  • 1. Data: 2024-02-02 15:57:16
    Temat: Czy HDD może pracować na boku?
    Od: NNTP Surfer <n...@o...pl>

    Dawno temu, gdy jeszcze zajmowałem się składaniem swojego PC popularna
    była opinia że dyski HDD nie powinny leżeć na boku podczas pracy.

    Czy tak jest w rzeczywistości, czy może to tylko jakiś mit?

  • 2. Data: 2024-02-02 18:28:05
    Temat: Re: Czy HDD może pracować na boku?
    Od: _Master_ <...@...pl>

    W dniu 2024-02-02 o 15:57, NNTP Surfer pisze:
    > Dawno temu, gdy jeszcze zajmowałem się składaniem swojego PC popularna
    > była opinia że dyski HDD nie powinny leżeć na boku podczas pracy.
    >
    > Czy tak jest w rzeczywistości, czy może to tylko jakiś mit?

    Później się mówiło że MOŻE ale cały czas w tej samej pozycji

    Mówiło się też że lepiej niech chodzi całą dobę bo oszczędność prądu nie
    zrekompensuje awaryjności spowodowanej ciągłym uruchamianiem.
    Dla urządzenia mechanicznego to ciągłe przeciążenia których one nie lubią.

    Ja mam to wszystko doooopie.

    Każdy HDD ma lub musi się popsuć. Prawdopodobieństwo awarii jest takie
    samo niezależnie od pozycji czy sposobu pracy.
    To jest najczęściej ulegający awarii podzespół.

    Ważne żeby był backup

  • 3. Data: 2024-02-02 18:36:56
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:87sf2aq5gz.fsf@its.a.fake>
    user NNTP Surfer pisze tak:

    > Dawno temu, gdy jeszcze zajmowałem się składaniem swojego PC
    > popularna była opinia że dyski HDD nie powinny leżeć na boku
    > podczas pracy.

    Też ją słyszałem. Chyba wtedy w to wierzyłem w 2002r.

    > Czy tak jest w rzeczywistości, czy może to tylko jakiś mit?

    To urban legend.
    HDD szkodzi najbardziej wysoka temperatura i wibracje,
    szybka zmiana położenia.

    --
    Piter

    #jebac fliperów pasozytów hieny cmentarne

  • 4. Data: 2024-02-02 18:43:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/02/2024 15:57, NNTP Surfer wrote:
    > Dawno temu, gdy jeszcze zajmowałem się składaniem swojego PC popularna
    > była opinia że dyski HDD nie powinny leżeć na boku podczas pracy.

    Mój bardzo stary dysk, z okolic 200MB 3.5", prawdopodobnie Caviar choć
    tutaj mam pomroczność jasną, miał ostrzeżenie aby nie pracować inaczej
    niż poziomo.

    Niestety pamietam tylko ulotkę z takim tekstem, dołaczoną do dysku.
    Samej ulotki już nie mam.

  • 5. Data: 2024-02-02 22:34:19
    Od: NNTP Surfer <n...@o...pl>

    heby <h...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > ostrzeżenie aby nie pracować inaczej niż poziomo. Niestety pamietam
    > tylko ulotkę z takim tekstem, dołaczoną do dysku. Samej ulotki już nie

    Właśnie. Mam podobne wspomnienia.

    Seagate 10 GB. Położyłem komputer, trochę podziałał i przy następnym
    uruchomieniu MBR się zepsuł. Po tym już nie próbowałem eksperymentować.

  • 6. Data: 2024-02-03 00:04:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-02, NNTP Surfer <n...@o...pl> wrote:
    > Dawno temu, gdy jeszcze zajmowałem się składaniem swojego PC popularna
    > była opinia że dyski HDD nie powinny leżeć na boku podczas pracy.
    >
    > Czy tak jest w rzeczywistości, czy może to tylko jakiś mit?

    Wiele markowych desktopów typu sff miało jedyną możliwość montowania w
    pozycji pionowej. Były to sprzęty typu biurowego, więc katowane tak po
    parę lat, często 24/7. Więc jeśli nie ma dla konkretnego modelu
    specyficzych zastrzeżeń, to powiedziałbym, że można. Delle i HP tego
    typu najczęściej miały chyba Seagate, ale to nie musi świadczyć, że
    innych nie można.

    Spotkałem się też z opinią, że można, ale jak już się zacznie to lepiej
    nie zmieniać pozycji. Może to mieć sens, ale nie musi. Trzeba by
    wiedzieć jak tam te wszystkie łożyska i inne atrakcje są skonstruowane.
    No i kolejna opinia, że można, ale tylko na dłuższych bokach. Miałem
    kiedyś miniserwer z WDkiem w pozycji pionowej. Przepracował tak bez
    błędów z 5 lat. Próbka statystycznie jakby niewielka, ale jeśli byłoby
    tu jakieś poważniejsze przeciwskazanie, to był to albo cud, albo duże
    szczęście. W co wątpię.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2024-02-03 10:22:04
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > była opinia że dyski HDD nie powinny leżeć na boku podczas pracy.
    >
    > Czy tak jest w rzeczywistości, czy może to tylko jakiś mit?

    Seagate twierdzi, że mogą nawet do góry nogami:

    https://www.seagate.com/pl/pl/support/kb/can-i-physi
    cally-install-my-drive-sideways-upside-down-or-verti
    cally-195931en/

  • 8. Data: 2024-02-03 15:27:21
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 02 Feb 2024 15:57:16 +0100, NNTP Surfer napisał(a):

    > Dawno temu, gdy jeszcze zajmowałem się składaniem swojego PC popularna
    > była opinia że dyski HDD nie powinny leżeć na boku podczas pracy.
    >
    > Czy tak jest w rzeczywistości, czy może to tylko jakiś mit?

    Zauważ, że większośćdysków serwerowych oraz w NAS i SAN pracuje pionowo.

    Były problematyczne dyski - np. Quantum Bigfoot, który nie mógł pracować
    pionowo. Zresztą ten typ czasami nie lubiał nawet poziomo ;)

    Chodzi o parkowanie głowic.
    W pionie jest bezpieczniej, gdyż na ramiona nie działa dodatkowa siła
    grawitacji, a począwszy od dysków RLL głowica gania bardzo blisko talerza.
    Nie zalecało się też zmiany położenia po dłuższym czasie pracy ze względu
    właśnie na parkowanie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2024-02-03 17:16:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/02/2024 22:34, NNTP Surfer wrote:
    > Właśnie. Mam podobne wspomnienia.
    > Seagate 10 GB. Położyłem komputer, trochę podziałał i przy następnym
    > uruchomieniu MBR się zepsuł. Po tym już nie próbowałem eksperymentować.

    Wiele dysków, w stanie agonalnym, jesli je delikatnie inaczej ułozysz,
    może przeczytać sektory, które wczesniej były kłopotliwe. Tutaj raczej
    nie szukałbym analogii, zrzucając dane z uszkodzonych dysków zauważyłem,
    że często warto pomanipulować nieco położeniem, razem z ddrescue.

    To raczej nie ma zwiazku ze "starymi" dyskami. Wydaje mi się że w
    starych dyskach ramie z głowicami może nie być policzone na pracę pod
    kątem i może nie trafiało poprawnie w sektory. Na 100% widziałem starego
    Maxtora, jeszcze starszy niż ten mój Caviar, który nie zgłaszał się jak
    był pionowo.

    To jednak dalej dawne dzieje. Z dzisiejszymi dyskami nie ma nic wspólnego.

  • 10. Data: 2024-02-03 17:47:37
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    W znanych mi NAS-ach dyski umieszcza się pionowo.
    Generalnie to pionowo lepsze chłodzenie jest.