  • 11. Data: 2011-07-20 13:21:17
    Temat: Re: Dostepnosc systemu - metody formalne
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On Jul 20, 10:35 am, Seweryn Habdank-Wojewódzki <h...@g...com>
    wrote:
    > Witam,

    > Co to znaczy?
    No a co moze oznaczac? Nie podales danych i nie mozna
    policzyc prawdopodobienstwa. Jesli dobrze zrozumialem, to
    system ma zbyt duzo cech aby policzyc analitycznie na
    papierze. Wtedy mozna zrobic symulacje MC. Skomplikowane
    elementy systemu mozna zastapic funkcja rand o takim samym
    rozkladzie i o takich samych zaleznosciach... i masz miliony
    symulacji na sekunde... mozesz sprawdzic jak czesto wymagana
    funkcjonalnosc nie zadziala.
    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2011-07-21 17:03:37
    Od: Seweryn Habdank-Wojewódzki <h...@g...com>

    Witam,

    > No a co moze oznaczac? Nie podales danych i nie mozna
    > policzyc prawdopodobienstwa.

    Ech ... same dane to nie wszystko, musisz znac model systemu -
    niestety tego w calosci nie moge podac.

    Ogolnie to wyglada tak, ze mam 8 typow maszyn (ktore w zaleznosci
    od konfiguracji tworza klastry o rozmiarze od 15 maszyn do 27 maszyn.
    W sumie jest tak, ze jesli dowolne dwie tego samego typu padna to jest
    klapa. Do tego dochodzi padniecie zasilania lub UPS i klimatyzacji.
    Kazda maszyna oprocz OS (3 rozne OSy w zaleznosci od typu maszyny).
    OSy mozesz zalozyc, ze sa raczej odporne, ale bez przesady nie mozna
    zalozyc 100%, powiedzmy, ze mozna zalozyc od 99,0% do 99,99% w
    zaleznosci od OS. Kazdy OS dzwiga 2-3 krytycznych procesow.
    Kazdy znich moze pasc na pewien czas, ale nie na dlugo i znowu
    jesli dwa takie same procesy na takich samych maszynach padna na raz
    to klapa. Procesy maja bufory stale lub ulotne w zaleznosci od
    krytycznosci
    danych. Maszyny maja rozne dyski (SSD, obrotowe lub poprostu specjalne
    flashe, tam sa RAIDy 50 wiec mozna przyjac wysoka niezawodnosc,
    ale nie 100%). Chociaz pad dysku w RAIDzie moze powodowac spadek
    jego wydajnosci. Maszyny sa przemyslowe z CPU dostosowanym do ciaglej
    pracy i o poszerzonym zakresie odpornosci na temperatury tez wysoka
    niezawodnosc, tak wiec padniecie klimy na pewien czas nie powoduje
    zadnych strat. W ogolnosc obserwacja jest taka, ze pojedynczy pad na
    krotki
    czas nie przynosci strat. Pad dowolnego elementu na dluzszy czas moze
    powodowac utrudnienia w load balancingu co moze powodowac klopoty
    obliczeniowe i przesylu (kolejkowania) dancych. Dlugie pady potrafia
    rowniez
    generowac pewne fale raportowania i reagowania na "uposledzenie
    systemu".

    Polaczenia sa mniej wiecej takie, ze dane z kliku maszyn
    strumieniowane
    sa do pojedynczych agregatorow potem te dokonuja agregacji wynikow
    i strumieniuja dalej, az do 2 maszyn centralnych (one sa traktowane
    jako 1).

    Przepustowosc sieci opisalem w innym poscie. Switche sa tez rozsadne,
    ale trzeba uwzglednic ich awaryjnosc.

    Dokladniej nie moge opisac.

    Nie mniej jednak widze do czego zmiezasz w stwierdzeniu dot
    MC. Majac model moge zapuscic symulacje psucia sie kolejnych
    elementow systemu i ocenic wartosc srednia wariancje, tudziez
    korelacje i kowariancje procesu powstalego z symulacji.

    Pozdrawiam,
    Seweryn Habdank-Wojewodzki.

  • 13. Data: 2011-07-21 21:29:29
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On Jul 21, 7:03 pm, Seweryn Habdank-Wojewódzki <h...@g...com>
    wrote:
    > Witam,

    > Ech ... same dane to nie wszystko, musisz znac model systemu -
    > niestety tego w calosci nie moge podac.
    Im wiecje wiadomo tym lepsza symulacje mozna zrobic.

    > Ogolnie to wyglada tak, ze mam 8 typow maszyn (ktore w zaleznosci
    > od konfiguracji tworza klastry o rozmiarze od 15 maszyn do 27 maszyn.
    Huh bylo na poczatku cos o 3 elementach, teraz samych maszyn jest
    15-27.
    Napisanie takiej symulacji moze byc pracochlonne... ale mozliwe :D
    I na pewno prostsze niz liczenie analityczne na kartce ;-)

    Wezmy jednak najprostszy przyklad:
    A - prawdopodobienstwo ze odcieli zasilanie na dluzej niz pojemnosc
    UPS
    B1 - prawd. ze padla pierwsza maszyna typu B
    B2 - prawd. ze padla druga maszyna typu B
    C1 - prawd. ze padla pierwsza maszyna typu C
    C2 - prawd. ze padla druga maszyna typu C
    UB - prawd. ze uzytkownik wysyla zapytanie do maszyny typu B
    UC - prawd. ze uzytkownik wysyla zapytanie do maszyny typu C
    UB+UC=1

    i taki programik:

    sukcesy = 0;
    porazki = 0;
    while( cierpliwosc ) {

    if( rnd() <= A ) { // czy padlo zasilanie i nie ma upsow?
    porazki ++; // bez wzgledu na to co chce user zrobic, to mu
    sie nie uda
    continue;
    }

    // wybor usera
    if( rnd() <= UB )
    B_or_C = B
    else
    B_or_C = C

    if( B_or_C == B && rnd() <= B1 && rnd() <= B2 ) { // padla na razi B1
    i B2
    porazki ++ ;
    continue;
    }

    if( B_or_C == C && rnd() <= C1 && rnd() <= C2 ) { // padla na raz C1
    i C2
    porazki ++ ;
    continue;
    }

    sukcesy ++;

    }
    drukuj sukcesy / ( sukcesy + porazki );
    koniec

    Jesli tylko funkcja rnd "jest dobra" to po duzej ilosci iteracji
    powyzszy
    programik powinien zwrocic przyblizone prawdopodobienstwo ze
    uzytkownik z powodzeniem skorzysta z systemu.

    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2011-07-22 17:58:46
    Od: Seweryn Habdank-Wojewódzki <h...@g...com>

    Witam,

    > Huh bylo na poczatku cos o 3 elementach, teraz samych maszyn jest
    > 15-27.

    Napisalem:

    Zaczalem sobie powolutku rozpisywac rownanka, ale jesli system jest
    zlozony z trzech elementow zaczyna juz byc skomplikowany
    do liczenia na papierku.

    Nie napisalem, ze mam trzy maszyny, tylko, ze od trzech zaczyna sie
    problem :-D.

    > Napisanie takiej symulacji moze byc pracochlonne... ale mozliwe :D
    > I na pewno prostsze niz liczenie analityczne na kartce ;-)

    Bede temat meczyl.

  • 15. Data: 2011-07-22 21:11:41
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On Jul 22, 7:58 pm, Seweryn Habdank-Wojewódzki <h...@g...com>
    wrote:

    > Nie napisalem, ze mam trzy maszyny, tylko, ze od trzech zaczyna sie
    > problem :-D.
    No tak :)

    > Bede temat meczyl.
    Ciekawy jestem jak Ci sie to uda, daj znac jak sprawa sie zakonczyla.

    Nie wiem jak taka symulacja sie zachowa gdy bedzie bardzo duzo
    danych i kazda dana bedzie podana z pewnym bledem. Nie wiem
    czy bledy sie nawarstwia, czy moze bedzie przeciwnie i bledy sie
    usrednia.

    Taka symulacje trudno bedzie odpluskiwac... idealnie byloby jakby
    napisalo ja niezaleznie dwoch-trzech programistow - wtedy symulacja
    kazdego programisty powinna dac podobny wynik :)

    Ostatnio meczylem symulacje MC do czegos w rodzaju podwojnego
    tuningu. Chcialem dobrac parametry w jednym programie ale
    proces dobierania byl wyjatkowo upierdliwy. Wiec byla potrzebna
    jakas wyrafinowana metoda do doboru parametrow. Ale metoda
    doboru tez wymagala dobrego sparametryzowania.... Wiec metode
    sparametryzowalem przy pomocy symulacji MC i potem
    zastosowalem ja do pierwotnego problemu. Efekt byl porazajacy,
    przez dwie doby zyskalem wiecej niz wczesniej przez rok gdy
    kierowalem sie sama intuicja :)

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2011-07-23 04:16:26
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 22 Jul 2011 14:11:41 -0700 (PDT), Mariusz Marszałkowski
    <m...@g...com> wrote:

> [...]
    >napisalo ja niezaleznie dwoch-trzech programistow - wtedy symulacja
    >kazdego programisty powinna dac podobny wynik :)

    Wie Pan, takei zadania to sie studentom daje... Jak rowneiz symulacja
    "takich rzeczy" to nie czarna magia i studentow sie uczy...

    Az zalosc bierze jak sie w tym watku pracowicie odkrywa sie kolo i
    zarowke. W pocie czola. A moze by tak, Panowie, lacznei z Oryginalnym
    Pytaczem, postudiowac troche lietrature? Googla nei macie?... Albo
    moze poczyatc jakis przystepny prodrecznik, na przyklad ten?...

    Models of Network Reliability: Analysis, Combinatorics, and Monte
    Carlo, Ilya B. Gertsbakh (Author), Yoseph Shpungin

    A.L.

  • 17. Data: 2011-07-23 08:50:52
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On Jul 23, 6:16 am, A.L. <l...@a...com> wrote:

> [...]

    > Models of Network Reliability: Analysis, Combinatorics, and Monte
    > Carlo, Ilya B. Gertsbakh (Author), Yoseph Shpungin
    Za namiary na podrecznik dziekuje, przyda sie. Ale nie zgodze
    sie ze to jest oczywista wiedza i kazdy kto tylko skonczyl
    studia sprawnie i bez bledow to zrobi. Zrobi to pewnie jedna
    osoba na 50 ktora sie w czyms takim specjalizowala.
    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2011-07-23 16:21:41
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sat, 23 Jul 2011 01:50:52 -0700 (PDT), Mariusz Marszałkowski
    <m...@g...com> wrote:

> [...]
    >studia sprawnie i bez bledow to zrobi. Zrobi to pewnie jedna
    >osoba na 50 ktora sie w czyms takim specjalizowala.

    PROGRAMISTA nei zrobi, ale inzynier zrobi. Tzreba wiedzec troche
    wiecej niz jawa i cyplusplus. "Niezawodnosc sieci komputerowych" i
    "Symulacja procesow dyskretnych" to standardowe kursy na standardowych
    uniwersytetach.

    "Ale nie zgodze sie ze to jest oczywista wiedza i kazdy kto tylko
    skonczyl studia sprawnie i bez bledow to zrobi."

    No, jak skonczyl Wysza Prywatna Skole Politologii i Marketingu to nei
    zrobi.

    A bledy mozna zrobic zawsze.

    A.L.

  • 19. Data: 2011-07-23 16:36:46
    Od: Lukasz <k...@a...pl[usun]>

    W dniu 23.07.2011 18:21, A.L. pisze:
> [...]
    > skonczyl studia sprawnie i bez bledow to zrobi."
    >
    > No, jak skonczyl Wysza Prywatna Skole Politologii i Marketingu to nei

    Mogę powiedzieć tyle że owszem na studiach są np. dwa przedmioty ale na
    takich sieciach zazwyczaj jest kupa teorii i trochę praktyki a mało
    liczenia. Natomiast na przedmiotach gdzie jest liczenie i jakieś
    symulacje to zazwyczaj nie ma życiowych przykładów. Są pokazywane różne
    wzory, metody itp. ale na danych, które nie są czymś rzeczywistym.
    Niestety tak wygląda nauczanie, więc nie tylko absolwenci Wyższej
    Prywatnej Szkoły Politologii i Marketingu będą mieli z takim
    zagadnieniem problem. Oczywiście będą mieli większy, bo nie znają
    tematyki ale ci co skończyli informatyczne kierunki mają w głowie teorię
    i pewną wiedzę, którą ciężko zastosować bez dodatkowego wgłębienia się i
    nauczenia samemu.

    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2011-07-23 22:48:53
    Od: Michał Knapik <o...@g...com>

    On 17 Lip, 21:40, Seweryn Habdank-Wojewódzki <h...@g...com>
    wrote:

    > Czy znacie jakis soft lub pomoce do obliczania tudziez formalnego
    > potwierdzania dostepnosci (availability) systemow rozproszonych?

    Model Checking - narzędzia takie jak nuSMV, UPPAAL i parę innych.

    > W ubezpieczeniach i w technice oblicza sie prawdopodobienstwa choroby
    > lub uszkodzenia sie jakiegos podzespolu.
    > Zaczalem sobie powolutku rozpisywac rownanka, ale jesli system jest
    > zlozony z trzech elementow zaczyna juz byc skomplikowany
    > do liczenia na papierku.
    >
    > Moze ktos sie bawil w udowadnianie, ze po czasie T system bedzie
    > dzialal z jakim tam prawdopodobienstwem.
    > Albo calkowicie inzyniersko, jak udowodnic, ze dostepnosc
    > rozproszonego systemu wynosi np. 99.7%.

    Niestety nuSMV i UPPAAL dają tylko odpowiedzi w rodzaju: "tak, system
    będzie dostępny dla każdego przebiegu". Nie znam się na
    probabilistycznym MC, ale wiem że jest do tego narzędzie:
    http://www.prismmodelchecker.org/.

    Pozdrav.
    M.