiem sporo w tym RPi "działa".
    W tym bootloaderze z EEPROMu włączyłem debugowanie i przetestowałem
    rożne tryby.
    - Boot z karty SD, bootloader widzi kartę SD i partycje na niej oraz
    pliki konfiguracyjne
    - Boot z dysku USB HDD, bootloader widzi dysk HDD i partycje na nim oraz
    pliki konfiguracyjne
    - Boot z sieci, bootloader dostaje IP z DHCP oraz dane serwera, usiłuje
    łączyć się z serwerem tftp (nie chciało się mi go już stawiać).

    Wszystkie komunikaty bootloadera są ok. tak jak powinny być, żadnych
    błędów i wszystko się zatrzymuje w miejscu gdzie powinny się pojawić
    komunikaty z kernela ale nic się nie dzieje.

    Próbowałem różnych kart SD, różnych systemów operacyjnych, koniec zawsze
    jest taki sam.

    --
    AWa.

  • 2. Data: 2024-02-07 00:32:38
    Temat: Re: Diagnozowanie RPi
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 7 Feb 2024 00:09:27 +0100, "Andrzej W."
    <a...@w...pl> wrote:
> [...]
    > błędów i wszystko się zatrzymuje w miejscu gdzie powinny się
    > pojawić
    > komunikaty z kernela ale nic się nie dzieje.

    Działający uboot tylko do momentu załadowania jądra sugeruje problemy
    z pamięcią, przelutować DRAM.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2024-02-09 19:54:39
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 07.02.2024 o 00:32, Marek pisze:

    > Działający uboot tylko do momentu załadowania jądra sugeruje problemy z
    > pamięcią, przelutować DRAM.

    Chyba jednak jestem trochę za cienki na lutowanie tej pamięci...
    Czy jest może jakiś "mem test" co się go da w bootloadera upchnąć i
    przetestować to bez ładowania całego systemu?
    Skoro da się tam upchnąć DHCP, tftp itp. to czemu nie mem test.

    --
    AWa.

  • 4. Data: 2024-02-10 09:11:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 9 Feb 2024 19:54:39 +0100, "Andrzej W."
    <a...@w...pl> wrote:
    > Chyba jednak jestem trochę za cienki na lutowanie tej pamięci...

    Może pomóc zwykłe podgrzanie... Heby chyba coś takiego robił.

    > przetestować to bez ładowania całego systemu?

    Dawno już uboota nie składałem ale coś takiego może tam być.
    Ewentualnie powinno się dać przenieść do ubota kod memtest (o ile
    wspiera tą arch.).

    Przypomniał mi się jeszcze jeden powód takiego zachowania jak u
    ciebie. Kiedyś budowałem ubota na mipsa i problem z botnięciem
    kernela był spowodowany nieprawidłową autodetekcją zakresu adresacji
    dostępnej pamięci przez uboot. Ale to trochę inny case, zakładam że u
    Ciebie działało i nagle przestało.

    --
    Marek